به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان رضوی، کیانوش کیامرز امروز _سه شنبهیازدهم آذر _ در نشست خبری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: عملیات اجرایی خط یک قطار شهری مشهد سال ۱۳۷۹ آغاز شد و این خط با تأخیر به دلیل تأمین نشدن واگن در سال ۱۳۸۹ با ۶۰ واگن به بهره برداری رسید.
وی با اشاره به نیاز خط یک قطار شهری مشهد به ۶۰ واگن دیگر، افزود: قرارداد تکمیل واگنهای خط یک قطار شهری با «مپنا» منعقد شده و ۶۰ دستگاه واگن تا پایان سال به این خط افزوده میشود که با این حساب، واگنهای خط یک کامل میشود.
مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد درباره وضع خط ۲ قطار شهری مشهد گفت: خط دو قطارشهری مشهد با ۱۴ کیلومتر از جنوب شهر شروع میشود و تا شمال شهر ادامه دارد که همه ایستگاههای آن راه اندازی شده است. تنها اقدام باقیمانده در این خط تجهیزات و ساختمان داخل دپو بوده که با تأمین اوراق، این دپو در حال ساخت است.
کیامرز افزود: خط ۲ قطارشهری مشهد روزانه حدود ۱۵۰ هزار نفر مسافر دارد.
وی درباره احداث خط ۳ قطار شهری مشهد نیز اظهار کرد: خط ۳ با ۳۰ کیلومتر طول، طولانیترین خط قطار شهری مشهد است که از انتهای الهیه آغاز و تا شهرک ابوذر امتداد دارد، تا امروز کار حفاری تونل حدود ۲۳ کیلومتر از این خط انجام شده و این امر همچنان ادامه دارد. در این مسیر حدود شش کیلومتر پایانی حفاری باقی مانده که با فعالیت شبانهروزی و بدون توقف تا پایان سال تکمیل میشود.
مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد افزود: با توجه به گران بودن ساخت مترو، خط ۳ به چهار فاز تقسیم شده است که فاز اول خط آن به طول ۶ کیلومتر با سه ایستگاه میدان شهدا، باب الجواد حرم مطهر رضوی و پایانه مسافربری از اردیبهشت سالجاری به صورت آزمایشی بهرهبرداری شده است و در حال رایزنی برای حضور رئیسجمهور برای افتتاح رسمی فاز یک هستیم.
کیامرز ادامه داد: چهار ایستگاه دیگر در این شش کیلومتر فاز اول خط ۳ قطارشهری مشهد با نامهای علامه مصباح، بالا خیابان، ۱۵ خرداد و بسیج وجود دارد که احداث آن در اولویت قرار دارد و در حال حاضر ایستگاه بسیج در حال تکمیل است و تا پایان سال به بهره برداری میرسد. سه ایستگاه دیگر نیز در سال ۱۴۰۵ به بهره برداری میرسد.
وی با بیان اینکه شهر مشهد در زمینه خطوط قطار شهری جزو پیشتازان کشور است، اضافه کرد: سعی بر این بوده تا هزینههای خطوط قطار شهری از منابع شهرداری نباشد و از طریق اوراق مشارکت با سهم پنجاه و پنجاه و پرداخت ۱۰۰ درصدی دولت تأمین شود که در طول چهار سال گذشته نیز موفقیتهای چشمگیری داشتهایم.
مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد ادامه داد: خط یک قطار شهری مشهد هزار میلیارد تومان، خط دو تاکنون، هفت هزار میلیارد تومان و فقط ۶ کیلومتر خط ۳ تا کنون بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان هزینه داشته است.
کیامرز خاطرنشان کرد: امروز هزینه ساخت هر یک کیلومتر مترو معادل ۵۰ میلیون دلار است که با احتساب دلار ۱۰۰ هزار تومانی، رقم آن پنج هزار میلیارد تومان میشود. به این ترتیب، در اسناد ریالی نیز قیمت هر کیلومتر مترو پنج هزار میلیارد تومان ثبت میشود. این هزینه شامل پنج بخش اصلی تونل، تجهیزات، تملکها از جمله دپو و زمین ایستگاهها، ناوگان قطار (به ازای هر کیلومتر، ۱.۵ قطار یعنی تقریباً یک رام قطار با ۸ واگن و ساخت ایستگاهها است.
وی افزود: قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) به عنوان پیمانکار احداث خط ۳ قطار شهری مشهد، هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان طلب دارد و با قوت اجرای این پروژه را پیش میبرد.


نظر شما