ایرلاین اختصاصی اصفهان، نقطه عطف برای حمل‌ونقل هوایی استان

استاندار اصفهان با اشاره به پروازهای منظم جی‌اِسکای به تهران گفت: با ورود هواپیماهای جدید و کامل شدن ساختار ناوگان به‌زودی شاهد شکل‌گیری یک ایرلاین توانمند، مجهز و شایسته نام اصفهان خواهیم بود که هدف آن توسعه مسیرهای پروازی، افزایش کیفیت خدمات و تقویت جایگاه حمل‌ونقل هوایی استان است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، راه‌اندازی یک ایرلاین اختصاصی برای شهر اصفهان، با تکیه بر منابع داخلی، گامی هوشمندانه در مسیر توسعه پایدار اقتصادی و گردشگری این استان به شمار می‌آید.

اصفهان به‌عنوان یکی از قطب‌های فرهنگی، تاریخی و صنعتی کشور، ظرفیت بالایی برای جذب گردشگر داخلی و خارجی دارد؛ اما نداشتن دسترسی آسان و هزینه بالای پروازهای کنونی موانعی جدی در برابر رشد این بخش ایجاد کرده است. ایجاد یک ایرلاین محلی می‌تواند با فراهم‌آوردن پروازهای منظم، مقرون‌به‌صرفه و هماهنگ با نیازهای جامعه‌ی محلی، این شکاف را پُر کند.

استفاده از منابع داخلی در این پروژه نه‌تنها به کاهش وابستگی به سرمایه‌گذاری خارجی کمک می‌کند، بلکه فرصتی برای همکاری‌های بین‌بخشی بین بخش عمومی، خصوصی و خیریه‌های فعال در استان فراهم می‌آورد برای نمونه، شرکت‌های دانش‌بنیان اصفهان می‌توانند در توسعه سامانه‌های رزرواسیون هوشمند یا بهینه‌سازی مصرف سوخت مشارکت کنند یا صنایع هواپیمایی داخلی می‌توانند در تأمین یا نگهداری هواپیماهای کوچک و متوسط نقش داشته باشند.

این ایرلاین می‌تواند به‌عنوان زیرساختی برای تقویت اقتصاد مقاومتی نیز عمل کند؛ از جمله با ایجاد اشتغال مستقیم در بخش‌های پرواز، نگهداری، خدمات فرودگاهی و افزایش تقاضا برای خدمات گردشگری است. موفقیت این طرح وابسته به برنامه‌ریزی دقیق، شفافیت مالی و همکاری دستگاه‌های دولتی و نهادهای محلی است و در صورت اجرای صحیح، ایرلاین اختصاصی اصفهان می‌تواند الگویی برای دیگر شهرهای بزرگ کشور در جهت توسعه خودکفا و محلی‌محور باشد. گفت‌وگوی ایمنا با مهدی جمالی‌نژاد؛ استاندار اصفهان را درباره دستاوردها و اهداف راه‌اندازی ایرلاین اختصاصی در توسعه اصفهان در ادامه می‌خوانید:

ایرلاین اختصاصی اصفهان، نقطه عطف برای حمل‌ونقل هوایی استان

ایمنا: این طرح بزرگ با مشارکت چه شرکای خصوصی یا دولتی اجرا می‌شود؟ آیا سرمایه‌گذار خارجی یا داخلی مشخصی دارد؟

جمالی‌نژاد: طرح راه‌اندازی ایرلاین اختصاصی اصفهان به‌طور کامل توسط بخش خصوصی صورت گرفته و تا امروز نهادهای دولتی در ساختار سرمایه‌گذاری آن ورود نکرده‌اند، نقش مدیریت استان و حاکمیت دولتی نیز در حوزه تسهیل‌گری، هماهنگی و رفع موانع بوده است، محور اصلی این طرح شرکت جی‌اِسکای (JSKY) است که اکنون دو فروند هواپیمای ملکی و خصوصی در اختیار دارد و عملیات پروازی با این ناوگان آغاز شده است، همچنین این شرکت سه فروند هواپیمای دیگر را در مراحل خرید دارد که به محض تکمیل فرایندها و اضافه شدن به ناوگان، در خدمت حمل‌ونقل هوایی استان قرار خواهد گرفت.

در کنار JSKY، چند مجموعه معتبر بخش خصوصی اصفهان نیز تصمیم گرفته‌اند در قالب سرمایه‌گذاری مستقیم اقدام به خرید هواپیما کنند و این هواپیماها را برای بهره‌برداری به صورت اجاره‌ای و مشارکتی در اختیار ایرلاین مذکور قرار دهند، این مدل مشارکت یک الگوی خصوصی و رقابتی در صنعت هوانوردی کشور به شمار می‌رود، با ورود هواپیماهای جدید و کامل شدن ساختار ناوگان به‌زودی شاهد شکل‌گیری یک ایرلاین توانمند، مجهز و شایسته نام اصفهان خواهیم بود که هدف آن توسعه مسیرهای پروازی، افزایش کیفیت خدمات و تقویت جایگاه حمل‌ونقل هوایی استان است.

ایمنا: این ایرلاین قرار است از کدام مسیرها آغاز به کار کند و اولویت با کدام شهرها بوده است؟

جمالی‌نژاد: در گام اول، مسیرهای پروازی ایرلاین شامل تهران، مشهد، تبریز، بندرعباس، کیش و قشم خواهد بود و برنامه‌ریزی لازم برای آغاز این پروازها انجام شده است. پروازهای تهران به صورت منظم و با برنامه قبلی در حال انجام است، با تثبیت فعالیت ایرلاین و افزایش ناوگان، پروازها به دیگر شهرها و همچنین نقاط مختلف کشور نیز توسعه پیدا خواهد کرد، افق ما برای این ایرلاین تنها محدود به پروازهای داخلی نیست؛ بلکه یک افق بین‌المللی برای آن متصور هستیم. با افزایش ظرفیت ناوگان، استقبال مردم و همراهی سرمایه‌گذاران توانمند بخش خصوصی، به طور قطع می‌توانیم شاهد گسترش خطوط پروازی و دستیابی به دستاوردهای بزرگ‌تر برای استان باشیم.

ایمنا: چه زمانی می‌توان انتظار داشت که پروازهای اولیه این ایرلاین انجام شود و در گام اول چه تعداد هواپیما در ناوگان خواهد بود؟

جمالی‌نژاد: پروازهای اولیه این ایرلاین آغاز شده و اکنون عملیات پروازی در حال انجام است. این یک نقطه عطف مهم برای حمل‌ونقل هوایی استان اصفهان است و خوشحال هستیم که پروژه در موعد پیش‌بینی‌شده به مرحله بهره‌برداری رسیده است. در گام اول، ناوگان ایرلاین با دو فروند هواپیمای ملکی شرکت JSKY فعالیت خود را آغاز کرده و طبق برنامه سه فروند دیگر نیز در مرحله خرید قرار دارد که پس از تکمیل فرایندها به ناوگان اضافه خواهد شد بنابراین در فاز نخست، ناوگان عملیاتی با دو تا پنج فروند هواپیما شکل می‌گیرد و با افزایش ظرفیت ناوگان، تعداد مسیرهای پروازی نیز به‌تدریج توسعه پیدا خواهد کرد.

ایمنا: چگونه قرار است این پروژه با اهداف گردشگری، اقتصادی و حمل‌ونقل منطقه‌ای هماهنگ شود؟

جمالی‌نژاد: راه‌اندازی ایرلاین اختصاصی اصفهان تنها یک پروژه حمل‌ونقل هوایی نیست، بلکه یک پروژه جامع توسعه‌ای برای استان به شمار می‌آید، این ایرلاین نقش مهمی در ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایفا می‌کند؛ از خلبانان، کارکنان عملیاتی و خدماتی گرفته تا نیروهای پشتیبانی و بخش‌های فنی و لجستیکی، در حوزه گردشگری، با دسترسی بهتر و پروازهای منظم، امکان جذب گردشگران داخلی و خارجی افزایش پیدا می‌کند و این موضوع به رونق هتل‌ها، مراکز اقامتی، رستوران‌ها و صنایع وابسته کمک می‌کند همچنین برنامه‌ریزی برای مسیرهای جدید داخلی و بین‌المللی، فرصت‌های گردشگری منطقه‌ای و ملی را ارتقا می‌دهد.

از نظر توسعه اقتصادی، این ایرلاین موجب رونق فعالیت‌های تجاری، صادرات و واردات کوچک و متوسط، لجستیک و حمل‌ونقل هوایی کالا خواهد شد. سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این پروژه، جریان نقدینگی و فرصت‌های سرمایه‌گذاری جدید را به استان وارد می‌کند. از سوی دیگر، وجود یک ایرلاین بومی مجهز و مدرن به ارتقای برند استان اصفهان در سطح ملی و بین‌المللی کمک می‌کند و ظرفیت‌های جدید همکاری‌های اقتصادی و فرهنگی با دیگر استان‌ها و کشورهای همسایه را فراهم می‌آورد، این پروژه یک حرکت استراتژیک برای توسعه پایدار استان است که اهداف اقتصادی، اجتماعی و گردشگری را هم‌زمان پوشش می‌دهد و با مشارکت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، می‌تواند به دستاوردهای بسیار بزرگ‌تر و ماندگار برای اصفهان منجر شود.

ایمنا: آیا این ایرلاین از فرودگاه اصفهان یا برخی فرودگاه‌های دیگر استان استفاده خواهد کرد و به نظر شما زیرساخت کنونی برای فعالیت آن کافی است؟

جمالی‌نژاد: ایرلاین اختصاصی اصفهان، فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان را به‌عنوان نقطه مرکزی عملیات خود انتخاب کرده اما در برنامه توسعه ناوگان و مسیرها، استفاده از برخی فرودگاه‌های دیگر استان نیز پیش‌بینی شده است تا دسترسی مردم به نقاط مختلف استان و شهرهای کوچک‌تر تسهیل شود. این اقدام موجب می‌شود که گردشگری و جابه‌جایی تجاری نه‌تنها به مرکز استان بلکه به کل استان سرایت پیدا کند و فرصت‌های اقتصادی گسترده‌تری ایجاد شود، در حال حاضر زیرساخت‌های فرودگاه شهید بهشتی برای پروازهای داخلی و تعداد محدودی پروازهای بین‌المللی کافی است و ایرلاین می‌تواند با ناوگان اولیه فعالیت خود را آغاز کند ولی با توجه به برنامه‌های گسترش مسیرها و افزایش تعداد هواپیماها، برخی سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه زیرساخت‌ها، پارکینگ هواپیما، خدمات زمینی و تجهیزات فرودگاهی ضروری خواهد بود تا عملیات پروازی امن، روان و با کیفیت باشد.

این پروژه یک فرصت برای ارتقای سطح خدمات فرودگاهی و بهبود استانداردهای حمل‌ونقل هوایی استان خواهد بود زیرا توسعه زیرساخت‌ها نه تنها نیازهای عملیاتی ایرلاین را پوشش می‌دهد، بلکه به رشد اقتصادی و جذب سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در بخش‌های وابسته مثل هتل‌ها، گردشگری و لجستیک نیز کمک خواهد کرد، می‌توان گفت که این ایرلاین از فرودگاه اصلی استان شروع کرده، اما با نگاه توسعه‌ای و بلندمدت، استفاده از فرودگاه‌های دیگر و ارتقای زیرساخت‌های موجود در دستور کار قرار دارد تا تجربه‌ای امن، مطمئن و متناسب با استانداردهای ملی و بین‌المللی برای مردم اصفهان فراهم شود، در این میان توسعه پاویون و بخش تشریفات فرودگاه اصفهان از زمان ورودم به استان به عنوان استاندار اصفهان؛ در راستای تقویت سیستم فرودگاهی استان با حمایت بخش خصوصی و تسهیل‌گری استانداری آغاز شده که در آینده نزدیک به بهره برداری خواهد رسید.

ایمنا: چه مزیت‌های رقابتی برای استان با راه‌اندازی این ایرلاین در نظر گرفته شده است؟

جمالی‌نژاد: راه‌اندازی این ایرلاین اختصاصی یک گام استراتژیک برای ارتقای جایگاه اصفهان در شبکه حمل‌ونقل هوایی کشور است. اصفهان همواره به‌عنوان مرکز فرهنگی، گردشگری و اقتصادی مطرح بوده و وجود یک ایرلاین بومی، این جایگاه را به سطح عملیاتی و رقابتی ارتقا می‌دهد.

یکی از مزیت‌های کلیدی، دستیابی به استقلال عملیاتی و برنامه‌ریزی پروازی انعطاف‌پذیر است؛ یعنی می‌توانیم مسیرها، فرکانس پروازها و ناوگان را مطابق نیازهای استان و اولویت‌های گردشگری، تجارت و حمل‌ونقل تنظیم کنیم، این موضوع موجب می‌شود اصفهان در مقایسه با دیگر فرودگاه‌ها، پاسخگوتر، سریع‌تر و کارآمدتر باشد.

تمرکز بر توسعه گردشگری داخلی و ارتباط با شهرهای کلیدی و در افق بعدی مسیرهای بین‌المللی، اصفهان را به یک هاب منطقه‌ای حمل‌ونقل هوایی و گردشگری تبدیل می‌کند. این هاب نه‌تنها موجب جذب سرمایه‌گذاری و رونق اقتصادی می‌شود، بلکه فرصت‌های اشتغال جدید و توسعه کسب‌وکارهای وابسته را نیز ایجاد خواهد کرد.

مزیت دیگر، تقویت برند استان و نمایش توانمندی بخش خصوصی است؛ ایرلاین اصفهان یک نمونه موفق مشارکت خصوصی است که می‌تواند الگویی برای سایر استان‌ها باشد و در نهایت، این پروژه موجب می‌شود اصفهان نه تنها یک مقصد گردشگری بلکه یک مرکز پویا و رقابتی در شبکه حمل‌ونقل هوایی کشور باشد و ظرفیت‌های اقتصادی، فرهنگی و لجستیکی استان به بهترین شکل استفاده شود.

ایمنا: چه تدابیری برای تضمین پایداری مالی و عملکرد اقتصادی این ایرلاین اندیشیده شده تا محدود به یک پروژه نمادین نباشد؟

جمالی‌نژاد: یکی از اولویت‌های اصلی این پروژه، تضمین پایداری مالی و اقتصادی ایرلاین است، به گونه‌ای که این طرح نمادین نباشد، بلکه به یک کسب‌وکار واقعی و پایدار تبدیل شود. برای این منظور چند تدبیر عملیاتی و استراتژیک در نظر گرفته شده است:

۱. مدیریت تدریجی ناوگان و سرمایه‌گذاری مرحله‌ای: با شروع فعالیت با تعداد محدود هواپیما و افزایش تدریجی ناوگان، ریسک سرمایه‌گذاری کاهش یافته و بازدهی اقتصادی بهینه می‌شود. این رویکرد اجازه می‌دهد که با استقبال بازار و ظرفیت‌های واقعی، منابع به‌صورت هدفمند و هوشمندانه تخصیص پیدا کند.

۲. تنوع منابع درآمدی: علاوه بر فروش بلیت مسافری، برنامه‌های کارگو، خدمات گردشگری، قراردادهای اجاره هواپیما و ارائه خدمات فنی در دستور کار قرار دارد تا جریان درآمدی چندکاناله ایجاد شود و پایداری مالی تقویت شود.

۳. کنترل هزینه‌های عملیاتی با بهره‌گیری از فناوری: استفاده از سیستم‌های مدرن مدیریت ناوگان، سوخت، زمان‌بندی پرواز و نگهداری پیشگیرانه موجب کاهش هزینه‌های عملیاتی و افزایش بهره‌وری می‌شود.

۴. مشارکت بخش خصوصی و نظارت حرفه‌ای: ترکیب سرمایه‌گذاران معتبر بخش خصوصی با تیم‌های مدیریت حرفه‌ای، تضمین‌کننده تصمیم‌گیری اقتصادی درست، شفافیت مالی و انطباق با استانداردهای صنعت هوانوردی است.

۵. انعطاف‌پذیری و برنامه‌ریزی سناریویی: طراحی سناریوهای مختلف اقتصادی و عملیاتی برای شرایط متغیر بازار، امکان مقابله با چالش‌های غیرمنتظره را فراهم می‌کند و ظرفیت رشد پایدار ایرلاین را افزایش می‌دهد.

با این مجموعه تدابیر، ایرلاین اصفهان نه‌تنها یک پروژه پروازی بلکه یک مدل اقتصادی هوشمند، انعطاف‌پذیر و نوآورانه خواهد بود که هم پاسخگوی نیازهای استان است و هم قابلیت رقابت در سطح ملی و بین‌المللی را دارد.

ایمنا: از نظر حقوقی و مقرراتی، اجرای این طرح با چه موانعی در زمینه هماهنگی با سازمان هواپیمایی، فرودگاه‌ها و نهادهای ذیربط روبه‌رو بوده است؟

جمالی‌نژاد: ایرلاین اختصاصی اصفهان، از ابتدا به‌صورت مسئولیت‌پذیر و حرفه‌ای توسط شرکت JSKY و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی مدیریت شده است و بیشتر امور حقوقی و مقرراتی پروژه توسط خود شرکت انجام شده است، این شامل دریافت مجوزهای پروازی، رعایت استانداردهای ایمنی، تنظیم قراردادهای سرمایه‌گذاری و هماهنگی با فرودگاه‌ها و دیگر نهادهای مرتبط می‌شود.

استانداری نقش خود را به‌صورت تسهیل‌گر و هماهنگ‌کننده ایفا کرده است؛ یعنی در مواقع ضروری به عنوان رابط میان شرکت و سازمان‌های ذیربط ورود کرده تا روندها سریع و روان پیش برود، با توجه به این ساختار، تمام پروازها و عملیات‌ها طبق چارچوب قانونی و مقررات سازمان هواپیمایی کشوری انجام می‌شود و اطمینان حاصل شده است که هیچ خللی در رعایت حقوق طرف‌ها و ایمنی مسافران ایجاد نشود.

این رویکرد موجب می‌شود که پروژه هم پایدار، شفاف و قابل اعتماد باشد و هم استانداری بتواند بر هدایت کلان، حمایت و رفع موانع تمرکز کند، بدون آنکه وارد جزئیات حقوقی شود. به این ترتیب، مسئولیت‌های حقوقی و عملیاتی با شرکت است و استانداری نقش تسهیل‌کننده و پشتیبان را ایفا می‌کند.

ایرلاین اختصاصی اصفهان، نقطه عطف برای حمل‌ونقل هوایی استان

ایمنا: آیا این پروژه بخشی از برنامه جامع توسعه استان بوده است؟ چگونه با سایر پروژه‌های زیرساختی و گردشگری استان هم‌راستا است؟

جمالی‌نژاد: راه‌اندازی ایرلاین اختصاصی اصفهان، یک پروژه استراتژیک و چندبعدی است که نه تنها به توسعه حمل‌ونقل هوایی استان کمک می‌کند، بلکه یک ابزار مؤثر برای رشد اقتصادی، توسعه گردشگری، ایجاد اشتغال و تقویت زیرساخت‌های منطقه‌ای به شمار می‌آید، این ایرلاین به عنوان بخشی از برنامه جامع توسعه استان و در راستای سند آمایشی استان طراحی شده و با دیگر پروژه‌های زیرساختی، لجستیکی و گردشگری هم‌راستا است.

در مرحله نخست، مسیرهای داخلی مشهد، تهران، تبریز، بندرعباس، کیش و قشم در اولویت قرار دارند و با تکمیل ناوگان و افزایش ظرفیت، سایر شهرها و نقاط استان تحت پوشش قرار خواهند گرفت همچنین افق بلندمدت ما شامل مسیرهای بین‌المللی است که می‌تواند اصفهان را به یک هاب هوایی منطقه‌ای و بین‌المللی تبدیل کند. این شبکه پروازی علاوه بر جابه‌جایی مسافران، فرصت‌های کارگو، تجارت و لجستیک را نیز تقویت خواهد کرد و زمینه را برای رشد صنایع مرتبط فراهم می‌کند.

از نظر اقتصادی، این ایرلاین با ایجاد شبکه پروازی منظم، انعطاف‌پذیر و مقیاس‌پذیر، موجب رونق گردشگری، افزایش فرصت‌های اشتغال مستقیم و غیرمستقیم و جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی خواهد شد. تجربه جهانی نشان می‌دهد که ایرلاین‌های بزرگ و منطقه‌ای با ایجاد هاب‌های هوایی، پروازهای کارگو و خدمات مسافری متنوع، نقش مهمی در توسعه اقتصادی و منطقه‌ای دارند. ما با الهام از این الگوها، تلاش می‌کنیم اصفهان را به نقطه‌ای پویا و رقابتی در شبکه حمل‌ونقل هوایی کشور تبدیل کنیم.

در حوزه گردشگری، با اتصال شهرهای کلیدی و در آینده مسیرهای بین‌المللی، گردشگران بیشتری جذب استان خواهند شد، ظرفیت هتل‌ها، مراکز اقامتی، جاذبه‌های فرهنگی و صنایع خدماتی رونق پیدا می‌کند و گردشگری پایدار محلی تقویت می‌شود، در حوزه اقتصادی این ایرلاین جریان نقدینگی و فرصت‌های سرمایه‌گذاری جدید را وارد استان می‌کند و با توسعه لجستیک و کارگو، صادرات و تجارت داخلی و منطقه‌ای تسهیل می‌شود.

مدیریت ناوگان به صورت تدریجی و مرحله‌ای، تنوع منابع درآمدی، بهره‌گیری از فناوری برای کنترل هزینه‌ها و نظارت حرفه‌ای بر عملیات، همگی موجب می‌شوند ایرلاین اصفهان یک پروژه پایدار، نوآورانه و کارآمد اقتصادی باشد و از یک طرح نمادین فراتر رود، به طور خلاصه این ایرلاین یک مدل موفق مشارکت بخش خصوصی و توسعه زیرساخت‌های استان است که با نگاه بلندمدت و برنامه‌ریزی استراتژیک، جایگاه اصفهان را در حمل‌ونقل هوایی، گردشگری و اقتصاد تقویت می‌کند، فرصت‌های ملموس برای مردم ایجاد می‌کند و افق‌های نوآورانه و بین‌المللی برای استان باز می‌کند.

ایمنا: آیا قیمت بلیت، دسترسی به پروازها و افزایش فرصت‌های گردشگری برای مردم بومی مد نظر بوده است؟

جمالی‌نژاد: ایرلاین اختصاصی اصفهان برای شهروندان استان مزایای ملموس و متعددی به همراه خواهد داشت. نخست، دسترسی آسان‌تر و سریع‌تر به مسیرهای مهم داخلی موجب می‌شود سفرهای کاری، آموزشی و خانوادگی برای مردم ساده‌تر و کوتاه‌تر شود.

از نظر اقتصادی، قیمت بلیت و دسترسی به پروازها با نگاه به منافع مردم استان مدیریت می‌شود و تلاش شده تا نرخ‌ها منطقی و رقابتی باشد تا سفر هوایی برای جمعیت بیشتری از شهروندان قابل استفاده باشد. این موضوع موجب می‌شود مردم با هزینه معقول، بتوانند از مزایای حمل‌ونقل هوایی بهره‌مند شوند و از فرصت‌های اقتصادی، کاری و تجاری مرتبط با سفر هوایی استفاده کنند.

در حوزه گردشگری، این ایرلاین فرصت‌های سفر و بازدید از جاذبه‌های داخلی و منطقه‌ای را برای مردم بومی افزایش می‌دهد. دسترسی بهتر به شهرهای دیگر و مسیرهای پروازی منظم، موجب رونق گردشگری داخلی و فعالیت‌های اقتصادی وابسته همچون هتل‌ها، رستوران‌ها و خدمات تفریحی می‌شود. همچنین با برنامه‌ریزی برای مسیرهای آینده، مردم اصفهان می‌توانند از پروازهای بین‌المللی نیز بهره‌مند شوند و تجربه سفر و تعاملات فرهنگی و اقتصادی گسترده‌تری داشته باشند.

به طور خلاصه، این پروژه یک فرصت ملموس برای رفاه، توسعه اقتصادی و تجربه گردشگری مردم استان فراهم می‌کند و با برنامه‌ریزی دقیق، قیمت مناسب بلیت، افزایش دسترسی به مسیرها و ایجاد فرصت‌های شغلی و گردشگری، به ارتقای کیفیت زندگی شهروندان کمک خواهد کرد.

کد خبر 927870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.