نادانی مهلک‌تر از فقر است

وزیر علوم با تأکید بر آموزه‌های پیامبر (ص) در مبارزه با جهل و تقویت عقلانیت گفت: پیامبر اکرم (ص) ناداری را تحمل می‌کرد، اما نادانی را خطر بزرگ‌تری می‌دانست، چنان‌که امروز نیز برخی کشورها با وجود ثروت فراوان، به دلیل ناآگاهی در فقر و فلاکت باقی مانده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، حسین سیمایی امروز _دوشنبه بیست‌وششم آبان_ در آئین رونمایی از پوستر و اعلام برنامه‌های کارگروه علمی پژوهشی ستاد بزرگداشت هزار و پانصدمین سال ولادت پیامبر رحمت (ص) که در محل وزارت علوم برگزار شد با بیان اینکه خدمت در ستاد یک وظیفه اداری نیست بلکه توفیقی است که خداوند نصیب ما کرده است اظهار کرد: این ستاد برای تحقیق و ترویج شخصیتی فعالیت می‌کند که ویژه مسلمانان نیست، بلکه پیامبری از جنس بشر و برای همه بشریت است.

به گفته او در جلسات ستاد توافق شد بیش از هر چیز بر وجه بشری انسانی و جهانی پیامبر اکرم (ص) تأکید شود، وجهی که برای همه اقوام و ادیان قابل درک است و به خلق و منش پیامبر (ص) باز می‌گردد.

وزیر علوم با تاکید بر اینکه شخصیت پیامبر (ص) یکی از راه‌های دلربایی اسلام است و ایشان را پیش از بعثت «امین» می‌نامیدند گفت: پیامبر (ص) هیچ عهدی را نشکست، بر دشنام پاسخ نمی‌داد و فرمود که «برای دشنام دادن برانگیخته نشده‌ام.»

سیمایی با بیان اینکه پیامبر (ص) جایگاه زن را در جامعه‌ای که زن کمترین ارزش را داشت ارتقا داد، افزود: پیامبر (ص) حقوق زنان را احیا کرد و از ابراز محبت به همسر و دختر خود ابایی نداشت و دخترش را «پاره تن» می‌خواند. معیار ایشان انسان بود، نه قوم و قبیله، و در برابر جامعه طبقاتی جاهلیت می‌فرمود: عزیزترین شما نزد خداوند کسی است که اخلاقش بهتر باشد.

وی اضافه کرد: پیامبر اکرم (ص) از دل جامعه‌ای پراکنده و دشمن‌خوی، جامعه‌ای اخلاق‌محور ساخت و برادری را تقویت کرد؛ چرا که اساس اسلام بر اخوت و برادری بنا شده است.

وزیر علوم با اشاره به آیات قرآن گفت: قرآن پیامبران را برادران همان مردمی معرفی می‌کند که به سوی آنان مبعوث شده‌اند، حتی پیش از ایمان آوردنشان.

سیمایی همچنین پیامبر (ص) را «ضد خرافه» دانست و واقعه هم‌زمانی فوت ابراهیم، فرزند پیامبر، با گرفتن خورشید را مثال زد و گفت: در آن زمان مردم پنداشتند خورشید از غم پیامبر گرفته است اما پیامبر سو استفاده نکرد و بلافاصله اعلام کرد خورشید و ماه دو نشانه الهی‌اند و برای مرگ و زندگی کسی نمی‌گیرند.

وی با تاکید بر اینکه پیامبر اکرم (ص) نگاه مردم را از خرافه به سوی فهم پدیده‌های طبیعی هدایت کرد، بیان داشت: در جامعه جاهلی بدشگونی رواج داشت اما پیامبر فرمود چنین چیزی نیست و برعکس، مفهوم امیدبخش تفأل را جایگزین و مردم را به خوش‌بینی و تفسیر خیر دعوت کرد. همچنین در پاسخ به ترس جامعه جاهلی از تسلط جن بر انسان، پیامبر تصریح کرد که جن وجود دارد اما مسلط و مضر برای انسان نیست.

وزیر علوم بخش آموزنده این رفتارها برای جامعه دانشگاهی را تلاش پیامبر در رفع جهالت و ترویج عقلانیت دانست و افزود: نادانی چرخه فقر را تندتر و آن را بازتولید می‌کند.

سیمایی ادامه داد: پیامبر (ص) فرمود من از فقر بر شما نمی‌ترسم، بلکه از سو تدبیر می‌ترسم. تدبیر، تعقل و خردورزی جامعه را حرکت می‌دهد و بهبود می‌بخشد.

وی اضافه کرد: راز دلربایی اسلام محمد (ص) است؛ پیامبری که صدها و هزاران عارف را مجذوب خود کرده است، از مولوی تا علامه طباطبایی، از امام (ره) تا غزالی، از واعظان تا شاعران بزرگی چون سعدی و جامی که همگی عاشق خُلق نیکوی پیامبر بوده‌اند.

منبع: ایرنا

کد خبر 924873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.