همه چیز در مورد طرح سه‌نرخی بنزین

طرح سه‌نرخی بنزین از ۲۲ آذر ۱۴۰۴ اجرایی شد، بر اساس آن خودروهای شخصی تا سقف سهمیه با نرخ یارانه‌ای سوخت‌گیری می‌کنند، اما مصرف بالاتر و فعالیت تاکسی‌های اینترنتی مشمول نرخ‌های بالاتر می‌شود، تصمیمی که هزینه سوخت رانندگان پرمصرف را افزایش می‌دهد و بازار حمل‌ونقل آنلاین را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مطابق اعلام دولت، از ساعت صفر بامداد امروز _شنبه بیست و دوم آذر_ مصوبه بنزین ۳ نرخی هیئت وزیران به طور رسمی اجرایی شده است و مطابق جزئیات این مصوبه بنزین با ۳ قیمت ۱۵۰۰ تومانی، ۳۰۰۰ تومانی و ۵۰۰۰ تومانی عرضه می‌شود.

به گفته فریدون یاسمی مدیر شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی تهران در پی اجرای مصوبه هیئت دولت مبنی بر اصلاح قیمت در کارت‌های سوخت اضطراری، روند عرضه بنزین برای چند دقیقه در برخی جایگاه‌ها متوقف شد. این توقف کوتاه‌مدت، تنهابه‌منظور اعمال برنامه جدید و به‌روزرسانی سامانه‌های عرضه سوخت صورت گرفت و با همراهی خوب مردم، فرایند اصلاح قیمت بدون مشکل انجام شد و اکنون همه جایگاه‌های عرضه سوخت در وضعیت عادی و روان قرار دارند و هیچ‌گونه مشکل خاصی گزارش نشده است.

هدف از این این اصلاح تدریجی باز توزیع یارانه، کاهش قاچاق و تشویق به بهینه‌سازی مصرف است، اما چه تبعاتی برای رانندگان تاکسی‌های اینترنتی و خودروهای شخصی دارد؟ 

طرح بنزین سه نرخی از چه تاریخی اجرا می شود؟ | باما

سه سطح قیمت‌گذاری سوخت به‌صورت رسمی

  1. سطح اول: تا ۶۰ لیتر در ماه با نرخ ۱,۵۰۰ تومان (سهمیه پایه)
  2. سطح دوم: تا ۱۰۰ لیتر مازاد بر سهمیه پایه با نرخ ۳,۰۰۰ تومان
  3. سطح سوم: مصرف مازاد بر سقف ۱۶۰ لیتر یا سوخت‌گیری با کارت جایگاه (بدون سهمیه) با نرخ ۵,۰۰۰ تومان برای هر لیتر

هدف دولت از این اصلاح چیست؟

  • باز توزیع یارانه انرژی به‌طور منصفانه‌تر
  • کاهش قاچاق سوخت و بار مالی دولت
  • افزایش انضباط مصرف انرژی در کشور

این سیاست در بسته اصلاح ساختار انرژی تعریف شده است تا مصرف پرمصرف‌های بنزین (که بخش عمده‌ای از یارانه را دریافت می‌کردند) کمتر شود.

برخی خودروها از سهمیه یارانه‌ای حذف شدند:

  • خودروهای دولتی و دستگاهی (به جز موارد خاص همچون آمبولانس)،
  • خودروهای وارداتی و صفر داخلی با مبلغ بیش از ۱ میلیارد تومان،
  • خودروهای ثبت‌شده در مناطق آزاد،
  • هر فرد فقط برای یک خودرو سهمیه یارانه‌ای دارد و خودرو دوم به بعد سهمیه نمی‌گیرد.

وزیر اقتصاد حذف عوارض شهری از تاکسی‌های اینترنتی را ابلاغ کرد

تاکسی‌های اینترنتی، طرح دولت برای کاهش اثرات

دولت با آگاهی از اینکه رانندگان تاکسی‌های اینترنتی (همچون اسنپ، تپ‌سی و…)، به دلیل پیمایش بالا مصرف بیشتری دارند، تدابیری حمایتی را در کنار اصلاح قیمت در نظر گرفته است:

سهمیه اعتباری اختصاصی

به رانندگان فعال تاکسی اینترنتی، علاوه بر سهمیه پایه خودرو، سهمیه اعتباری بنزین براساس میزان فعالیت و پیمایش ماهانه اختصاص می‌یابد تا قبل از رسیدن به نرخ سوم، بخش زیادی از سوخت مورد نیازشان با یارانه پوشش داده شود.

پرداخت مابه‌التفاوت نرخ

دولت اعلام کرده مابه‌التفاوت قیمت سوخت (بین نرخ‌های یارانه‌ای و نرخ آزاد) را به‌صورت ماهانه به رانندگان تاکسی اینترنتی پرداخت می‌کند تا بار مالی افزایش قیمت واقعی بنزین برای آنان کاهش پیدا کند.

هدف از این اقدامات دولت

  • حفظ ثبات در قیمت خدمات پلتفرم‌های اینترنتی
  • جلوگیری از افزایش هزینه بی‌ضابطه برای مسافران
  • کاهش فشار اقتصادی کوتاه‌مدت به رانندگان فعال
  • ایجاد سازوکار شفاف و منصفانه در تخصیص یارانه‌ها

وزیر اقتصاد حذف اخذ عوارض شهری از تاکسی‌های اینترنتی را ابلاغ کرد -  خبرگزاری آنا

تأثیر بر رانندگان تاکسی اینترنتی و خودروهای شخصی

رانندگان تاکسی‌های اینترنتی

مزایا و راهکارهای حمایتی

  • دریافت سهمیه بیشتر و اعتباری نسبت به خودروهای عادی بر مبنای پیمایش، که می‌تواند بخش زیادی از مصرف ماهانه را شامل شود.
  • پرداخت مابه‌التفاوت قیمت بنزین به حساب رانندگان برای جلوگیری از فشار شدید مالی
  • همکاری پلتفرم‌ها در افزایش پیدا نکردن فوری قیمت خدمات (بر اساس تعهد برخی پلتفرم‌ها)

چالش‌هایی که دولت در نظر داشته

  • ممکن است رانندگان با پیمایش بالا به سقف سهمیه برسند و نیاز به سوخت با نرخ سوم داشته باشند، برای مدیریت این موضوع، سهمیه اعتباری و پرداخت ما به‌التفاوت در نظر گرفته شده.
  • دولت طرح را به‌صورت فصلی بازنگری می‌کند تا بتواند سیاست‌هایش را با شرایط اقتصادی تطبیق دهد.

خودروهای شخصی

  • خودروهایی که تنها یک خودرو یارانه می‌گیرند، همچنان می‌توانند از بنزین یارانه‌ای تا ۱۶۰ لیتر در ماه استفاده کنند.
  • خودروهای دوم به بعد، وارداتی یا دولتی، تمام مصرف سوخت‌شان با نرخ آزاد محاسبه می‌شود.
  • این سیستم باعث می‌شود رانندگان و خانواده‌ها برنامه‌ریزی مصرف داشته باشند و یارانه‌ها به مصرف‌کننده واقعی‌تر برسد.

چالش بزرگ دولت پزشکیان/ باید تبعات افزایش قیمت بنزین در قیمت سایر کالاها  سنجیده شود

جمع‌بندی پیامدها

۱) اصلاح تدریجی یارانه‌ها با حداقل فشار فوری: دولت با استفاده از سازوکار سه‌سطحی و فصلی کردن نرخ‌ها تلاش کرده تا بدون شوک بزرگ به اقتصاد، مسیر اصلاح را ادامه دهد.

۲) هدفمندسازی مصرف انرژی: تخصیص یارانه بر اساس معیارهای مشخص (پیمایش و فعالیت)، به کاهش مصرف بی‌رویه کمک می‌کند.

۳) کاهش قاچاق سوخت: با افزایش قیمت مصرف فراتر از سقف سهمیه، انگیزه قاچاق سوخت به کشورهای همسایه کاهش پیدا می‌کند.

۴) حمایت از رانندگان فعال: با سهمیه اعتباری و پرداخت مابه‌التفاوت، دولت تلاش دارد تا فشار اقتصادی افزایش قیمت بنزین را بر رانندگان تاکسی‌های اینترنتی کاهش دهد.

۵) امکان بازنگری دوره‌ای: سیاست‌های جدید هر سه ماه بررسی و تعدیل می‌شود و دولت از ابزارهای داده‌محور برای بهینه کردن فرایند استفاده خواهد کرد.

کد خبر 931875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.