عملکرد مدیران مدارس معطوف به ماموریت‌های سازمانی باشد

مدیرکل آموزش و پرورش استان خوزستان گفت: تمام عملکرد مدیران باید معطوف به ماموریت‌های سازمانی باشد تا شاخص‌های کمی و کیفی ارتقا پیدا کند و شاخص‌های کمی قابل اندازه‌گیری به مدیران مدارس اعلام شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، ناصر علی‌فر امروز _سه‌شنبه بیست‌وهفتم آبان_ در شورای ائتلاف نماد استان که با حضور معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان در سالن اجتماعات غدیر اداره‌کل برگزار شد، اظهار کرد: برای نخستین‌بار در استان خوزستان و حتی در کشور به صورت همزمان و برخط در خدمت فرمانداران شهرستان‌ها، بخشداران، رؤسای ادارات آموزش‌وپرورش شهرستان‌ها، شورای معاونین سراسر استان و بیش از ۹۰۰۰ مدیر مدرسه هستیم.

وی افزود: این همان خواسته‌ای است که ما داریم؛ به این معنا که آموزش‌وپرورش به دغدغه نخست مسئولین و آحاد مردم تبدیل شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان خوزستان خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان گنج‌هایی هستند که در اختیار ما قرار دارند باید تمام تلاش خود را به کار گیریم تا به سرمنزل مقصود برسیم. یکی از مهم‌ترین اهداف این جلسه تبیین سیاست‌ها، ایجاد گفتمان واحد و رسیدن به درک واحد نظام مسائل آموزش‌وپرورش است.

علی‌فر ادامه داد: یکی از مهمترین شاخصه‌های مدیران مدارس داشتن سعه‌صدر، تحمل و صبر است. این خصایص سبب می‌شود تا مدیران با تدبر، حوصله بالا و استقامت در برابر مشکلات بتوانند شرایط را به خوبی مدیریت کنند، مدیریت در آموزش‌وپرورش به دلیل گستردگی جامعه هدف با مدیریت سایر دستگاه‌ها متفاوت است و نیازمند عزمی راسخ می‌باشد.

وی تاکید کرد: کسی انتظار ندارد در طول مدت کوتاه مشکلات انباشته شده در آموزش‌وپرورش را حل کنیم بلکه باید قدم به قدم و به صورت پیوسته، به عشق دانش‌آموزان عمل کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان خوزستان خطاب به مدیران مدارس تصریح کرد: تمام عملکرد مدیران باید معطوف به مأموریت‌های سازمانی باشد تا شاخص‌های کمی و کیفی ارتقا پیدا کند، شاخص‌های کمی قابل اندازه‌گیری به مدیران مدارس اعلام شده است.

علی‌فر با تاکید بر ارتقای نرخ گذر پوشش تحصیلی گفت: هیچ دانش‌آموزی نباید به دلیل قصور آموزش‌وپرورش، کمبود معلم و مدرسه، نداشتن هزینه کتاب و یا پوشاک از تحصیل بازبماند، اگرچه بازماندگی از تحصیل دلایل مختلفی دارد و جلوگیری از آن، وظیفه دستگاه‌های مختلفی است اما در دوره ابتدایی خود را موظف می‌دانیم که هیچ دانش‌آموزی به دلیل هزینه‌های تحصیل دچار بازماندگی نشود.

وی عنوان کرد: در همه جا دوزبانه بودن یک فرصت است اما در خوزستان به یک تهدید تبدیل شده است، به دنبال افزایش ضریب نفوذ هستیم تا جذب حداکثری داشته باشیم و در استان خوزستان باید بر روی زبان آموزی در دوره پیش دبستانی تمرکز کنیم.

مدیرکل آموزش‌وپرورش خوزستان افزایش جذب دانش‌آموزان در رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کارودانش را یکی از اولویت‌ها دانست و گفت: خروج از بیکاری، رکود و رونق اقتصادی در کشور و استان در گرو توجه به رشته‌های فحک است تا دانش‌آموزانی متخصص تحویل جامعه دهیم.

وی ادامه داد: توسعه رشته ریاضی فیزیک دیگر اولویت است رشد خوبی امسال داشتیم اما قانع کننده نیست. باید زیرساخت‌ها را ارتقا دهیم تا رشد قابل توجه صورت گیرد.

علی‌فر با اشاره به آموزش و پرورش به عنوان اولویت نخست دولت چهاردهم تاکید کرد: در طول تاریخ ایران از دوران باستان، معاصر و کنونی هیچگاه اولویت نخست هیچ دولتی آموزش‌وپرورش نبوده است اما در این دولت، رئیس جمهوری اولویت نخست خود را آموزش و پرورش قرار داده است، این اولویت صرفاً یک شعار نیست بلکه اعتقاد قلبی آقای دکتر پزشکیان است.

وی ادامه داد: نهضت توسعه عدالت آموزشی در فضاهای آموزشی یکی از این اولویت‌ها می‌باشد. شروع این نهضت در استان خوزستان و مدرسه‌ای در منطقه پردیس اهواز بود که پس از حدود هفت ماه به سرانجام رسید. مساله مهم دیگر ایجاد نشاط در کلاس و تغییر چیدمان کلاسی است معلمان خلاقیت را بکارگیری کنند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش خوزستان با اشاره به اینکه امروز مجموعه تعلیم‌وتربیت نقطه قوتی همچون وزیر آموزش‌وپرورش دارد، اظهار کرد: تحول در نیروی انسانی و توانمندسازی معلمان از موارد مورد تاکید وزیر می‌باشد. ما در آموزش و پرورش به دنبال مدیر موفق نیستیم بلکه به دنبال رهبر موفق در مدارس هستیم. مدیران مدارس در مواجهه با معلمان در عین قانون‌مداری منعطف باشند و این بزرگواران را تکریم کنند.

علی‌فر اضافه کرد: برای انتقال مفاهیم باید فرکانس معلم و دانش‌آموز یکی باشد. معلمی هنر است و معلمان باید با هنرمندی خاص خود بتوانند مطالب را باتوجه به روحیات و ویژگی‌های نسل جدید منتقل کنند.

وی تصریح کرد: برپایی نماز، هویت‌های دینی و ملی، پرچم، معرفت‌افزایی در حوزه نماز و بکارگیری روش‌های خلاقانه در این حوزه مورد تاکید است.

مدیرکل آموزش‌وپرورش خوزستان ادامه داد: ما در آموزش و پرورش به دنبال همراهی معنوی اولیا هستیم مشارکت پذیری و مشارکت‌جویی را مدیران مدارس در دستور کار قرار دهند، هم اکنون در خوزستان آموزش و پرورش به دغدغه نخست مسئولان به ویژه استاندار، معاون سیاسی اجتماعی استانداری و مدیرکل امور اجتماعی استانداری تبدیل شده است.

کد خبر 925194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.