به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمدرضا امامقلی در نشست خبری «تشریح عملکرد مرکز مستند سوره» که صبح امروز _سهشنبه، هجدهم آذر_ با حضور، مدیر مرکز مستند، در محل سازمان سینمایی سوره برگزار شد، محمدرضا امامقلی، مدیر مرکز مستند به اتفاقات خوبی که در این مرکز به آنها پرداخته شده است، پرداخت و اظهار کرد: سال گذشته درباره فراتهران صحبت کردیم که به این اتفاق پرداختیم و به شهرهای مختلف رفتیم که خروجی آن تقویت برخی از مستندسازان بود که در این راستا مرکز تصویری رشد را در خوزستان تأسیس کردیم.
وی با بیان اینکه در این مرکز، آموزشهای اولیه صورت گرفته و تولیداتی داشته است، افزود: سال گذشته تلاش کردیم در حوزه مخاطب، تجاربی کسب کنیم که برای سال پیشرو راهگشا بود. به نظر در حکمرانی تولید فیلم مستند به همافزایی نیاز داریم چراکه با این فرمان که طی میشود، احتمال تحول خیلی بعید است.
مدیر مرکز مستند جنگ ۱۲ روزه را نقطه عطفی تاریخی دانست و تاکید کرد: در دفاع مقدس ۸ ساله گروههای مستندسازی تلویزونی خودجوش راهی جبهه میشدند و تولید میکردند اما در جنگ اخیر ۱۲ روزه به اعتقادم چنین نبود چون هیچ جلسهای برگزار نشد که مستندسازان چگونه در کنار نهادهای نظامی قرار گیرند و صحبت شود لذا مستندسازان ساماندهی نشده بودند و حضور فیلمسازان مشکل داشتند.
امامقلی اظهار کرد: در برخی تولیدها مانند مستندهایی که نزدیک به زندگی چهرههای ورزشی هستند، نهادهای مرتبط باید هماهنگیها را انجام دهند. ما اعلام آمادگی میکنیم که میزبان نخستین جلسه هماهنگی باشیم و از منتقدان و رسانهها نیز میخواهیم بازوی ما برای اطلاعرسانی باشند.
وی عنوان کرد: در برخی پروژهها، همزمان با ساخت سریال، ساخت مستند نیز آغاز شده است. هرچند مستند دیرتر آماده میشود، اما پژوهشهای آن بسیار کمککننده بوده و حتی به کشف فیلمهای آرشیوی ارزشمند منجر شده است.
مدیر مرکز مستند سوره گفت: کشور ما نیازمند مستندساز است و نباید با نگاه محدودکننده با مستند برخورد کنیم. برخی خبرنگاران نیز وارد حوزه مستندسازی شدهاند و من از این اتفاق استقبال میکنم. خبرنگار، بهویژه در اتفاقات مهم، نخستین فردی است که به صحنه میرسد و میتواند زمینهای برای مستندسازی ایجاد کند.
امامقلی عنوان کرد: مشکل اصلی ما در این زمینه حکمرانی و سازماندهی هنر است. باید از پیش فکر کنیم که اگر شرایط بحرانی یا جنگی پیش آمد، چه کسانی توانایی حضور در صحنه را دارند، چه کسانی قابلیت فیلمبرداری دارند و کدام نهاد ارزیابی میکند. در لبنان، در جنگ ۳۳ روزه حزبالله برای مستندسازان کارتهای رنگی صادر میکرد تا مشخص باشد چه کسی اجازه فیلمبرداری دارد. ما هم باید چنین نظامی برای ساماندهی مستندسازان داشته باشیم.
پس از آن رضا منتظری مدیر جریانسازی و ارتباطات مرکز مستند سوره در سخنانی با بیان اینکه طی ۱۴ ماه گذشته در مرکز مستند سوره با همراهی رسانهها همراه هستیم، گفت: به واسطه دو دهه فعالیت رسانهای، از زمان ورود به مرکز مستند معتقد بودیم باید در اتاق شیشهای شفاف و در دسترس باشیم.




نظر شما