به گزارش خبرگزاری ایمنا از گلستان، کمربندی گرگان یکی از پروژههای مهم حملونقل شهری استان است که از سالها قبل آغاز شده اما تکمیل آن با تأخیر روبهرو شده است، مسیر ۱۵ کیلومتری این کمربندی قرار بود جریان ترافیک خودروهای سنگین و عبوری از شهر را کاهش دهد و دسترسی سریعتر به محورهای اصلی همچون گرگان علیآباد و گرگان آققلا را فراهم کند، اما تنها بخش محدودی از آن اجرایی شده و ادامه مسیر هنوز نیمهتمام مانده است.
این وضعیت موجب شده خودروهای سنگین و سواری برای تردد به ناچار وارد جادههای درونشهری شوند که این علاوه بر افزایش زمان سفر، خطر تصادفات و تخریب زیرساختها را بالا برده است. وجود نقاط پرتصادف، بریدگیهای غیرایمن و فقدان زیرگذر در تقاطعهای کلیدی، ایمنی رانندگان و سرنشینان را تهدید میکند و ترافیک در ساعات اوج تردد زیاد کرده است با این حال، مسئولان طی سالهای اخیر اقداماتی از جمله توافق با بیش از ۱۵۰ مالک زمین برای تملک حدود ۵۰ هکتار از اراضی کمربندی را انجام دادند اما پروژه همچنان در انتظار تأمین اعتبار نقدی است.
کارشناسان و شهروندان معتقدند تکمیل کامل کمربندی، کاهش محسوس ترافیک، ارتقای ایمنی و سهولت عبور و مرور را برای شهروندان به همراه خواهد داشت.
جابر امامی، شهروند گرگانی در این رابطه به خبرنگار ایمنا میگوید: وضعیت تردد ماشینهای سنگین در محدوده شهری گرگان مشکلات جدی برای اهالی ایجاد کرده و نبود کارکرد مناسب کمربندی موجب شده است که ترافیک به نقطه بحران برسد.
وی اضافه میکند: حجم بالای خودروهای سنگین همچون کامیون، تریلی و اتوبوس در مسیرهای داخلی شهر، کیفیت جاده را تخریب کرده و موجب ترافیک چندساعته در ساعات مختلف روز میشود.

افزایش ترافیک و کاهش ایمنی در گرگان نتیجه توقف پروژه کمربندی
به باور این شهروند گرگانی، حتی ساخت کمربندی هم نتوانسته نقشی در کاهش این مشکلات داشته باشد، زیرا این مسیر هنوز بهطور مؤثر در اختیار خودروهای سنگین قرار نگرفته است.
وی با بیان اینکه امروز خودروهای سواری در میان حجم سنگین باربریها گرفتار میشوند، میافزاید: ترافیک سنگین، آلودگی هوا و فرسودگی زیرساختها مردم را با مشکل روبهرو کرده است از سویی دیگرعبور مداوم ماشینهای سنگین نه تنها مزیتی برای شهر ندارد، بلکه به معضلی برای زندگی روزمره شهروندان تبدیل شده است.
این شهروند گرگانی ادامه میدهد: انتظار مردم این است که مسئولان برای تکمیل و فعالسازی کمربندی و هدایت تردد خودروهای سنگین به خارج از محدوده شهری برنامهریزی جدیتری داشته باشند تا از فشار ترافیکی و تهدیدهای ایمنی در مسیرهای مرکزی شهر کاسته شود.
محمد امیرخانی، یکی از رانندگان گرگانی با انتقاد از تأخیر در تکمیل کمربندی گرگان به خبرنگار ایمنا میگوید: تکمیل نشدن مسیر کمربندی گرگان در محدوده امیرآباد تا یساقی، مشکلات زیادی برای رفتوآمد روزانه شهروندان ایجاد کرده و وعدههای چندساله در این زمینه هنوز به نتیجه نرسیده است.
وی ادامه میدهد: قرار بود مسیر کمربندی بهصورت مستقیم از امیرآباد عبور کرده و به سمت یساقی متصل شود تا بار ترافیکی مرکز شهر کاهش پیدا کند، اما این پروژه سالهاست نیمهتمام مانده و هنوز عملیات اجرایی مؤثری در ادامه مسیر مشاهده نمیشود که به این ترتیب شهروندان مجبورند برای دسترسی به گرگان مسیرهای پرترافیک را دور بزنند که این موضوع زمان رفتوآمد را چند برابر کرده است.
وی با اشاره به اینکه بخش نخست کمربندی حدود چهار تا پنج سال قبل به بهرهبرداری رسیده است، میافزاید: تکمیل مسیر میتواند بخش زیادی از ترافیک ورودی شهر را کاهش دهد چراکه با عبور کامیونها و خودروهای سنگین از مسیرهای درونشهری، ایجاد صفهای طولانی ترافیک، تصادف و سختی رفتوآمد برای خودروهای سواری از مشکلات روزمره مردم است.

پروژه کمربندی گرگان سرگردان میان زمین و بودجه
ترافیک حاصل از نیمه کاره ماندن کمربندی گرگان موضوعی است که به جز شهروندان، پلیس راه نیز آن را تأیید میکند.
محمود شهرکی، رئیس پلیس راه استان گلستان با بیان اینکه طرح نیمهکاره کمربندی گرگان موجب افزایش ترافیک و کاهش ایمنی در مسیرهای پرتردد استان شده است، به خبرنگار ایمنا میگوید: تاکنون تنها بخشی از ۱۵ کیلومتر کمربندی اجرایی شده و ادامه آن از امیرآباد تا روستای لمسک هنوز انجام نشده است، درحالیکه با تکمیل این مسیر بار ترافیکی مرکز شهر کاهش یافته و دسترسی خودروها از مسیرهای پرترافیک تسهیل میشود.
وی ادامه میدهد: در تقاطع امیرآباد به سمت سرخنکلاته احداث زیرگذر ایمن نیاز است تا خودروهایی که از سمت مشهد به ساری و شهرستانهای شرق استان تردد دارند، بدون خطر بتوانند از این مسیر عبور کنند، همچنین اصلاح نشدن بریدگیهای غیرایمن و نقاط پرتصادف این محور از جمله دلایل اصلی مشکلات ایمنی و ترافیک است که این نقاط باید هم از لحاظ زیرگذر و هم روگذر اصلاح شوند.
رئیس پلیس راه استان گلستان اضافه میکند: تلاش پلیس راه استان بر این است که با مطالبهگری و پیگیری مستمر، تکمیل این مسیر هر چه سریعتر انجام شود تا عبور و مرور مردم آسانتر و ایمنتر شود و زمان شهروندان در ترافیک کاهش یابد.
علیاصغر رفیعینژاد، مدیر شرکت ساخت و توسعه زیرساخت جادهای گلستان به خبرنگار ایمنا میگوید: اجرای قطعه دوم کمربندی گرگان به دلیل نیاز به آزادسازی زمین و تأمین منابع مالی هنوز آغاز نشده است.
وی ادامه میدهد: قطعه نخست کمربندی گرگان به طول ۱۵.۵ کیلومتر بیش از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و با همکاری اداره کل راهداری، نصب نیوجرسی و روشنایی آن تکمیل شده است. این محور هماکنون به صورت همسطح به محورهای گرگان-علیآباد و گرگان- آققلا متصل شده و در آینده با اجرای تقاطع ابتدایی و میانی به صورت غیرهمسطح بهرهبرداری خواهد شد.

جادهای که ناتمامیاش نفس گرگان را تنگ کرده است
مدیر شرکت ساخت و توسعه زیرساخت جادهای گلستان میگوید: قطعه دوم به طول ۱۱ کیلومتر نیازمند آزادسازی بیش از ۶۰ هکتار زمین برای مسیر و ۲۴ هکتار برای تقاطعها است و به دلیل محدودیت منابع مالی تاکنون اجرایی نشده است. تاکنون ۱۶ پلاک زمین کاداستری ارزیابی شده و مذاکرات اولیه با مالکین انجام شده است تا در گام اول خرید زمین و در گام دوم اجرای پروژه آغاز شود.
وی با بیان اینکه برای تأمین منابع مالی قطعه دوم، استفاده از سرمایه و اعتبار بخش خصوصی در نظر گرفته شده است، اضافه میکند: یکی از روشها، بهرهگیری از ارزش زمینهای مجاور پروژه و مشارکت سرمایهگذار در اجرای آزادراه با دریافت عوارض عبور ترافیک است که درآمد آن برای تأمین هزینههای پروژه پرداخت میشود.
به گفته وی، در این ۱۱ کیلومتر، ۱۶۷ پلاک مستقل با چندین مالک وجود دارد و ساماندهی تمام مالکیتها و اجرای پروژه نیازمند برنامهریزی دقیق و تأمین منابع است، با این وجود با پیگیریهای استاندار و معاونان، جلسات متعددی با سازمان مدیریت برنامه و بودجه برای تأمین اعتبارات برگزار شده و امید است در آینده نزدیک روند اجرایی تسریع شود.
به گزارش ایمنا، تکمیل کمربندی گرگان نه تنها یک پروژه عمرانی بلکه یک ضرورت ترافیکی و امنیتی برای مرکز استان محسوب میشود که نیمهتمام ماندن مسیر موجب افزایش ترافیک در جادههای درونشهری، کاهش ایمنی رانندگان و طولانی شدن زمان سفر شده است اما با توجه به اقدامات انجام شده در تملک زمینها و برنامهریزی برای تأمین اعتبار نقدی، اکنون فرصت مناسبی برای تسریع در اجرای پروژه و بهرهبرداری کامل از کمربندی وجود دارد چراکه تکمیل این مسیر میتواند ضمن کاهش فشار ترافیکی مرکز شهر، ایمنی عبور و مرور را ارتقا دهد و مسیرهای پرترافیک و پرخطر درونشهری را از خودروهای سنگین پاکسازی کند.
گزارش از الهام رئوفیفر، خبرنگار ایمنا در گلستان


نظر شما