به گزارش خبرگزاری ایمنا، در نخستین جلسه و نشست تخصصی با محوریت استفاده از ظرفیتهای فنی در تناسبات خواهرخواندگی که با پیگیریهای اداره کل ارتباطات و امور بینالملل شهرداری اصفهان برگزار گردید هیئتی ارشد به نمایندگی معاون حملونقل شهر دوشنبه تاجیکستان، تنی چند از مدیران مناطق شهری، سرمایه گذاری و اقتصادی که به نمایندگی از شهرداری شهر دوشنبه در اصفهان حاضر شدند مباحثی در خصوص استفاده از دانش تخصصی و اجرایی شهرداری اصفهان طرح موضوع شد.
سعید ساکت، معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان با اشاره به رویکرد کلی این معاونت در پیادهسازی چهار راهبرد اصلی و بیست سیاست هوشمندانه بهمنظور حل مسائل و معضلات حمل و نقل و ترافیک شهری، استفاده از گام بندی سیاستگذاری، مطالعات و برنامهریزی و سپس اجرای منعطف و هوشمندانه را ذهنیت غالب بدنه مدیریت شهری عنوان کرد و اظهار کرد: اصفهان در طی سالهای گذشته، شبکه منسجمی از خطوط حملونقل انبوه بر غیر ریلی مانند اتوبوسهای تندرو و ۱۰۴ خط اتوبوسرانی، خطوط ریلی یک و دو، حمل و نقل پاک شامل خطوط ویژه دوچرخه، پیاده راه و طیف گستردهای از اقدامات را عملیاتی کرده است تا بتواند به تدریج سبد سهم سفرهای شهروندان را در وضعیتی متعادل قرار دهد که این امر البته مستلزم اهتمام و هزینههای بسیار نیز است.
وی با استقبال از پیشنهاد رئیس هیئت نمایندگی شهر دوشنبه در خصوص استفاده از دانش تخصصی بدنه کارشناسی و مدیریتی شهرداری اصفهان در پروژهها و طرحهای حملونقلی و ترافیکی تاجیکستان افزود: مدیریت نیم ملیون سفری که روزانه توسط ناوگان اتوبوسرانی و مترو در کلان شهر اصفهان انجام میشود و همچنین دانش به دست آمده در پیاده سازی سامانههای نظارت تصویری، کنترل ترافیک، برقی سازی، مدیریت ناوگان بار و معاینه فنی، پایش کیفیت هوا، پایانههای مسافربری و تاکسیرانی به ویژه با معرفی ناوگان تاکسیها و اتوبوسهای جدید برقی همگی در خدمت چهار تا پنج ملیون سفر روزانه خودرویی انباشت بسیار ارزشمندی از تجارب است که میتواند در قالب کارگروههای آموزشی، خدمات مشاورهای، و نظارت عالیه در اختیار حوزه حملونقل و ترافیک شهر دوشنبه تاجیکستان قرار گیرد.
ساکت با اشاره به تجربه موفق «همراهسازی» در احیای نقش کالبدی محور تاریخی چهارباغ عباسی گفت: بدون توجه به ویژگیهای شهروندی و ساختار دموگرافیک، پیاده کردن سیاستها به ویژه مدیریت تقاضای سفر که معمولاً با محدودیت و عدم پذیرش ابتدایی برخی از گروههای جامعه مواجه میشود امکان پذیر نیست.

رحمالدین سلامزاده، رئیس هیئت نمایندگی شهر دوشنبه نیز با ذکر مواردی در خصوص علاقهمندی این شهر در بهرهمندی از سامانههای نرم افزار، شبیهسازیهای ترافیکی میکرو و ماکرو، موضوعات ایمنی ترافیک و سامانههای هوشمند اظهار کرد: اصفهان میتواند در خصوص همه این موارد خصوصاً فازهای برنامهریزی و مطالعاتی با شهر دوشنبه وارد تعاملات بیشتر شود.
در دومین نشست تخصصی این هیئت تاجیک که با بازدید از خط یک متروی اصفهان نیز همراه بود، هادی کریمی، مدیرعامل شرکت متروی منطقه اصفهان با معرفی ظرفیتهای تخصصی حوزه ریلی در بهره برداری از خط یک و مدیریت موفق روزانه بیش از ۱۰۰ هزار سفر با ناوگان ریلی درون شهری، هزینههای سرمایه گذاری و بهره برداری از این سیستم حملونقلی را قابل توجه و البته توجیه پذیر عنوان و اظهار کرد: خط یک متروی اصفهان با سرفاصلههای منظم و خدماتی که مبتنی بر فعالیت مستمر در سه شیفت کاری به منظور برآورده کردن استانداردهای سختگیرانه است توانسته رضایت شهروندان را در حوزه حملونقل عمومی فراهم آورد.
وی با اشاره به دشواریهای احداث برخی از ایستگاههای خطوط ریلی درون شهری که در راستای محورها و بافتهای تاریخی کلانشهر اصفهان بودهاند، رویکرد جدید این مدیریت را در بهره برداری اقتصادیتر از ایستگاهها و فضاهای موجود که در مستحدثات مالکیتی شهرداری اصفهان محسوب میشوند دانست و ادامه داد: به تناسب ویژگیهای هر ایستگاه، مسافران و کاربریهای تحت پوشش، موضوع اقتصادی سازی و فرهنگسازی در دستور کار قرارگرفته تا درنهایت مشابه با آنچه در متروهای کلانشهرهای پیشرفته دنیا وجود دارد، این ظرفیت عظیم سرمایه گذاری شده مدیریت شهری به فضایی پویا، زنده و جذاب تبدیل شود.
به گزارش ایمنا، در این جلسه معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان به همراه مدیرکل مطالعات و برنامهریزی، مدیر مرکز کنترل ترافیک و رئیس اداره هوشمندسازی تصویری از وضعیت کنونی زیرساختهای حملونقلی کلانشهر اصفهان برای طرف تاجیکستانی ترسیم و نمونههایی از تجارب موفق کلانشهر اصفهان در فضایی گفتوگو محور معرفی شد.


نظر شما