به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان شرقی، ایران سرزمینی است که هر گوشهاش روایتگر بخشی از تاریخ و فرهنگ کهن این مرز و بوم است و شهرهای آن همچون گوهرهایی درخشان، در دل طبیعت متنوع و گسترده جای گرفتهاند. از جنگلهای سرسبز شمال تا کویرهای طلایی مرکز، از سواحل نیلگون جنوب تا کوهستانهای باشکوه غرب، هر شهر با بناهای تاریخی، آئینهای محلی، صنایعدستی و مردمان مهماننواز خود، تصویری منحصربهفرد از ایران را به نمایش میگذارد.
این تنوع بیپایان، ایران را به یکی از مقاصد گردشگری برجسته در منطقه و جهان تبدیل کرده است، مقصدی که نه تنها گردشگران داخلی را مجذوب میکند، بلکه نگاه جهانیان را نیز به سوی خود میکشاند.
گردشگری به عنوان یکی از ظرفیتهای آذربایجان شرقی همواره مورد توجه متولیان امر بوده و در استان بهویژه کلانشهر تبریز گامهای اثربخشی برای توسعه این حوزه برداشته شده است؛ گردشگری در دنیا یکی از ظرفیتهای هر کشور شناخته میشود که به بخش اقتصادیِ کشورها کمک میکند به نحوی که در بعضی کشورها به عنوان یکی از قطبهای اصلی شناخته میشود.
صنعت گردشگری که از دیرباز مورد توجه جوامع بشری بوده است، یکی از حوزههای کسب درآمدهای غیرنفتی ایران بهویژه کلانشهر تبریز به شمار میرود که حکایت از اهمیت این صنعت دارد. صنعت گردشگری در بیشتر کشورهای جهان بهعنوان یکی از قطبهای اصلیِ حوزه ارزآوری شناخته میشود و ایران نیز همواره ظرفیتهای گردشگری خود همچون اماکن تاریخی، طبیعی و میراث فرهنگی را به منظور کسب درآمدهای غیرنفتی مورد توجه قرار داده است.
در میان شهرها، کلانشهر تبریز نیز از این قاعده مستثنی نیست و با برخورداری از جاذبههای طبیعی، اماکن فرهنگی و تاریخی از جمله خانه نیکدل، مسجد کبود و موزه آذربایجان همواره در راستای ارتقا و تثبیت جایگاه خود در حوزه گردشگری، گامهایی استوار برداشته است.

احمد حمزهزاده، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی آذربایجان شرقی درباره اقدامات انجام شده در حوزه توسعه گردشگری به خبرنگار ایمنا میگوید: برنامهریزی در این حوزه باید هدفمند باشد و از تمام ظرفیتهای فرهنگی، تاریخی و طبیعی استان استفاده شود.
وی میافزاید: برگزاری جشنوارهها و رویدادها باید به نحوی باشد که در فصول غیر پیک و در طی سال، موجب جذب گردشگر و معرفی جاذبههای شهر و استان شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی آذربایجان شرقی با اشاره به انجام اقداماتی به منظور افزایش سفرها در فصول غیر پیک همچون توسعه زیرساختهای گردشگری و ایجاد تنوع در برنامههای سفر، خاطرنشان میکند: همکاری میان دستگاههای مرتبط و فعالان گردشگری میتواند گامی مؤثر در این راستا باشد.
جعفر مهرخانی، مدیر اداره گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری تبریز نیز به خبرنگار ایمنا عنوان میکند: در میان اماکن گردشگریِ تحت نظارت شهرداری تبریز در سال جاری، عمارت ساعت رتبه نخستو دوم استانی و کلیسای سنت استپانوس، رتبه اول استانی را به خود اختصاص داده است.
وی ادامه میدهد: در میان امکان تاریخی تحت نظارت شهرداری تبریز، خانه استاد شهریار و خانه نیکدل، پربازدیدترین اماکن تاریخی بودند و مجموعه ائلگلی نیز پربازدید است، ارائه خدمات اتوبوسهای تبریزگردی نیز که به علت جنگ تحمیلی ۱۲ روزه تا اوایل شهریور متوقف شده بود، مجدد امکان استفاده گردشگران از این اتوبوسها فراهم شده است.
مدیر اداره گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری تبریز با اشاره به آمار بازدید کنندگان سال ۱۴۰۴ خاطرنشان میکند: از ابتدای سال جاری تاکنون در مجموع ۶۶۹۴۴ نفر از موزه شهر و شهرداری، ۳۳۹۲۶ نفر از خانه استاد شهریار و ۳۰۲۴ نفر از خانه علی مسیو بازدید کردهاند.
مهرخانی ادامه میدهد: در ماه مهر سال جاری تعداد بازدیدها از موزه شهر و شهرداری ۳۶۱۵، از خانه استاد شهریار ۲۳۷۰ و از خانهموزه علی مسیو ۱۶۹ است. همچنین تعداد بازدیدها در ماه آبان سال جاری نیز تاکنون از موزه شهر و شهرداری ۱۴۵۹، خانه استاد شهریار ۷۹۴ و خانهموزه علی مسیو ۹۳ است. در ایام نوروز ۱۴۰۴ نیز تعداد ۱۲۲ دستگاه اتوبوس تبریزگردی به گردشگران، ارائه خدمت کردند.

محمدرضا عیوضی، کارشناس گردشگری نیز به خبرنگار ایمنا اظهار میکند: کلانشهر تبریز علیرغم برخورداری از تاریخ کهن، از فقر محتوایی در خصوص جاذبههای گردشگریِ ملموس و ناملموس رنج میبرد و یکی از مواردی که باید به آن پرداخته شود، تولید محتوا است، به نحوی که اطلاعات در اختیار مردم تبریز، متولیان گردشگری و گردشگران قرار داده شود.
وی با بیان اینکه باید اقداماتی در راستای معرفی تبریز انجام شود، خاطرنشان میکند: بدین منظور، باید محتواهای دیداری، نوشتاری و شنیداری در مورد انبوه جاذبههای تبریز، برای مردم سراسر جهان تهیه شود.
کارشناس گردشگری تأکید میکند: ضرورت دارد تورهای Info برای صاحبان آژانسها و تور اپراتورهای کشورها برگزار شود تا با جاذبههای تبریز آشنا شوند. اقدام بعدی، الگوسازی فرهنگی برای مردم در راستای مراقبت از جاذبههای گردشگری شهر و استان است و آموزش متولیان گردشگری نیز گام بعدی، محسوب میشود.
عیوضی با تأکید بر اینکه در بخش دولتی ضرورت دارد سیاستگذاران، این مورد را مد نظر قرار دهند که گردشگران تهدید امنیتی نیستند، عنوان میکند: با توجه به فصلی بودن گردشگری و با وجود برخورداری از جاذبههای فراوان طبیعی و تاریخی تبریز و استان، نتوانستهایم گردشگری را به کل سال پخش کنیم تا در طی سال، گردشگران از این شهر و استان، بازدید کنند.

به گزارش ایمنا، انتظار میرود صنعت گردشگری کلانشهر تبریز به منظور جذب بیش از پیشِ گردشگران داخلی و خارجی، همواره مورد توجه متولیان امر قرار گیرد زیرا به تقویت اقتصاد شهر و معرفی ظرفیتهای تاریخی، فرهنگی و طبیعی به گردشگران کمک میکند.
از سوی دیگر، تأکید هرچه بیشتر در راستای برگزاری رویدادهای فرهنگی، ورزشی، علمی و … در جذب گردشگران داخلی و خارجی، گامی مؤثر در راستای دستیابی به اهداف گردشگریِ شهر و استان است.
سولماز کاظمی




نظر شما