سعید ساکت در گفتوگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در حوزه زیرساختهای حملونقل، مهمترین اقدام شهرداری برای کاهش آلودگی هوا، پیشبرد پروژه خط ۲ متروی اصفهان است؛ بخش قابلتوجهی از مسیر این خط و ۱۶ ایستگاه آن در حال ساخت است و شهرداری آمادگی دارد نخستین بخش از مسیر، به طول حدود ۵.۵ کیلومتر شامل سه ایستگاه را بهزودی بهصورت آزمایشی بهرهبرداری کند.
وی افزود: در زمینه نوسازی ناوگان اتوبوسرانی نیز شهرداری از حداکثر ظرفیتهای موجود استفاده کرده است. قرارداد خرید ۱۸۵ دستگاه اتوبوس که از سال ۱۴۰۱ منعقد شده بود، در بخش مربوط به تعهدات شهرداری اجرا و بخشی از ناوگان تحویل گرفته شده است، اما بخش مربوط به دولت همچنان در انتظار تأمین و تحویل است؛ علاوه بر این، شهرداری با اتکا به منابع داخلی، قرارداد جداگانهای برای خرید ۵۰ اتوبوس دوکابین با شرکت اسنا بسته است که نیمی از آن تحویل شده و نیم دیگر در دست ساخت است.
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان ادامه داد: یکی از اقدامات نوآورانه، ورود اتوبوسهای برقی به ناوگان اصفهان است؛ قرارداد خرید ۲۰ دستگاه از این نوع اتوبوسها منعقد شده است و بهزودی وارد چرخه بهرهبرداری خواهد شد؛ در بخش تاکسی نیز تاکنون ۱۸۰ دستگاه تاکسی برقی تحویل شده و برنامه توسعه این ناوگان تا ۷۰۰ دستگاه دیگر در مرحله بعد قرار دارد.
ساکت گفت: برای حمایت از نوسازی و استفاده از خودروهای برقی، شهرداری تسهیلات قابلتوجهی بهصورت کمک بلاعوض میانگین ۵۰۰ میلیون تومان برای هر دستگاه پرداخت کرده است؛ اقدامی که در میان کلانشهرهای کشور کمسابقه است.
وی ادامه داد: در کنار آن، زیرساخت شارژ خودروهای برقی نیز توسعه یافته و حدود ۷۰ نقطه شارژ در سطح شهر قابل بهرهبرداری است؛ بخشی از این جایگاهها از نوع شارژ سریع هستند و در معابر اصلی از جمله خیابان فرایبورگ، میدان بزرگمهر و مجموعه سیاحتی صفه مستقر شدهاند و شارژرهای معمولی نیز در بیشتر پارکینگهای بزرگ شهر تعبیه شده است و در دسترس عموم شهروندان قرار دارد.
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان از ورود مدلهای جدید حملونقل پاک به شهر خبر داد و گفت: در سال گذشته، اسکوترهای اشتراکی بهعنوان گونهای جدید از حملونقل درونشهری در اصفهان مستقر شد و توسعه ایستگاههای دوچرخه اشتراکی نیز با هدف جذب سرمایهگذار و مشارکت بخش خصوصی در دستور کار قرار دارد.
ساکت تاکید کرد: مجموعه اقدامات شهرداری در زمینه مترو، اتوبوس، تاکسی برقی، دوچرخه و اسکوترهای اشتراکی، گامی مستمر در مسیر تحقق اهداف قانون هوای پاک است و با وجود محدودیتهای مالی، این روند با حداکثر توان مدیریت شهری ادامه خواهد یافت.




نظر شما