به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاعرسانی شهرداری تهران، عبدالمطهر محمدخانی صبح امروز _دوشنبه دهم آذر_ در نشست خبری خود با اشاره به آخرین وضعیت برقیسازی ناوگان حملونقل عمومی، اظهار کرد: اظهارات یکی از اعضای شورا در مورد عملکرد شهرداری در حوزه برقی سازی برای ما عجیب بود؛ بدون شک یکی از موانعی که در راه واردات اتوبوسهای برقی وجود داشت، نوع عملکرد برخی از همین افراد بود که تمام تلاش خود را کردند تا از واردات این اتوبوسها تأخیر ایجاد یا از آن جلوگیری کنند و با این وجود از برقیسازی انتقاد دارند.
وی افزود: با اینکه خودشان سعی کردند از واردات جلوگیری کنند، امروز از آن انتقاد میکنند، برقیسازی ناوگان حملونقل عمومی یکی از راهبردهای جدی و میان برد برای کاهش ترافیک و آلودگی هواست.
سخنگوی شهرداری تهران عنوان کرد: با حمایت رئیس شورای شهر و بودجه مناسب، قرارداد برای واردات اتوبوس منعقد شد و ۳۹۰ دستگاه اتوبوس برقی در سطح شهر در فعالیت هستند، با ورود ۱۱۰ دستگاه جدید، تعداد اتوبوسهای برقی به ۵۰۰ دستگاه افزایش پیدا خواهد کرد.
محمدخانی با بیان اینکه هماهنگیهای متعددی با شرکتهای مختلف برای ایجاد زیرساختهای برقی سازی صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: دستگاههای شارژ در بعضی نقاط تهران نصب شده است و مردم میتوانند در میدان آزادی و نقاط مرکزی شهر، خودروهای برقی خود را شارژ کنند.
وی ادامه داد: تا زمانی که به نقطه تکمیلی برسیم، فاصله داریم اما در تلاش هستیم که ایستگاههای شارژ را با همکاری وزارت نیرو همزمان با واردات خودروهای برقی افزایش دهیم.
سخنگوی شهرداری تهران درباره طولانی شدن روند اجرای بعضی پروژههای عمرانی توسط پیمانکاران و پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه شهرداری امکان استفاده از پیمانکاران خارجی دارد یا خیر گفت: شهرداری تهران در این دوره حد و مرزی برای تصمیمگیری در خصوص اولویت رسانی برای خدمت به مردم نداشته است، در این مسیر هم فریب مافیای خودرو با شعار استفاده از توان داخلی را نخوردیم و در کنار خرید داخلی واردات اتوبوسها و تاکسیهای برقی را نیز انجام دادیم.
محمدخانی تأکید کرد: در احداث خطوط جدید مترو نیز قراردادهایی با طرف چینی منعقد کردیم، در حوزه پسماند و خرید دستگاه زبالهسوز ۶ هزار تنی با چین به تفاهمهایی رسیدیم که با توافق با سازمان محیط زیست نیز همراه بوده است.
وی اضافه کرد: در این بخش اصل موضوع پیمانکار داخلی یا خارجی نیست و باید نظم دهی صورت میگرفت که در حال انجام است، از سوی دیگر لازم است تغییری در سبک زندگی و فرهنگ این حوزه ایجاد شود که همین فرهنگ نیز به ما مسئولان برمیگردد.
سخنگوی شهرداری تهران تصریح کرد: برخورد با پیمانکاران متخلف از مدتها آغاز شده است و در معاونت خدمات شهری این موضوع با جدیت دنبال میشود، نیازی به پیمانکار خارجی نیست و پیمانکاران خوبی در بخش داخلی داریم که میتوان از توان آنها استفاده کرد؛ اجازه دهید پس از طی هفت خوان واردات خودروهای برقی، هفت خوان زباله سوز را نیز طی کنیم و پس از آن در مورد استفاده از پیمانکاران خارجی بحث کنیم.
محمدخانی در رابطه با سیاهه آلودگی هوا گفت: این موضوع در شورا مطرح شد و باعث تعجب بود، تکلیف قانونی در مورد سیاهه انتشار مشخص است و تکلیف شهرداری انتشار این سیاهه نیست؛ شهرداری در کنار سایر دستگاهها کمک میکند که این اتفاق رقم بخورد.
وی تاکید کرد: بر اساس قانون انتشار سیاهه بر عهده سازمان محیط زیست است، اینکه چرا عضو شورا از شهرداری مطالبه میکند، جای سوال دارد.
سخنگوی شهرداری تهران خاطرنشان کرد: دستگاههای مختلفی باید همکاری کنند تا سیاهه منتشر شود، شهرداری در کنار استانداری و دادستانی به این موضوع ورود کرد تا دستگاهها ملزم به ارائه اطلاعات شوند.
محمدخانی تاکید کرد: شهرداری تلاش بسیار زیادی انجام داده و سیاهه در مراحل پایانی است؛ امیدواریم تا پیش از روز هوای پاک، سیاهه را منتشر کنیم تا از اطلاعات مفید آن استفاده شود.
وی درباره بارگذاری وضعیت آلودگی هوا در شرکت کنترل کیفیت هوا، عنوان کرد: در برخی رسانهها دیدیم که شهرداری تعمداً صفحه شرکت کنترل کیفیت هوا را در روزهای آلودگی از دسترس خارج کرده است، همچون این است که دانشگاهها در زمان ثبت نام سایت خود را مختل میکنند.
علت خطای صفحه کنترل کیفیت هوا میزان بالای مراجعات بوده است
سخنگوی شهرداری تهران تاکید کرد: میزان مراجعات به سایت به شدت افزایش پیدا میکند و میانگین بازدید ۱۰۰ نفر در روزهای عادی به بیش از ۱۰۰ هزار بازدید در روزهای آلوده میرسد، علت پایین آمدن صفحه، میزان بالای مراجعات بوده است با این حال همکاران ما در سازمان فاوا زیرساخت فنی مناسب را ایجاد کردند تا صفحه از دسترس خارج نشود.
محمدخانی خاطرنشان کرد: مدیریت صفحه شرکت کنترل کیفیت هوا با سازمان فاوا شهرداری تهران است و این شرکت نمیتواند سایت را از دسترس خارج کند، طبیعی است که بازدید محدود، ظرفیت فنی گسترده در طول سال برای این سایت ایجاد کرد.
وی با اشاره به نامه ۱۶۴ نماینده مجلس برای بررسی وضعیت حریم پایتخت، تصریح کرد: اتفاق بسیار مهمی در جریان است، ورود نمایندگان کلانشهرها و شهرهای مراکز استان به این موضوع بسیار خوب است و اختلالی که از سوی استانداری ایجاد شد، به صورت اساسی حل میکند.
سخنگوی شهرداری تهران اظهار کرد: نگاه جامعتری در حال شکلگیری است تا مصوبه سال ۱۳۸۳ اصلاح شود و تکلیف مدیریت حریم به شهرهای مراکز استان واگذار شود.
محمدخانی در مورد جان باختن پاکبانان در حادثه ترافیکی، گفت: هم سازمان مدیریت پسماند و هم مرکز حقوقی پیگیریهای قضائی را انجام دادهاند، سانحه بسیار تلخی که به تازگی منجر به جان باختن پاکبانان شد، یک جرم بود و فراتر از حادثه رانندگی است؛ شهرداری با جدیت پیگیری حقوقی را انجام میدهد تا رسیدن به مجازات، در کنار خانوادههای این پاکبانان خواهد بود.
وی با بیان اینکه تصاویر شهدای مسیحی در ایستگاه مریم مقدس (س) نصب شده است، اظهار کرد: با هماهنگیهایی که صورت گرفته تصاویر تمام شهدای مسیحی به شکل فاخری در این ایستگاه نصب خواهد شد.
سخنگوی شهرداری تهران درباره تبلیغات گسترده فروش موتورسیکلت در سطح شهر با وجود آلودگی هوا، خاطرنشان کرد: متولی تبلیغاتی که در سطح شهر وجود دارد، سازمان زیباسازی است و این سازمان بر اساس مزایدهها تابلوها را در اختیار کانونهای تبلیغاتی زیر نظر وزارت ارشاد قرار میدهد، تأیید محتوای این تبلیغات بر عهده این وزارت خانه است.
محمدخانی گفت: بر اساس قرارداد کانونها باید به محتوا نظارت کنند. شهرداری تکلیفی ندارد اما با این حال برای تبلیغات موضوعات مختلف کمپینهایی را راه اندازی میکند.
وی تصریح کرد: متناسب با شدت گرفتن آلودگی هوا، سازمان زیباسازی تبلیغات فرهنگی را در مورد اتوبوسها و تاکسیهای برقی و مترو انجام میدهد تا مردم به استفاده از وسایل حملونقل عمومی ترغیب شوند؛ استفاده از کلاه کاسکت برای موتورسواران نیز از دیگر تبلیغات فرهنگی بود که در سال گذشته به طول مفصل به آن پرداخته شود.


نظر شما