به گزارش خبرنگار ایمنا، تازهترین دادههای «سامانه وضعیت ترافیکی بهلحظه معابر اصفهان» نشان میدهد در هفته منتهی به ۱۴ آذرماه ۱۴۰۴، بیشترین حجم ترافیک شهر در فاصله زمانی غروب تا اوایل شب ثبت شده و طولانیترین صفها در بازههای ۱۷ تا ۲۰ رقم خورده است. معاون حملونقل و ترافیک شهرداری اصفهان اعلام کرد بخش قابلتوجهی از این ازدحام ناشی از کاهش ظرفیت معابر به دلیل پارکهای دوبل و توقفهای غیرمجاز است.
سعید ساکت، معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان با تشریح روند ترافیک شهر در بازه زمانی هشتم تا چهاردهم آذر ۱۴۰۴ اظهار کرد: بررسیهای سامانه وضعیت ترافیکی نشان میدهد که در روزهای کاری هفته، بیشترین شلوغی شبکه معمولاً بین ساعت ۱۷ تا ۱۹ رخ میدهد و در روز پایانی هفته این زمان به بازه ۱۹ تا ۲۰ منتقل میشود. او افزود: این الگو بیانگر آن است که جابهجایی با خودرو در ساعات یادشده با بیشترین تأخیر همراه است و زمان سفر شهروندان در این بازهها بهطور متوسط افزایش محسوسی دارد.
وی با اشاره به ثبت طول صفها در این بازه زمانی اظهار کرد: دادههای ثبتشده نشان میدهد روزهای شنبه تا دوشنبه بیشترین طول صف در فاصله ۱۸ تا ۱۹، روزهای سهشنبه و چهارشنبه در فاصله ۱۷ تا ۱۸ و در روزهای پنجشنبه و جمعه در بازه ۱۹ تا ۲۰ مشاهده شده است. این روند بیانگر همپوشانی ساعات اوجترافیک با زمان پایان فعالیت روزانه بخش قابلتوجهی از مشاغل و فعالیتهای خدماتی است.
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان تأکید کرد: بخش مهمی از این ازدحام ناشی از کاهش ظرفیت جریان عبوری معابر است که بیشتر به دلیل پارکهای دوبل و توقفهای غیرمجاز ایجاد میشود.
ساکت افزود: تداوم این رفتارها سبب ایجاد گلوگاه در مسیرهای اصلی و شکلگیری صفهای طولانی حتی در معابری میشود که بهطور معمول از نظر ظرفیت ترافیکی در وضعیت پایدار قرار دارند.
وی خاطرنشان کرد: تحلیل دادههای ترافیکی شهری نشان میدهد پارک دوبله تنها یک تخلف ساده نیست، بلکه همچون بال زدن یک پروانه در نظریه آشوب، میتواند سبب ایجاد طوفانی بزرگ در شبکه ترافیک شو؛ این عمل با مختل کردن جریان طبیعی عبور و مرور، ظرفیت معابر را بهشدت کاهش میدهد و زنجیرهای از تأخیرها و ازدحامهای طولانی را به راه میاندازد. پیامد این رفتار فراتر از اختلال ترافیکی است و ایمنی ترددی را هم دچار مشکل میکند.
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان افزود: با کاهش میدان دید رانندگان و ایجاد حرکات ناگهانی ناشی از پارک دوبل و محدود شدن مثلث دید آمار تصادفات افزایش مییابد. با این حال، بسیاری از رانندگان، از هزینه واقعی اجتماعی این اقدام آگاه نیستند و تنها به جریمههای احتمالی میاندیشند، غافل از آنکه این اقدام شهر را در ساعتهای اوج در آستانه چالشهای جدی ترافیکی قرار میدهد.
ساکت توصیه کرد: شهروندان در صورت امکان برنامهریزی سفرهای ضروری خود را در ساعاتی غیر از بازههای اوج انجام دهند تا از تأخیرهای طولانی و ازدحام شدید شبکه در ساعات پایانی روز پرهیز شود.
وی با اشاره به وضعیت تقاطعها در هفته گذشته گفت: ۵ تقاطع شریعتی–توحید با ۱۶۱۰ متر طول صف، شریعتی–چهارباغ با ۱۴۶۲ متر، شمال پل فردوسی با ۱۴۴۷ متر، چهارراه آبشار با ۱۴۴۱ متر و تقاطع جی–پروین با ۱۲۲۶ متر، بیشترین طول صف را در مجموع رویکردهای ورودی به تقاطع در ساعات اوج تجربه کردهاند. به گفته وی، این تقاطعها در چهار تا پنج روز هفته در میان ده نقطه پرتراکم ترافیکی شهر قرار داشتهاند و در جلسه اخیر شورای تخصصی مدیران ترافیک نتایج پایش مستمر آن ارائه و اجرای برنامههای تکمیلی مدیریت ترافیک در دستور کار قرار گرفته است.
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان با تاکید بر ادامه رصد لحظهای وضعیت ترافیک افزود: تحلیل این دادهها امکان برنامهریزی دقیقتر برای مدیریت هوشمند تقاطعها، اصلاح رفتارهای ترافیکی و هدایت سفرهای شهری به بازههای کمترددتر را فراهم میکند و نقش مهمی در ارتقای کیفیت تردد و کاهش گرههای ترافیکی شهر دارد.





نظر شما