وزیر علوم: یادگیری در تلاش جمعی و مستمر شکل می‌گیرد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در انجمن‌های علمی مشاهده می‌شود که یادگیری فقط محصول کلاس درس و امتحان نیست، بلکه در تلاش جمعی و مستمر شکل می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان شرقی، حسین سیمایی صراف ظهر امروز _پنجشنبه سیزدهم آذر_ در آئین اختتامیه هجدهمین جشنواره ملی حرکت که در دانشگاه تبریز برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای ۱۶ آذر اظهار کرد: در آستانه روز دانشجو هستیم، روزی که در ۱۶ آذر ۱۳۳۲ و تنها چند ماه پس از کودتای ننگین ۲۸ مرداد، ریچارد نیکسون عازم تهران شد و دانشجویان آرمان‌خواه، استقلال‌طلب و آزاده در اعتراض به این سفر برخاستند و پاسخ آنها گلوله بود. در آن حادثه سه دانشجوی شهید تقدیم جامعه دانشگاهی شد.

وی افزود: در شانزدهم آذر ۱۳۵۷ نیز در همین دانشگاه تبریز، دانشجویان علیه استبداد شاهنشاهی به پا خاستند و در بمباران ددمنشانه صدام در سال ۱۳۶۵ نیز دانشگاه تبریز شهید تقدیم انقلاب کرد. در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه، دانشگاه یکی از هدف‌های اصلی دشمن بود و دانشگاه تبریز حتی دانشجویی خانم در آستانه دفاع دکتری را نیز تقدیم شهدا کرد.

وزیر علوم با تأکید بر اینکه دانشجو نماد هوشیاری و آگاهی است، گفت: دانشجویان ما بیش از همه گروه‌های جامعه مسئولیت‌پذیرند و نسبت به آینده خود و جامعه بی‌تفاوت نیستند. دانشگاه در جامعه امروز از بالاترین سطح اعتماد اجتماعی برخوردار است و این سرمایه بزرگی است که به اتکای آن نهاد علم می‌تواند ایران عزیز را بسازد.

سیمایی ادامه داد: با وجود تنوع قومی، زبانی، مذهبی و فرهنگی، دانشگاه همچنان محل گفت‌وگو است، رشد دانشگاه در این است که با وجود اختلاف‌ها باز می‌تواند گفت‌وگو را پیش ببرد. مسائل مهم کشور در دهه‌های اخیر همیشه در دانشگاه مطرح شده است. رژیم شاه نمی‌خواست دانشگاه وارد عرصه‌های اجتماعی و سیاسی شود، اما جمهوری اسلامی این فضا را فراهم کرد.

وی خاطرنشان کرد: کانون‌ها، انجمن‌ها و فعالیت‌های دانشجویی مطالبه نظام هستند و چون برآمده از جوانان آرمان‌خواه هستند، خود خواهان مشارکت بیشترند.

وزیر علوم صراف تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران برخلاف رژیم استبدادی شاه، دانشگاه غیرسیاسی نمی‌خواهد، دانشگاه محل تولید علم، پژوهش و تبدیل ایده‌ها به محصول است، اما در عین حال جای مسئولیت‌پذیری نیز هست.

سیمایی با بیان اینکه یکی از افتخارات کشور انجمن‌های علمی هستند، افزود: ۱۳۰ هزار فعالیت دانشجویی در طول یک سال حاصل تلاش انجمن‌هاست، آن هم بدون پشتوانه مالی جدی.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: متأسفم که حمایت ما کم بوده، زیرا نشان می‌دهد با فکر، ایده و کار جمعی می‌توان حرکت بزرگی ایجاد کرد. جشنواره حرکت، محصول سرمایه‌گذاری مالی نیست، محصول سرمایه انسانی ایران است و ما از این سرمایه سرشار برخورداریم. این حرکت علمی برای توسعه ایران به اتکای اراده، علم، فرهنگ و هنر دانشجوی ایرانی مایه مباهات است.

وزیر علوم اظهار کرد: در انجمن‌های علمی مشاهده می‌شود که یادگیری فقط محصول کلاس درس و امتحان نیست، بلکه در تلاش جمعی و مستمر شکل می‌گیرد. شما بخشی از این مسیر را ساخته‌اید و اکوسیستمی ایجاد کرده‌اید که در آن دانشجو فعال است، یادگیری تعاملی اتفاق می‌افتد، مهارت‌ها افزایش پیدا می‌کند و افق‌های نو گشوده می‌شود.

کد خبر 929519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.