حمل‌ونقل عمومی شیراز زیر فشار فرسودگی ناوگان

رئیس سازمان مدیریت حمل‌ونقل مسافر شهرداری شیراز با اشاره به جابه‌جایی روزانه ۳۵۰ هزار شهروند توسط ۷۵۰ دستگاه اتوبوس و ۵۰ هزار نفر با تاکسی، از فرسودگی ۵۰ درصد ناوگان اتوبوسرانی و هزینه سنگین نوسازی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس، رامین طالبی امروز _شنبه هشتم آذر_ در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به ظرفیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی این کلان‌شهر اظهار کرد: روزانه ۷۵۰ دستگاه اتوبوس وظیفه جابه‌جایی حدود ۳۵۰ هزار شهروند شیرازی را بر عهده دارند. همچنین ۵۰ هزار نفر از خدمات تاکسی‌رانی استفاده می‌کنند و ۱۱ هزار تاکسی، بخش عمده‌ای از جابه‌جایی ۱۲۰ هزار دانش‌آموز را پوشش می‌دهند.

وی با بیان اینکه سالانه بیش از ۱۲۰ میلیون سفر درون‌شهری توسط اتوبوس انجام می‌شود، افزود: این حجم بالای مخاطب نشان‌دهنده اهمیت حمل‌ونقل عمومی و در عین حال حساسیت افکار عمومی نسبت به عملکرد ناوگان است.

رئیس سازمان مدیریت حمل‌ونقل مسافر شهرداری شیراز تعداد رانندگان فعال اتوبوس را بین ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ نفر در دو شیفت روزانه اعلام کرد و گفت: از میان ۱۳ هزار راننده تاکسی، حدود ۸ هزار نفر به‌طور مستمر فعالیت دارند.

طالبی با اشاره به عملکرد پایانه‌های مسافربری برون‌شهری اظهار کرد: پایانه‌های شهید کاراندیش، امیرکبیر و مدرس روزانه هزاران مسافر را جابه‌جا می‌کنند و پایانه شهید کار اندیش به‌عنوان سبزترین پایانه ایران شناخته می‌شود.

وی اضافه کرد: در هشت ماه نخست امسال، بیش از یک میلیون و ۱۲۴ هزار مسافر از طریق ۶۴ هزار سرویس اتوبوس در پایانه شهید کار اندیش جابه‌جا شده‌اند.

رئیس سازمان مدیریت حمل‌ونقل مسافر شهرداری شیراز با تأکید بر اینکه ۵۰ درصد ناوگان اتوبوسرانی شیراز فرسوده است، گفت: خرید هر دستگاه اتوبوس دیزلی بین ۱۳ تا ۱۵ میلیارد تومان هزینه دارد و شرکت‌های تولیدکننده نیز توان تأمین سفارش‌ها را ندارند. به همین دلیل بخشی از اتوبوس‌های مستهلک برای بازسازی به شرکت‌های تخصصی واگذار شده و ۲۴ دستگاه در حال بازگشت به چرخه خدمات‌رسانی هستند. همچنین ۱۰۰ دستگاه دیگر به‌تدریج نوسازی خواهند شد.

طالبی با اشاره به محدودیت‌های مالی شهرداری اظهار کرد: ماهانه ۱۰۰ میلیارد تومان یارانه حمل‌ونقل اتوبوس پرداخت می‌شود و برای تسریع در نوسازی ناوگان تفاهم‌نامه‌ای با بانک شهر منعقد شده است.

وی درباره تبلیغات روی اتوبوس‌ها عنوان کرد: تنها ۱۵۰ دستگاه، بیشتر فرسوده مجاز به نصب تبلیغات هستند و تعرفه‌ها تحت نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعیین می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت حمل‌ونقل مسافر شهرداری شیراز گفت: زیرساخت‌های بانک شهر در جریان جنگ ۱۲ روزه آسیب دید و از آن زمان کارت جدیدی صادر نشده است؛ قراردادی که این بانک خواستار آن است، بار مالی ۵۰۰ میلیارد تومانی برای شهرداری ایجاد خواهد کرد. وی تأکید کرد تا زمان راه‌اندازی کیف پول شهرداری، وضعیت فعلی ادامه خواهد داشت.

طالبی با اشاره به هزینه بالای اتوبوس‌های برقی اظهار کرد: خرید هر دستگاه ۲۳ میلیارد تومان هزینه دارد و با توجه به نبود زیرساخت‌های لازم در شیراز، در شرایط فعلی اولویت با اتوبوس‌های دیزلی است.

کد خبر 928069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.