«نیک‌اندیش» رفرنس ملی در پروژه‌های هوشمندسازی شهری است

شرکت مهندسی نیک‌اندیش شهرداری اصفهان در همکاری گسترده با دانش‌بنیان‌ها نشان داده است که مسیر آینده را با اتکا به نوآوری و مهندسی ایرانی دنبال می‌کند؛ مدیرعامل این شرکت در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار ایمنا به اقدامات و هدف‌گذاری این شرکت برای قرار گرفتن در جمع ۵ شرکت برتر فناوری شهری کشورپرداخته است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در زمانی که شهرها با سرعت به سوی هوشمندسازی حرکت می‌کنند و نقش فناوری در مدیریت شهری بیش از هر زمان دیگری حیاتی شده است، شرکت مهندسی نیک‌اندیش شهرداری اصفهان توانسته است از یک پیمانکار سنتی حوزه ترافیک، به یکی از بازیگران اصلی تحول شهری تبدیل شود؛ مجموعه‌ای که امروز بسیاری از شهرهای کشور آن را به‌عنوان یک رفرنس معتبر در پروژه‌های هوشمندسازی زیرساختی می‌شناسند.

نیک‌اندیش طی دو سال اخیر با اجرای پروژه‌هایی همچون پایدارسازی برق ۲۰۹ تقاطع شهر، توسعه ایستگاه‌های خورشیدی، اورهال و استانداردسازی پله‌های برقی و آسانسورهای پل‌های مکانیزه، تولید گاردریل‌های غلتکی و همکاری گسترده با شرکت‌های دانش‌بنیان نشان داده است که مسیر آینده را با اتکا به نوآوری و مهندسی ایرانی دنبال می‌کند.

پروژه‌هایی که نه‌تنها به‌طور مستقیم بر ایمنی، رفاه و تجربه شهروندی تأثیر گذاشته‌اند، بلکه اصفهان را به یکی از شهرهای پیشرو در مدیریت هوشمند ترافیک و بهره‌گیری از انرژی‌های پاک تبدیل کرده‌اند؛ اکنون این شرکت با تدوین نقشه راه استراتژیک و هدف‌گذاری جسورانه برای قرار گرفتن در میان ۵ شرکت برتر فناوری‌های شهری کشور، تلاش می‌کند شهری بسازد که در آن توقف چراغ‌ها با قطع برق ممکن نیست، ایستگاه‌ها به انرژی خورشیدی مجهز می‌شوند، خودروها با گاردریل‌های نسل جدید از تصادفات شدید مصون می‌مانند و زیرساخت‌های شهری هوشمند بخشی از زندگی روزمره مردم است.

آنچه در ادامه می‌خوانید حاصل گفت‌وگوی خبرنگار ایمنا با فرهاد گلی، مدیرعامل شرکت مهندسی نیک‌اندیش شهرداری اصفهان از پشت‌صحنه این پروژه‌ها با ترکیب فناوری، چالش‌ها، دستاوردها و چشم‌انداز آینده هوشمندسازی اصفهان است.

«نیک‌اندیش» رفرنس ملی در پروژه‌های هوشمندسازی شهری است

ایمنا: گزارشی از فعالیت‌های شرکت نیک‌اندیش ارائه بدید.

گلی: شرکت مهندسی نیک‌اندیش مجموعه‌ای است با بیش از ۳۰ سال سابقه که در سال ۱۳۷۲ تأسیس شد و با هدف انجام فعالیت‌ها و مأموریت‌های اجرایی در حوزه ترافیک شهری شکل گرفت؛ این شرکت یکی از مجموعه‌های وابسته به شهرداری اصفهان و تحت مالکیت شهرداری است.

طی سال‌های گذشته، به‌دلیل نیازهای اجرایی و برخی ضعف‌های موجود در بخش‌های فنی، ضرورت داشت یک شرکت مهندسی با رویکرد تخصصی‌تر وارد عمل شود؛ به همین دلیل، در دوره‌های مختلف، بخشی از وظایف و فعالیت‌های مرتبط با حوزه‌های فنی و ترافیکی به نیک‌اندیش واگذار شد تا این شرکت بتواند با توان مهندسی خود، پشتیبان توسعه زیرساخت‌های شهری باشد.

در برخی دوره‌ها، وظایفی وجود داشت که به‌جای سپردن آن‌ها به چند پیمانکار مختلف، لازم بود توسط یک مجموعه واحد مدیریت و اجرا شود. پیش از این، حجم قابل توجهی از کارها میان پیمانکارهای متعدد تقسیم می‌شد و همین موضوع موجب تداخل، نبود هماهنگی و دشواری در پیگیری پروژه‌ها می‌شد.

از آنجا که شهرداری تمایل داشت با یک مجموعه هماهنگ، پاسخگو و متخصص طرف قرارداد باشد، شرکت نیک‌اندیش نقش تجمیع‌کننده و یکپارچه‌ساز (Integrator) را برعهده گرفت و مدیریت این وظایف را به‌صورت یکپارچه انجام داد.

در مواقعی که تکنولوژی‌های جدید وارد می‌شد، به‌ویژه در حوزه هوشمندسازی نیاز بود این فناوری‌ها با شرایط و زیرساخت‌های شهر اصفهان بومی‌سازی (Customize) و به‌صورت تخصصی تطبیق داده شوند تا بهره‌وری مناسب داشته باشند؛ در چنین مواردی نیز شرکت نیک‌اندیش نقش پررنگ‌تر و مؤثرتری ایفا کرده و با توان فنی خود، این تکنولوژی‌ها را با ویژگی‌های شهر سازگار کرده است.

این شرکت در دوره‌های مختلف افت و خیزهای زیادی داشته است، اما اکنون به‌عنوان یکی از شرکت‌هایی است که به دلیل سابقه، به دلیل پتانسیل نیروی انسانی از نظر تخصص، توانمندی‌هایی که دارند و پروژه‌های اجرایی که داشته یک رفرنس است و در نهایت شهرهای مختلف به آن رجوع می‌کنند برای اینکه بتوانند از تجربیاتش استفاده کنند.

ایمنا: پروژه‌های اخیر نیک‌اندیش بیشتر بر هوشمندسازی زیرساخت‌ها متمرکز است؛ این اقدامات قرار است چه تغییری در «تجربه شهروندی» ایجاد کند و شاخص‌های سنجش موفقیت این پروژه‌ها چیست؟

گلی: بیشتر فعالیت‌هایی که در شرکت مهندسی نیک‌اندیش به عنوان وظایف اصلی دنبال می‌شود با هدف افزایش ایمنی و رفاه شهروندان و ارائه سرویس‌هایی در راستای صرفه‌جویی انرژی و ارتقای سطح خدمات شهری تعریف شده است و این مجموعه با استفاده از فناوری‌های نوین و مباحث تخصصی مرتبط، پروژه‌های مؤثری را شکل داده که بخش مهمی از جریان مدیریت هوشمند شهر را تشکیل می‌دهد.

واقعیت این است که در حوزه پروژه‌های اخیر، موضوعاتی همچون برق اضطراری از مهم‌ترین مأموریت‌ها بوده است، چراکه قطعی‌های مکرر برق در ابتدای سال موجب سردرگمی و مشکلات متعدد برای شهروندان شده بود.

در بسیاری از نقاط شهری، خودروها در تقاطع‌ها دچار گره‌های ترافیکی شده و شرایط سختی برای رانندگان و عابران به وجود می‌آمد، اگرچه این مسئله بر اساس قوانین جزو وظایف مستقیم شهرداری محسوب نمی‌شد، اما با دستور شهردار، شورای اسلامی شهر و معاونت ترافیک، شرکت نیک‌اندیش با همکاری مرکز کنترل ترافیک وارد عمل شد و ۲۰۹ تقاطع شهر به سیستم برق اضطراری مجهز شدند.

این اقدام که با هدف افزایش رفاه و ارتقای ایمنی در سطح شهر انجام گرفت، سبب شد هر موضوعی که این شرکت در آن درگیر شده، اثر تعیین‌کننده‌ای بر بهبود شرایط شهری بگذارد، مجموعه نیک‌اندیش تلاش کرده با استفاده از ابزارهای هوشمند، فرایند پایدارسازی خدمات را تقویت کند و همین اقدامات تخصصی موجب شده تا این شرکت مرجع قابل اطمینانی در سطح ملی باشد.

ایمنا: در فرایند پایدارسازی برق چراغ‌های راهنمایی، چه فناوری‌ها یا روش‌های نوآورانه‌ای استفاده شد که مورد توجه جشنواره خشت طلایی قرار گرفت؟

گلی: در فرایند پایدارسازی برق چراغ‌های راهنمایی یکی از نمونه‌های موفقی بود که انجام شد و جایزه «خشت طلایی» توسط شهرداری اصفهان دریافت شد، چند مسئله جدی پیش‌روی مجموعه قرار داشت؛ نخستین صورت‌مسئله این بود که برای رفع مشکل برق، روش‌های استاندارد مشخصی وجود دارد و نمی‌توان ادعا کرد که نوآوری ویژه‌ای در این بخش مطرح بوده است.

آنچه اهمیت داشت و مورد توجه همکاران من و تیم مرکز کنترل ترافیک قرار گرفت، این بود که چگونه می‌توان روشی استاندارد همچون استفاده از UPS و باتری را به‌گونه‌ای به کار گرفت که شرایط محیطی، نحوه نصب، محدودیت‌های زمانی و دوره‌های قطعی برق که به‌طور معمول دو ساعت به طول می‌انجامید و حتی ممکن بود در یک روز دو نوبت رخ دهد و به‌طور کامل پوشش داده شود و سامانه بدون اختلال فعال بماند.

کاری که در نهایت همکاران ما با اتکا به توان تخصصی و محاسبات فنی و علمی انجام دادند، این بود که با بررسی نمونه‌های نصب‌شده و تحلیل دقیق رفتار تجهیزات در شرایط واقعی، به مجموعه‌ای از راه‌حل‌های پایدار دست یافتند؛ راه‌حل‌هایی که کمترین ضریب خطا را داشت و در عمل امکان اجرا و توسعه سریع آن‌ها فراهم شد و نتایج قابل اتکایی نیز به همراه داشت.

این تلاش‌ها موجب شد که نمونه‌ها و الگوهای طراحی‌شده با سرعت بالا در سطح شهر اجرایی شود و روند نصب تجهیزات برق اضطراری در تقاطع‌ها با کمترین چالش پیش برود و نتیجه نهایی این اقدامات، رسیدن به نقطه‌ای بود که امروز ۲۰۹ تقاطع شهر اصفهان به سامانه برق اضطراری مجهز شده‌اند؛ دستاوردی که هم در کاهش خاموشی چراغ‌ها و هم در مدیریت ترافیک هنگام بحران‌ها نقش مؤثر داشته است.

ایمنا: اجرای طرح پایدارسازی برق چه تأثیری بر کاهش تصادفات، مدیریت ترافیک و زمان سفر شهروندان داشته؟ آیا داده‌های آماری مقایسه‌ای دارید؟

گلی: در اجرای طرح پایدارسازی برق و بررسی اینکه این اقدام چه تأثیری بر کاهش تصادفات، مدیریت ترافیک و زمان سفر شهروندان داشته است؛ به‌طور معمول داده‌های این حوزه توسط اداره کل مطالعات و برنامه ریزی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک تهیه می‌شود، اما آنچه در نهایت به‌عنوان رفرنس مورد استناد قرار می‌گیرد گزارش‌های پلیس، شرکت توزیع برق، استانداری، شورای تأمین استان، سامانه ۱۳۷ شهرداری و مجموعه نهادهای مرتبط است.

بازخوردهایی که شهروندان از طریق سامانه ۱۳۷ یا مسیرهای مختلف ارائه می‌دادند به‌وضوح نشان می‌داد که آمار اعتراض‌ها و مشکلاتی که پیش از این به‌واسطه خاموشی‌ها رخ می‌داد، به‌شدت کاهش یافته است و این مسئله نشانه‌ای روشن از اثرگذاری مستقیم طرح پایدارسازی برق بر مدیریت ترافیک شهری بود؛ کاهشی که به‌طور محسوس در گزارش‌ها و پیام‌های مردمی قابل رصد بود و به‌گونه‌ای بود که شهروندان اشاره می‌کردند در شرایطی که کل فضا تاریک است، اما تقاطع همچنان فعال و روشن باقی مانده و همین نشانه کمک می‌کرد تا تشخیص دهیم که با وجود قطعی برق، رفت‌وآمد در آن نقطه به‌صورت روان، عادی و معمولی ادامه دارد و هیچ اختلال یا توقفی در جریان عبور و مرور شکل نگرفته است و این موضوع برای مردم نیز کاملاً قابل مشاهده شده بود.

مهم‌تر از همه این موارد، آمارهای پلیس بود که در مصاحبه‌ها و جلسات اختصاصی به‌طور جدی و ویژه بر این نکته تأکید داشت که مدیریت ترافیک در چنین شرایطی بسیار راحت‌تر شده و هماهنگی در کنترل جریان عبور و مرور بهبود یافته است و در نهایت امکان هدایت ترافیک بدون شکل‌گیری گره‌های ترافیکی فراهم شده و اختلالات ناشی از خاموشی‌ها به کمترین میزان رسیده است.

ایمنا: یکی از پروژه‌های مهم شرکت مهندسی نیک‌اندیش، استفاده از انرژی خورشیدی در ایستگاه‌های اتوبوس و مبلمان شهری است؛ چقدر این طرح‌ها در کاهش مصرف انرژی و هزینه‌های شهری مؤثر خواهد بود و چه برنامه‌ای برای گسترش آن به سایر نقاط شهر دارید؟

گلی: در پروژه برق اضطراری تقاطع‌های شهر اصفهان، تمرکز بر گسترش ذخیره‌ساز ها و استفاده هوشمند از انرژی‌های نو بوده است، نه تولید انرژی جدید که در آنالیزهای انجام شده و مذاکرات با شرکت برق منطقه‌ای و شرکت توزیع برق، مشخص شد رویکردهای به‌روز جهانی و بهره‌گیری از نیروگاه‌های خورشیدی روی سقف سوله‌ها و پارکینگ‌ها می‌تواند ظرفیت تولید برق را افزایش دهد و در مواقع ضروری، برق مورد نیاز تقاطع‌ها و ایستگاه‌های اتوبوس را تأمین کند.

در مدل پیشنهادی، استفاده از سانورترها و تولید برق در نقاط مستقل امکان‌پذیر شد. به این ترتیب، انرژی در ساعات تابش خورشید تولید و ذخیره شده و در زمان نیاز برای روشنایی چراغ‌های ترافیکی و ایستگاه‌های اتوبوس مورد استفاده قرار می‌گیرد. این رویکرد علاوه بر کاهش وابستگی به شبکه برق شهری، توان پاسخگویی سریع، پایدار و ایمن را در تقاطع‌ها و نقاط حساس ترافیکی فراهم می‌کند. همچنین این مدل یک الگوی عملیاتی قابل توسعه در سطح شهر به‌شمار می‌آید و می‌تواند در سایر مناطق نیز با سهولت پیاده‌سازی شود.

نمونه‌های اولیه این پروژه در نمایشگاه فن‌نما رونمایی شد و بازخوردها نشان داد امکان بهره‌گیری گسترده از این سیستم در سطح شهر وجود دارد و سیاست‌گذاری و تدبیر حوزه مهندسی ترافیک شهرداری اصفهان قرار است این مدل را توسعه دهد تا در آینده، تقاطع‌ها و تجهیزات ترافیکی شهری بتوانند به‌صورت مستقل از برق شهری فعالیت کنند و در عین حال، پایداری و ایمنی تردد شهروندان افزایش یابد.

تجربه اجرای این پروژه نشان می‌دهد استفاده از انرژی‌های نو و سیستم‌های ذخیره‌ساز، نه‌تنها یک ابتکار فنی است بلکه به یک ضرورت عملیاتی برای مدیریت پایدار ترافیک شهری تبدیل شده است و این مدل امکان بهینه‌سازی مصرف انرژی، کاهش هزینه‌های عملیاتی و ارتقای امنیت شبکه ترافیکی را فراهم می‌کند و نشان می‌دهد با ترکیب فناوری‌های نوین و تدابیر مهندسی، می‌توان به یک مدیریت هوشمند و مستقل از شبکه برق شهری دست یافت.

ایمنا: تولید گاردریل‌های غلتکی در کشور سابقه محدودی دارد؛ چه فناوری و استانداردهایی در این محصول به‌کار گرفته شده و چه میزان از نیاز شهر یا استان را می‌تواند تأمین کند؟

گلی: گاردریل‌های غلتکی، به‌عنوان نسل نوین تجهیزات ایمنی جاده‌ای، در مقایسه با نیوجرسی‌ها و گاردریل‌های معمولی، توانایی بالاتری در کاهش خطرات و صدمات ناشی از تصادفات دارند و این نسل از گاردریل‌ها ترکیبی از سازه‌های فلزی و غلتک‌های پلی اورتان است که با چرخش هوشمندانه، خودرو را هدایت می‌کند تا انرژی ناشی از برخورد به تدریج کاهش یابد و از انتقال آسیب به لاین‌های دیگر یا خودروهای مجاور جلوگیری شود.

در طراحی و اجرای این تجهیزات، دو هدف اساسی مورد توجه قرار گرفته است؛ اول، حفظ جان سرنشینان و کاهش شدت آسیب‌های جسمی و دوم، کاهش خسارات مالی به خودرو و این رویکرد ترکیبی، با تلفیق سازه فلزی مستحکم و غلتک‌های مقاوم به ضربه، امکان کنترل و هدایت خودرو در برخوردهای شدید را فراهم می‌کند تا خودرو با حداقل آسیب متوقف شود و از بروز تصادفات ثانویه جلوگیری شود.

بر اساس مطالعات فنی و بررسی‌های مهندسی، این گاردریل‌ها عملکردی فراتر از نسل‌های قبلی دارند و در آزمایش‌ها، توانایی جذب ضربه و هدایت خودرو به مسیر امن را به خوبی نشان داده‌اند و نمونه‌های اولیه در نمایشگاه‌های تخصصی ارائه شد و با انجام تحلیل‌های فنی، مشخص شد این تجهیزات قابلیت نصب در معابر شهری و بین‌شهری را دارند و می‌توانند به استانداردی برای ارتقای ایمنی جاده‌ها تبدیل شوند.

انتظار می‌رود نصب این گاردریل‌ها در یکی از پروژه‌های کلان شهر اصفهان آغاز شود و کارشناسان امیدوارند که این اقدام نه تنها ایمنی فضای شهری را ارتقا دهد، بلکه در مسیرهای بین‌شهری نیز به عنوان یک نقطه عطف در نسل جدید تجهیزات ایمنی جاده‌ای شناخته شود و الگویی عملیاتی برای سایر استان‌ها و شهرها ایجاد کند.

توسعه و بهره‌برداری گسترده از گاردریل‌های غلتکی، نشان‌دهنده نگاه نوین به ایمنی جاده‌ای است که تلفیقی از دانش مهندسی، تجربه‌های بین‌المللی و نیازهای عملی شهرها و جاده‌ها را در بر می‌گیرد و با ورود این تجهیزات به معابر شهری و بزرگراه‌ها، انتظار می‌رود کاهش تصادفات و افزایش ایمنی رانندگان و سرنشینان به طور ملموس مشاهده شود و تجربه موفق اصفهان، مسیر توسعه این فناوری را در کشور هموار کند.

ایمنا: شرکت نیک‌اندیش اعلام کرده قصد دارد در میان ۵ شرکت برتر فناوری‌های شهری کشور قرار گیرد؛ برای رسیدن به این هدف چه نقشه راه، سرمایه‌گذاری یا همکاری‌هایی با بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر گرفته شده است؟

گلی: شرکت مهندسی نیک‌اندیش پس از حدود دو سال برنامه‌ریزی و تلاش مستمر، نقشه راه استراتژیک خود را تدوین کرده است و این نقشه راه با هدف همسو کردن همه ارکان و اجزای سازمان برای دستیابی به اهداف کلان، شامل برنامه‌ریزی در حوزه‌های توسعه محصول، بهره‌گیری از سرمایه انسانی و ارتقای توانمندی‌های بالقوه شرکت است تا مسیر رشد و اثربخشی در حوزه ایمنی و فناوری شهری تسهیل شود.

تجربه‌های عملی شرکت نشان می‌دهد هیچ سازمانی نمی‌تواند به تنهایی تمام نیازها و ظرفیت‌های مورد نظر خود را پوشش دهد و نیک‌اندیش با شناسایی محدودیت‌ها و ظرفیت‌ها، اقدام به همکاری و هم‌افزایی با شرکت‌های دانش‌بنیان کرده است که این رویکرد، نه تنها بهره‌وری داخلی را افزایش می‌دهد، بلکه امکان تولید محصولات مشترک و توسعه فناوری‌های نوین را فراهم می‌کند تا شرکت بتواند نقش مؤثری در پروژه‌های شهری ایفا کند.

در حال حاضر سه شرکت دانش‌بنیان با نیک‌اندیش همکاری نزدیک دارند و محصولات مشترک در حوزه‌هایی مانند کنترلر چراغ‌های راهنمایی، ثبت تخلف و برداشت داده‌های ترافیکی به مرحله تولید و تست‌های عملیاتی رسیده‌اند و این همکاری‌ها، موجب شده شرکت نه تنها مصرف‌کننده محصولات دیگران باشد، بلکه به تولید فناوری‌های کاربردی و بومی دست یابد که قابلیت عرضه در سطح شهری و فراتر از آن را داشته باشد.

یکی دیگر از محورهای استراتژیک، توسعه بازار و گسترش محصولات به خارج از محدوده داخلی شرکت است. هدف نیک‌اندیش این است که محصولات تولیدی، صرفاً برای استفاده داخلی و ویترین شرکت نباشند، بلکه در شهرداری اصفهان و سایر شهرهای کشور و حتی بازارهای خارجی مورد استفاده قرار گیرند که این اقدام ضمن ایجاد ارزش افزوده، فرصت‌های اقتصادی و توسعه برند را نیز به همراه دارد.

با اجرای این نقشه راه و تحقق اهداف استراتژیک، نیک‌اندیش امیدوار است به یکی از پنج شرکت برتر در حوزه‌های ایمنی، فناوری شهری و زیست‌پذیری تبدیل شود؛ این رویکرد، تحقق شعار «با ما شهر در جریان است» را ممکن می‌سازد و شرکت را در مسیر پیشرو در توسعه فناوری‌های نوین شهری و ارائه خدمات کاربردی برای مدیریت شهرهای هوشمند قرار می‌دهد.

ایمنا: مهم‌ترین چالش‌های شما در مسیر توسعه شهر هوشمند در اصفهان چیست؟ آیا زیرساخت‌های فعلی شهر برای پذیرش فناوری‌های جدید کافی است یا نیاز به تغییر سیاست‌ها و حمایت‌های بیشتری وجود دارد؟

گلی: در مسیر توسعه شهر هوشمند اصفهان، یکی از مهم‌ترین چالش‌ها، تطبیق زیرساخت‌های فعلی با فناوری‌های نوین است، از یک سو، زیرساخت‌های شهری آماده پذیرش فناوری‌های هوشمند و سامانه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی هستند و ظرفیت‌های لازم برای ایجاد تحول در مدیریت شهری و تجربه شهروندی وجود دارد.

استفاده از ابزارهای هوشمند و سامانه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی جزو الزاماتی است که نمی‌توان از آن صرف‌نظر کرد و بهره‌گیری از این فناوری‌ها برای ایجاد تجربه بهتر برای شهروندان و مدیریت بهینه شهر ضروری است، اما ماهیت نوین و پیچیده این ابزارها می‌تواند سوالات و چالش‌های جدیدی ایجاد کند که نیازمند آمادگی و انعطاف مدیریتی بالا است.

ریسک‌پذیری مدیران در این زمینه نقش تعیین‌کننده دارد، عملکرد شهردار محترم اصفهان و مدیران ارشد در این حوزه مثبت و مبتکرانه بوده و تعامل خوبی با پروژه‌های جدید و یا پر ریسک هوشمند شهری دارند، اما در برخی لایه‌ها و بخش‌ها، ظرفیت پذیرش ریسک برای اجرای سریع‌تر پروژه‌ها و فعالیت‌های فناورانه نیاز به ارتقا دارد تا فاصله میان تولید، پیاده‌سازی و ارتقای نسل بعدی فناوری‌ها کاهش پیدا کند.

تأخیر در پذیرش فناوری‌های نوین موجب می‌شود تولید یک محصول یا پیاده‌سازی یک پروژه هوشمند، فرصت به‌کارگیری کامل ظرفیت‌ها و ارتقای نسل بعدی فناوری را از دست بدهد، بنابراین افزایش ریسک‌پذیری، نه تنها سرعت اجرای پروژه‌ها را بالا می‌برد، بلکه امکان همزمانی توسعه فناوری و ارتقای زیرساخت‌ها را فراهم می‌کند و تجربه شهروندی را در کوتاه‌ترین زمان بهبود می‌بخشد.

ایمنا: چگونه تجهیز پله‌ها و پل‌های مکانیزه به سیستم برق اضطراری می‌تواند ایمنی و رفاه شهروندان اصفهان را تضمین و نقش مهمی در مدیریت شهری هوشمند ایفا کند؟

گلی: یکی از پروژه‌های مهم شرکت مهندسی نیک‌اندیش که حدود یک سال و نیم پیش آغاز شد، تجهیز و بهبود پله‌ها و پل‌های مکانیزه شهر اصفهان است و این پروژه با هدف افزایش رفاه و ایمنی شهروندان اجرا شد و میزان خاموشی این تجهیزات به حداقل کاهش یافت تا استفاده از آنها برای عموم مردم، به ویژه کودکان و افراد سالمند، ایمن و بدون مشکل باشد.

کودکان به هیچ وجه بدون همراه بزرگسال از پله‌های برقی استفاده نکنند و افراد مسن نیز با احتیاط و دقت کامل حرکت کنند و این اقدامات، در کنار بهبود عملکرد تجهیزات، نقش مهمی در پیشگیری از حوادث و افزایش ایمنی شهروندان ایفا می‌کند و نکته مهم آن است که استفاده درست از این ابزارها، تجربه‌ای راحت و بی‌خطر برای همه گروه‌های سنی فراهم می‌کند.

از سوی دیگر، برای راه‌اندازی و تجهیز پله‌های برقی به برق اضطراری، استفاده از دیزل ژنراتور یا موتور برق‌های مخصوص ضروری است که در حالت عادی، در بسیاری از نقاط شهرهای دیگر یا حتی کشورهای پیشرفته، این تجهیزات در مجاورت یا داخل ساختمان‌های مرتبط نصب می‌شوند تا در مواقع قطع برق، عملکرد تجهیزات مختل نشود و خدمات به شهروندان ادامه یابد.

در کنار بهبود پله‌های برقی، شرکت مهندسی نیک‌اندیش موفق شده است استانداردسازی کامل آسانسورهای پل‌های مکانیزه شهر اصفهان را انجام دهد و تأییدیه‌های ایمنی مورد نیاز را از اداره استاندارد دریافت کند. این اقدام موجب افزایش پایداری، کاهش خرابی‌ها و ایمن‌تر شدن تردد شهروندان در پل‌های مکانیزه شده است.

«نیک‌اندیش» رفرنس ملی در پروژه‌های هوشمندسازی شهری است

ایمنا: مدیریت یکپارچه پارکینگ‌های عمومی شهرداری چه تأثیری بر نحوه استفاده شهروندان از پارکینگ‌ها داشته و هوشمندسازی این مراکز چه نقشی در بهبود تجربه تردد شهری ایفا کرده است؟ همچنین مزیت کلیدی این یکپارچه‌سازی نسبت به گذشته چیست؟

گلی: مدیریت یکپارچه پارکینگ‌های عمومی یکی از اقداماتی است که تأثیر مستقیم و قابل‌توجهی بر رفتار شهروندی و نظم تردد شهری دارد. پیش از این، هر پارکینگ با روش و سامانه‌ای متفاوت مدیریت می‌شد و این ناهماهنگی موجب سردرگمی شهروندان، نابرابری در ارائه خدمات، نبود شفافیت در ظرفیت‌ها و ایجاد بی‌برنامگی در جریان ترافیک اطراف پارکینگ‌ها بود.

امروز با اجرای سامانه مدیریت یکپارچه پارکینگ‌ها و هوشمندسازی تجهیزات ورودی، خروجی، ثبت ظرفیت و سیستم پرداخت، شهروندان با تجربه‌ای بسیار ساده‌تر و قابل پیش‌بینی‌تر روبه‌رو هستند.

اکنون افراد می‌توانند بدون اتلاف وقت وارد پارکینگ شوند، ظرفیت لحظه‌ای را مشاهده کنند و فرایند پرداخت به‌صورت استاندارد و سریع انجام می‌شود. این موضوع به‌ویژه در هسته مرکزی شهر و اطراف جاذبه‌های پرترافیک، به کاهش توقف‌های غیرضروری و روان‌تر شدن جریان عبور و مرور کمک کرده است.

وقتی شهروندان بدانند که پارکینگ‌ها از نظر امکانات و نحوه مدیریت، یکپارچه و استاندارد هستند، انتخاب آن‌ها هدفمندتر می‌شود؛ این موضوع موجب کاهش پارک دوبله، توقف‌های غیرمجاز، کاهش تنش در معابر و ارتقای آرامش شهر در ساعت‌های پرترافیک شده است.

دستاوردهای این سامانه یکپارچه، مرهون زحمات و دقت نظر همکاران ما در تمامی نقاط است که با تعهد و مسئولیت‌پذیری، چرخه خدمات را به حرکت درمی‌آورند؛ از سوی دیگر، شهروندان نیز با رعایت مقررات، استفاده صحیح از تجهیزات و همکاری با کارکنان می‌توانند به بهبود مستمر این سامانه کمک کنند.

ایمنا: شرکت مهندسی نیک‌اندیش علاوه بر اورهال و ارتقای ایمنی جایگاه‌های CNG و کسب عنوان جایگاه‌های برتر مدیریت، بهره‌برداری و ایمنی، به‌تازگی با همکاری معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری، پروژه نصب ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی در پارکینگ‌های عمومی را اجرا کرده است؛ این دو اقدام مهم چه نقشی در ارتقای ایمنی شهروندان، توسعه حمل‌ونقل پاک و کاهش آلودگی هوای اصفهان دارد و چه تحولی در رفتار شهروندی ایجاد کرده است؟

گلی: در نیک‌اندیش، اولویت نخست ما ایمنی شهروندان است و به همین دلیل پروژه اورهال و استانداردسازی جایگاه‌های CNG را با دقت و جدیت آغاز کردیم. به‌روزرسانی تجهیزات، رفع نقاط پرخطر، تست‌های دوره‌ای و آموزش تخصصی بهره‌برداران موجب شد یکی از جایگاه‌های تحت مدیریت ما عنوان جایگاه برتر ایمنی، مدیریت و بهره‌برداری شهر اصفهان را به‌دست آورد. این موفقیت نتیجه رویکردی است که ایمنی مردم را مقدم بر هر چیز می‌داند.

جایگاه‌های CNG نقشی اساسی کاهش آلودگی هوا را دارند. هرچقدر این جایگاه‌ها استانداردتر، امن‌تر و قابل‌اعتمادتر باشند، شهروندان با اطمینان بیشتری از خودروهای گازسوز استفاده می‌کنند و این موضوع در کاهش آلایندگی و بهبود کیفیت هوای شهر تأثیر مستقیم دارد.

در کنار ارتقای جایگاه‌های CNG، شرکت مهندسی نیک‌اندیش با حمایت و همکاری مستقیم معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان، زیرساخت‌های شارژ هوشمند خودروهای برقی را در پارکینگ‌های عمومی سطح شهر راه‌اندازی کرده است؛ این ایستگاه‌ها گامی مهم در جهت توسعه انرژی‌های پاک و کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی هستند و شهروندان اکنون می‌توانند در پارکینگ‌های عمومی از خدمات شارژ ایمن، استاندارد و پایدار استفاده کنند.

ترکیب دو رویکرد یعنی افزایش ایمنی جایگاه‌های سوخت CNG و توسعه زیرساخت‌های شارژ برقی مسیری است که ما را به سمت حمل‌ونقل پاک، کاهش آلودگی هوای شهر و افزایش رفاه شهروندان هدایت می‌کند. این اقدامات نه‌تنها یک ارتقای فنی، بلکه یک نگاه آینده‌نگرانه به زیست‌پذیری و سلامت شهر اصفهان است.

کد خبر 930769

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.