جمشید لقایی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه اتوبوس به دلیل قرار گرفتن در معرض دید شهروندان بیشتر از دیگر منابع آلاینده دیده میشود، اظهار کرد: مردم وقتی از منزل خارج شده و در مسیر محل کار قرار میگیرند ممکن است تنها یک اتوبوس دودزا از میان دهها اتوبوس مشاهده کنند و همین مشاهده محدود سبب تقویت تصور قدیمی درباره آلایندگی گسترده اتوبوسها میشود، در حالی که تعداد اتوبوسهای دودزا بسیار اندک است و شرایط موجود با سالهای گذشته قابل مقایسه نیست.
وی با اشاره به اینکه بخشی از ناوگان ورودی به اصفهان تحت نظارت شهرداری نیست، افزود: اتوبوسهایی از شاهینشهر، گز، بهارستان و خمینیشهر وارد شهر میشوند و چون بر روی آنها عنوان شرکت واحد درج شده، مردم تصور میکنند متعلق به شهرداری اصفهان هستند، در حالی که بخش قابلتوجهی از این ناوگان خارج از کنترل مدیریت شهری است و همین موضوع موجب شکلگیری ذهنیتی غیرمنطبق با واقعیت درباره ناوگان اتوبوسرانی اصفهان شده است.
مدیرکل مطالعات و برنامهریزی معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری اصفهان با بیان اینکه آمار رسمی مصرف سوخت نشاندهنده واقعیت دیگری است، تأکید کرد: چند روز پیش طبق اعلام مدیرکل محیط زیست مشخص شد که روزانه ۲.۲ میلیون لیتر گازوئیل در بخش حملونقل اصفهان مصرف میشود که تنها ۹۰ هزار لیتر آن مربوط به اتوبوسرانی است و بیش از ۲.۱۱ میلیون لیتر در سایر بخشها مصرف میشود و این یعنی تنها ۹ صدم از کل مصرف سوخت حملونقل به اتوبوسها اختصاص دارد.
لقایی با اشاره به نقش خودروهای باری در آلودگی گفت: حجم عظیمی از خودروهای باری که نخاله، بار شهری، مواد غذایی و نوشیدنی جابهجا میکنند استانداردهایی بسیار پایینتر از اتوبوسهای شهرداری دارند و در حالی آلایندگی زیادی ایجاد میکنند که در معرض دید شهروندان قرار نمیگیرند و همین تفاوت در دیدپذیری، تصویر ذهنی نادرستی درباره سهم آلایندگی ایجاد کرده است.
وی با اشاره به وضعیت استاندارد ناوگان فعلی، ادامه داد: اکنون درصد قابلتوجهی از اتوبوسهای موجود دارای استانداردهای لازم و معاینه فنی معتبر هستند و میتوان گفت دو سوم آنها بهراحتی معاینه فنی دریافت میکنند زیرا اتوبوسهایی که از سال ۱۳۹۶ به بعد خریداری شدهاند، یعنی حدود ۴۰۰ دستگاه از مجموع ۹۰۰ اتوبوس، همگی مجهز به فیلتر دوده هستند و از نظر آلایندگی در وضعیت مطلوبی قرار دارند.
مدیرکل مطالعات و برنامهریزی معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری اصفهان با اشاره به جزئیات ناوگان فعلی خاطرنشان کرد: حدود ۵۰۰ دستگاه از ۹۰۰ اتوبوس موجود دارای فیلتر دوده هستند و افزون بر آن حدود ۱۷۰ دستگاه اتوبوس مدل ۱۳۹۴ نیز وجود دارد که هرچند فیلتر ندارند، اما بیشتر آنها همچنان در وضعیت مناسب فعالیت میکنند و سهم آنها در آلودگی چندان بالا نیست.
لقایی با تأکید بر عمر بالای بخشی از ناوگان گفت: اتوبوسهای مدل ۱۳۹۲ و قبل از آن تعدادشان اندک است و برخی از جمله دوکابینههای قرمزرنگ خطوط بیآرتی اکنون بین ۱۳ تا ۱۴ سال عمر دارند و بیش از یک میلیون کیلومتر کار کردهاند و طبیعی است که فرسودگی در آنها مشاهده شود، اما به دلیل کمبود اتوبوس همچنان ناچار به ادامه فعالیت هستند.
وی با اشاره به مقایسه ریاضی میان یک اتوبوس و دهها وسیله شخصی افزود: درست است که برخی از این اتوبوسهای قدیمی دود میکنند، اما باید این نکته را در نظر گرفت که ۵۰ تا ۶۰ نفر در یک اتوبوس جابهجا میشوند و اگر تنها ۲۰ نفر از این تعداد از موتورسیکلت استفاده کنند و ۴۰ نفر با خودرو شخصی وارد شهر شوند، حجم آلایندگی تولیدشده چندین برابر یک اتوبوس خواهد بود.
مدیرکل مطالعات و برنامهریزی معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری اصفهان با بیان اینکه حتی یک اتوبوس دودزا نیز قابلقبول نیست، تأکید کرد: ما منکر وجود این مشکل نیستیم و همان تعداد محدود اتوبوس نیز باید اصلاح و رسیدگی شوند، اما واقعیت این است که بسیاری از منابع اصلی آلایندگی، در بخش حملونقل خارج از ناوگان اتوبوسرانی قرار دارند و چون دیده نمیشوند نقش آنها در آلودگی کمتر مورد توجه قرار میگیرد.
لقایی با اشاره به آینده نوسازی ناوگان گفت: ورود اتوبوسهای برقی بهزودی محقق خواهد شد و به بهرهبرداری میرسد؛ این تحول میتواند گام مهمی برای کاهش آلایندگی، نوسازی ناوگان شهری و تغییر تصویر ذهنی شهروندان از اتوبوسها باشد و شرایط بهتری را برای جابهجایی شهری رقم بزند.




نظر شما