ارائه نخستین مدل جانمایی بهینه تجهیزات هوشمند ترافیک در شهر اصفهان

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان از توسعه مدل اولیه جانمایی بهینه تجهیزات هوشمند ترافیک خبر داد.

سعید ساکت در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به ضرورت مسئله جانمایی و بازجانمایی بهینه سامانه‌ها اظهار کرد: در سال‌های گذشته سامانه‌های هوشمند بسیاری با اهداف متعدد از جمله جمع آوری داده‌های حمل‌ونقلی و ترافیکی، رصد و نظارت بر شبکه معابر، ثبت و احراز تخلفات راهنمایی و رانندگی در سطح کلان‌شهر اصفهان پیاده‌سازی شده‌اند و هر ساله در برنامه‌های توسعه و نگهداری، تجهیزاتی با کارکردهای متداول یا متفاوت به آنها اضافه می‌شود.

وی افزود: از آنجایی که شبکه معابر در طول زمان دستخوش تغییراتی می‌شود و با رشد و توسعه کاربری‌ها، نیاز به نصب و توسعه سامانه‌های جدید نیز امری الزامی می‌باشد، مسئله جانمایی بهینه (Optimal Placement) اهمیت مضاعفی پیدا می‌کند.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان اضافه کرد: مکان یابی تجهیزات ITS همواره از منظر کارشناسی و مبتنی بر دانش تجربی بر اساس ضوابط و کارگروه‌های تخصصی مورد پیگیری بوده و اکنون با رشد هزینه‌های تعمیرات و نگه داری این تجهیزات زمان آن فرا رسیده است که این مسئله به صورت تحلیلی و مبتنی بر مدل‌سازی و بهینه سازی مورد ارزیابی مجدد قرار گیرد، از این‌رو طی یک فرایند تدریجی، جانمایی سامانه‌ها مبتنی بر یک مدل ریاضی پیشرفته که در محیط نرم افزاری Pymo و GAMS نوشته شده و در آن به کمک الگوریتم‌های فراابتکاری (Metaheuristics) شاخص‌های حمل‌ونقلی و ترافیکی بهینه می‌شوند، انجام خواهد شد.

ساکت ادامه داد: تعیین وضع موجود سامانه‌ها، میزان بهینگی آنها، هزینه‌های جابجایی و نصب سامانه‌های فعلی در مکان‌های مناسب‌تر، افزوده شدن سامانه‌های جدید، میزان قابلیت اطمینان (Reliability-Availability) مجموعه تجهیزات، رویت‌پذیری (Observability) و پوشش مناسب به همراه شاخص‌های حمل‌ونقلی و ترافیکی و عدالت فضایی در تخصیص سامانه‌ها به میان نواحی و معابر شهری از قابلیت‌های آتی این مدل در فازهای پیشِ‌رو است.

وی با تاکید بر اینکه برنامه ریزی و سیاست گذاری سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند به صورت جدی در دستورکار قرارداد، تصریح کرد: بر اساس مطالعات جامع سامانه‌های حمل‌ونقل هوشمند که در سال ۹۸ انجام گرفت و اکنون زمان بازبینی و به‌روزرسانی آن سند در سطوح جامع و تفصیلی است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: موضوع «جانمایی» در زمره مواردی تلقی شده است که تأثیر قابل ملاحظه‌ای بر کارکردهای مورد انتظار از سامانه‌های هوشمند دارد؛ اکنون نیز به منظور صرفه جویی و انتخاب اقتصادی‌تر سامانه‌ها از منظر نوع، تعداد و پوشش ضروری است با درنظرگرفتن زیرساخت‌های موجود، ضوابط و دستورالعمل‌ها و البته دریافت تجارب ارزشمند ادوار گذشته، داده‌ها ولایه‌ها مکان‌مند، مسئله جانمایی را در سطحی متفاوت مورد بررسی و تحلیل قرار داد.

کد خبر 930727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.