بهاره سنجری در گفتوگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه علت ایجاد افت تحصیلی در کودکان قاعده و قانون مشخصی وجود ندارد، اظهار کرد: این موضوع به عوامل متعدد سن کودک، شرایط خانوادگی و نحوه برخورد خانواده با کودک، مقایسه با همسالان و همراهی اطرافیان برای انجام تکالیف و رفع اشکالات کودک بستگی دارد و نمیتوان دلیل خاص و مشخص شدهای را برای افت تحصیلی مطرح کرد، بنابراین عوامل مختلفی سبب میشود کودک دچار افت تحصیلی شود.
وی افزود: کودکان در مدرسه هنگامی که کنار همسالانشان هستند و از دوستانشان میآموزند و یاد میگیرند اگر دوست کودک به درس توجه کند، کودک نیز توجه میکند و حضور دوستانی که به درس اهمیت میدهند سبب میشود برای کودک هم مهم تلقی شود و بهتر و با تلاش بیشتر مطالب درسی را دنبال کند.
روانشناس و مشاور کودک گفت: خانواده در رفع افت تحصیلی کودک نقش بسیار زیادی دارد، والدین هنگامی که فرزندشان دچار افت تحصیلی میشود نباید با همسالان و همکلاسیهایش او را مقایسه نکنند، این مقایسه سبب میشود کودک تمایلی به درس خواندن و رفتن به مدرسه نداشته باشد.
وی ادامه داد: انتظارات خانواده از کودک و بررسی نمرات درسی در کاهش و افزایش افت تحصیلی اثرگذار است والدین باید نمرات دروس کودک را نسبت به نمرات قبلی مقایسه کنند و نباید انتظار کسب نمره کامل از کودک داشته باشند.
سنجری خاطرنشان کرد: تسلط و کنترل خانواده روی کودک همیشگی نیست، گروه همسالان نیز روی کودک اثرگذار هستند، اخلاق و رفتار، تمایل به درس خواندن و تلاش کسب نمرات بهتر را کودک در گروه دوستان میآموزد، میتوان گفت افت تحصیلی که در مقاطع مختلف تحصیلی برای دانش آموز ایجاد میشود، دلیل مشخصی ندارد و خانواده و گروه همسالان در این زمینه نقش دارند.


نظر شما