راه‌اندازی ۷ مرکز یادگیری محلی برای توسعه سوادآموزی در قزوین

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین با اشاره به ضرورت توسعه مراکز یادگیری محلی گفت: در حال حاضر هفت مرکز یادگیری محلی در استان فعال هستند و تقویت این مراکز و راه‌اندازی واحدهای جدید از برنامه‌های اصلی معاونت سوادآموزی آموزش و پرورش در استان قزوین است.

حسنعلی اصغری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در قزوین با اشاره به پیچیدگی ماهیت فعالیت‌های سوادآموزی، دستیابی به نتایج در این حوزه را نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و در نظر گرفتن رویکردهای نوآورانه دانست و اظهار کرد: استان قزوین با نرخ باسوادی ۹۹.۴ درصد در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال، در زمره ۱۰ استان برتر کشور قرار دارد و از میانگین ملی پیشی گرفته است.

وی افزود: با فعالیت‌های انجام‌شده، قزوین در زمینه انسداد مبادی بی‌سوادی به عنوان یکی از دو استان برتر کشور شناخته می‌شود.

دبیر شورای آموزش و پرورش استان قزوین با بیان اینکه حتی وجود یک دهم درصد بی‌سوادی نیز در یک استان برخوردار نگران‌کننده است، گفت: به همین دلیل مقرر شد در شورای آموزش و پرورش استان با همکاری تمام دستگاه‌های اجرایی، اقدامات مشترکی برای ریشه‌کنی کامل بی‌سوادی انجام شود.

اصغری با اشاره به ضرورت توسعه مراکز یادگیری محلی عنوان کرد: در حال حاضر هفت مرکز یادگیری محلی در استان فعال و تقویت این مراکز و راه‌اندازی واحدهای جدید، از برنامه‌های اصلی معاونت سوادآموزی آموزش و پرورش در استان قزوین است.

وی با بیان اینکه دوره‌های سوادآموزی تا پایان دوره ششم ابتدایی به صورت رایگان برای سنین ۱۰ تا ۶۰ سال برگزار می‌شود، ادامه داد: آموزش‌های مهارت‌های زندگی و فنی‌وحرفه‌ای با هدف بهبود کیفیت زندگی اجتماعی سوادآموزان و تربیت شهروندانی سالم، خوب و خیرخواه در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین با تاکید بر لزوم توجه به طرح اطلس بی‌سوادی گفت: در دوران آموزش‌های مجازی ۹۰۰ دانش‌آموز بازمانده از تحصیل در استان شناسایی شدند که لزوم توجه جدی‌تر به طرح اطلس بی‌سوادی را پررنگ کرد، البته دستیابی به این اهداف بلند، تنها در سایه خلق محیطی پویا و دوری از رکود ممکن است.

اصغری با مطرح کردن مفهوم «سازمان‌های میرا» خاطرنشان کرد: سازمان‌هایی که دچار ایستایی شوند، کارآمدی خود را از دست می‌دهند در حالی که پویایی و ماندگاری سازمان مستلزم بازمهندسی، نوسازی و اصلاح مستمر ساختارها و روش‌ها است.

وی مدیریت مؤثر را مبتنی بر عقلانیت، تحلیل داده‌های دقیق و ارزیابی مستمر دانست و تأکید کرد: مبانی و فلسفه اقدامات باید به‌طور پیوسته مورد بررسی قرار گیرد و نسبت هزینه و فایده برنامه‌ها قبل و حین اجرا به‌صورت علمی سنجیده شود تا تصمیم‌گیری‌ها با بیشترین اثربخشی صورت گیرد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین عنوان کرد: این نگاه همان عقلانیتی است که تحقق اهداف بزرگ سوادآموزی را ممکن می‌کند.

کد خبر 926529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.