پل آزادراه شمالی کرج شاهکار مهندسی ایرانی است

وزیر راه و شهرسازی گفت: پل آزادراه شمالی کرج که از مرحله طراحی تا ساخت و پیشرفت آن توسط جوانان همین سرزمین انجام شده و مهندسان، این پروژه را در زمره بهترین‌ها قرار داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، فرزانه صادق امروز _شنبه هشتم آذر_ در خاتمه بازدید از پروژه کنارگذر آزادراه شمالی کرج در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این دومین بازدید رسمی من از پل بزرگ آزادراه شمالی کرج است و هر بار که از آن بازدید و پیشرفت فیزیکی آن را رصد می‌کنم، به ایرانی بودن خود می‌بالم.

وی افزود: این پروژه که با مشارکت دولت و شهرداری به پیش می‌رود، مشکلات ترافیک شهر کرج تهران و استان البرز را کاهش خواهد داد.

وی ادامه داد: این پروژه، پروژه‌ای بین استانی است که بر کاهش بار ترافیکی ۱۰ استان اثرگذار خواهد بود و ورود و خروج در امتداد مسیر سبب می‌شود ترافیک شهر کرج نیز کاهش پیدا کند.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: سال جاری برای دومین بار است که از این پروژه بازدید کرده‌ام و با وجود همه محدودیت‌ها شاهد پیشرفت فیزیکی چشمگیر آن هستیم و امیدواریم تا پایان سال به بهره‌برداری برسد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه منابع مالی اجرای این پروژه از قبل پیش‌بینی شده بود، گفت: با مولدسازی‌های برخی از اراضی در اختیار وزارت راه و شهرسازی، بخشی از تأمین مالی این پروژه انجام شده است و در تلاشیم در ادامه با تداوم مولدسازی‌های، باقی‌مانده هزینه‌های آن را به انجام برسانیم.

صادق بیان کرد: با افتتاح این پل ۲۳ درصد از ترافیکی که از اتوبان تهران- کرج به سمت قزوین داشتیم به این مسیر منتقل خواهد شد و علاوه‌بر کاهش ترافیک ورود و خروج تهران، گشایش‌هایی در شهر کرج و کاهش ترافیک آن به‌دنبال خواهد داشت.

وی درباره سایر پروژه‌هایی که تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید، اظهار داشت: پروژه‌های ریلی میانه- اردبیل و چابهار- زاهدان با همه ایستگاه‌های آن تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید و پس از پایان پروژه فعلی، قطعه بعدی آزادراه تهران- شمال به طول ۸.۵ کیلومتر را آغاز خواهیم کرد.

این پروژه در سال ۱۳۹۵ شروع شد که بنا به مشکلات متعدد تا سال ۱۴۰۱ تنها ۳۲ درصد پیشرفت داشت. با تغییرات مدیریتی و عزم مدیران طی ۱۵ ماه گذشته پیشرفت پروژه به ۷۳ درصد رسیده است، این پروژه با طول ۲۰ کیلومتر دارای ۲۸ کیلومتر رمپ و لوپ ارتباطی و ۲۰ پل بزرگ و کوچک است و بزرگترین پل خاورمیانه و افتخار مهندسی بومی کشور در این پروژه در حال اجرا است، با احتساب ۲۸ درصد از ترافیک کشور که در استان البرز وجود دارد این پروژه به تنهایی ۵۰ درصد از ترافیک موجود را کاسته و روزانه تنها در بخش مصرف سوخت صد میلیارد تومان به نفع کشور عمل می‌کند، تجربه ساخت این آزادراه و پل‌های آن گام نوینی در مهندسی مگا پروژه‌ای در کشور است و نقطه عطفی در ارتقای توان دانش داخلی و بومی است، مهمترین چالش این پروژه ایفای تعهدات دولت در بخش واگذاری اراضی حاشیه‌ای برای تأمین مالی پروژه و رفع چند تملک ریزدانه است. با تحقق این اوامر افتتاح پروژه تا پایان سال ممکن است.

کد خبر 927677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.