به گزارش خبرنگار ایمنا، سعید ساکت امروز _یکشنبه بیستوپنجم آبان_ در یکصدونودوششمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به آخرین وضعیت فعالیت مراکز معاینه فنی اظهار کرد: در نیمه نخست امسال، افزون بر ۱۳۰ هزار خودروی سبک، حدود چهار هزار خودروی سنگین و هفت هزار موتورسیکلت به مراکز معاینه فنی مراجعه کردهاند که بهترتیب معادل افزایش ۳۹ درصدی، ۱۰ درصدی و رشد محسوسی در بخش موتورسیکلتها نسبت به سال گذشته است.
وی افزود: بررسیها نشان میدهد از میان موتورسیکلتهای مراجعهکننده، ۵۶ درصد در مرحله نخست بهدلیل نقصهای فنی مردود شدهاند و باید برای دریافت برگه معاینه فنی مجدداً مراجعه کنند، در حالی که تنها ۴۳ درصد از آنها در همان مرحله نخست بدون نقص شناخته شدهاند. از میان عیوب ثبتشده، نزدیک به ۳۰ درصد مربوط به آلایندگی دود و حدود ۱۸ درصد ناشی از نقص سامانه ترمز بوده است.
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان با اشاره به ساختار مراکز فعال گفت: در حال حاضر سه خط ویژه معاینه فنی موتورسیکلت، یک مرکز برای خودروهای سنگین و هشت مرکز برای خودروهای سبک در سطح شهر فعال است.
وی از راهاندازی سامانه جدید مدیریت مراکز معاینه فنی خبر داد و گفت: این سامانه بهزودی معرفی میشود و امکان ارائه خدمات برخط شامل نوبتگیری، محاسبه هزینهها و برنامهریزی پیش از مراجعه را برای شهروندان فراهم میکند.
ساکت با اشاره به آمار ورود خودروها به شبکه شهری تصریح کرد: ظرفیت سالانه مراکز حدود ۴۰۰ هزار دستگاه است، اما در حال حاضر تنها ۵۰ تا ۶۰ درصد این ظرفیت مورد استفاده قرار میگیرد و بهرهبرداری کامل نیازمند حمایت و هماهنگی در سطح حاکمیتی است.
وی خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۱ با حضور معاون رئیسجمهور و ریاست وقت سازمان حفاظت محیطزیست کشور، جلساتی در استانداری برگزار و سند آلودگی هوای اصفهان به تصویب رسید. در این سند، بودجهای معادل پنج هزار میلیارد تومان برای توسعه قطار شهری، نوسازی ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس، نوسازی ۵۰۰۰ دستگاه تاکسی و اسقاط ۵۰ هزار موتورسیکلت پیشبینی شد، اما این موارد علیرغم پیگیریهای شهرداری تاکنون بهطور کامل محقق نشده است.
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان افزود: با حضور آقای گلعلیزاده در مسئولیت جدید، تعاملات در این حوزه بسیار مثبتتر شده است و موضوعات مربوط به نوسازی و اجرای سند کاهش آلودگی هوا روند بهتری پیدا کرده است. وی ابراز امیدواری کرد این همکاریها در آینده نزدیک اثرات ملموستری در بهبود کیفیت هوای شهر اصفهان بهجا بگذارد.
ساکت گفت: در حوزه زیرساخت حملونقل پاک، حدود ۷۳ واحد جایگاه شارژ خودروهای برقی در سطح شهر ایجاد شده که بخشی از آنها از نوع شارژ سریع است و نسبت پیشرفت این اقدام در مقایسه با بسیاری از شهرهای کشور بالاتر است.
وی افزود: در صورتی که هدایت بودجهای مستقیماً به سمت شهرداریها و کلانشهرها انجام شود و عملکرد نیز متناسب با آن مطالبه گردد، امکان تکمیل برنامههای کاهش آلودگی هوا و نوسازی ناوگان حملونقل عمومی فراهم خواهد شد.
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان تأکید کرد: شهرداری بخش عمدهای از تکالیف خود در زمینه اجرای سند کاهش آلودگی هوا را انجام داده است، اما حمایتهای لازم در حوزه نوسازی تاکسی و اتوبوس از سوی سایر دستگاههای متعهد بهطور کامل انجام نشده است.
وی گفت: براساس برنامهریزی، تا پایان سال تعداد اتوبوسهای فعال ناوگان شهری باید به ۱۲۰۰ دستگاه برسد، در حالی که اکنون نزدیک به ۱۰۰۰ اتوبوس فعال است؛ از ۲۰۰ دستگاه باقیمانده، ۱۴۵ دستگاه مربوط به تعهدات وزارت کشور و حدود ۴۵ دستگاه سهم شهرداری بوده است که تنها ۲۰ درصد از سهم وزارت کشور پرداخت و اجرا شده است.
ساکت افزود: در مرکز پایش آلودگی هوا همکاری مؤثری میان شهرداری و سازمان حفاظت محیطزیست برقرار است؛ هماکنون ۱۳ ایستگاه و ۴۰ دستگاه آنالایزر فعال هستند و راهاندازی آزمایشگاه مرجع سنجش آلودگی هوا برای آذرماه برنامهریزی شده است.
به گفته وی، برنامههای فرهنگی و آموزشی نیز از روز حملونقل و رانندگان (۲۶ آذر) تا روز هوای پاک (۲۹ دی) در سطح شهر اجرا میشود.


نظر شما