به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی، رضا چراغی صبح امروز _شنبه بیستوچهارم آبان_ در نشست خبری اظهار کرد: تعمیرات اساسی پالایشگاه نفت امام خمینی شازند در سال جاری، یکی از بزرگترین و پیچیدهترین پروژههای صنعتی کشور و حتی خاورمیانه به شمار میرود.
وی افزود: این اقدام گسترده که نزدیک به چهارده واحد عملیاتی را در بر گرفت، نه تنها از منظر فنی و اقتصادی اهمیت ویژهای داشت، بلکه از حیث انتقال دانش و بومیسازی تجربههای تخصصی نیز نقطه عطفی در صنعت نفت ایران محسوب میشود.
مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند تصریح کرد: تعمیرات اساسی این پالایشگاه طی سالهای گذشته با چالشهای متعددی روبهرو بود، برخی واحدها بر اساس زمانبندی استاندارد به نقطهای رسیده بودند که به تعمیرات اساسی نیاز داشت.
چراغی ادامه داد: واحدهای مهمی همچون ایزومکس و آر. سی. سی که سهم بزرگی در تولید بنزین کشور دارد، به دلیل شرایط خاص کشور و محدودیتهای ناشی از جنگ تحمیلی و تحریمها، سالها از انجام اورهال بازمانده بودند، این تأخیر موجب شد مشکلات فنی و اقتصادی متعددی در روند تولید ایجاد شود و ضرورت اجرای تعمیرات اساسی بیش از پیش احساس شود.
وی عنوان کرد: واحد ایزومکس که سال گذشته دچار حریق شده بود، قرار بود از سال ۱۴۰۰ وارد فاز تعمیرات شود اما به دلیل مشکلات تأمین متریال و کاتا لیست، این اقدام تا سال ۱۴۰۳ به تعویق افتاد.
مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند گفت: حادثهای که در این واحد رخ داد، تلفات جانی نداشت، اما نشان داد که ادامه فعالیت بدون اورهال پرخطر و غیراقتصادی است.
چراغی تصریح کرد: پس از حادثه، با تلاشهای گسترده و با وجود کارشکنیهای داخلی و خارجی، کاتا لیست مورد نیاز پس از ماهها تأخیر وارد کشور شد و در نهایت در پالایشگاه شارژ شد و اکنون این واحد آماده تولید بنزین، گازوئیل و نفت سفید است.
وی خاطرنشان کرد: واحد آر. سی. سی که پیچیدهترین واحد پالایشگاهی کشور و یکی از بزرگترین واحدهای خاورمیانه محسوب میشود، از زمان بهرهبرداری یعنی حدود دوازده سال پیش تاکنون تعمیرات اساسی نشده بود، بر اساس پروتکلهای فنی، این واحد باید در سالهای ۱۳۹۹ یا ۱۴۰۰ اورهال میشد، اما شرایط کشور مانع شد، در نتیجه، واحد با ظرفیت کم فعالیت میکرد و صرفه اقتصادی چندانی نداشت.
مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند اظهار کرد: مشکلات فنی متعدد و سیگنالهای هشداردهنده در سالهای اخیر نشان میداد که ادامه این روند ممکن نیست و باید تصمیمی جدی اتخاذ شود.
چراغی اضافه کرد: با پایان جنگ و صدور مجوزهای لازم از سوی شرکت ملی پالایش و پخش، تعمیرات اساسی واحد آر. سی. سی در دستور کار قرار گرفت، این پروژه با برآورد اولیه سه ماه آغاز شد، اما پس از باز شدن واحد مشخص شد میزان خرابیها چهار برابر بیش از پیشبینیهاست.
وی ادامه داد: این وضعیت میتوانست پروژه را متوقف کند، اما همکاران پالایشگاه با روحیه جهادی و همراهی پیمانکاران داخلی و خارجی، کار را ادامه دادند و در نهایت تعمیرات اساسی با موفقیت به پایان رسید.
مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند تصریح کرد: شرکت فرارو ساز انرژی به عنوان بزرگترین پیمانکار استان مرکزی، نقش کلیدی در این پروژه ایفا کرد، مهندسان و نیروهای متخصص این شرکت در کنار کارکنان پالایشگاه، با وجود پیچیدگیهای فنی و نبود تجربه مشابه در کشور، توانستند اورهال واحد آر. سی. سی را به سرانجام برسانند.
چراغی گفت: حضور نیروهای خارجی نیز در انتقال دانش مؤثر بود، اما مهمتر از آن، مستندسازی کامل فرایند تعمیرات توسط تیمهای داخلی بود. فیلمبرداری، عکاسی و ثبت جزئیات عملیات موجب شد دانش تعمیرات اساسی این واحد برای نخستین بار در کشور بومی شود.
وی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین نتایج این پروژه، شکلگیری دانش فنی تعمیرات اساسی واحد آر. سی. سی در داخل کشور بود، این دانش اکنون در اختیار پالایشگاه نفت امام خمینی شازند و شرکت فرارو ساز انرژی قرار دارد و میتواند در پروژههای مشابه مورد استفاده قرار گیرد.
مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند گفت: اهمیت این موضوع زمانی بیشتر میشود که بدانیم پالایشگاه نفت اصفهان در حال ساخت واحد مشابهی است و طی دو تا سه سال آینده به بهرهبرداری خواهد رسید، بنابراین تجربه و دانش کسبشده در شازند، پشتوانهای ارزشمند برای آینده صنعت نفت ایران خواهد بود.
چراغی تاکید کرد: تعمیرات اساسی واحدهای ایزومکس و آر. سی. سی علاوه بر جنبههای فنی، آثار اقتصادی قابل توجهی نیز به همراه داشت، پالایشگاه امام خمینی توانست در ششماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته سودآوری بیشتری داشته باشد، انتظار میرود پس از راهاندازی کامل واحدها، کمبود تولید سه تا چهار ماه گذشته جبران شود و پالایشگاه به مدار کامل بهرهبرداری بازگردد.
وی با بیان اینکه مصرف روزانه بنزین کشور حدود ۱۱۰ میلیون لیتر است تصریح کرد: با افزایش ظرفیت پس از اورهال، پیشبینی میشود تولید روزانه به ۱۲۲ میلیون لیتر برسد، این افزایش ظرفیت نه تنها نیاز داخلی را بهتر پوشش میدهد، بلکه از فشار واردات بنزین نیز میکاهد و به استقلال انرژی کشور کمک میکند.
مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند اظهار کرد: در کنار مسائل تولید و اقتصادی، پالایشگاه امام خمینی شازند به موضوع محیط زیست نیز توجه ویژهای داشته است و دو مورد از مشکلات دیرینه با سازمان محیط زیست که بیش از ۳۰ سال ادامه داشت، در جریان این تعمیرات اساسی حل و فصل شد.
چراغی ادامه داد: یکی از این موارد تأیید و مجوز لازم را دریافت کرده و مورد دوم نیز قرار است هفته آینده با مذاکرات نهایی به نتیجه برسد، این دستاورد نشان میدهد که پروژه اورهال نه تنها به افزایش تولید و سودآوری کمک کرده، بلکه در راستای کاهش آلایندهها و رعایت استانداردهای زیستمحیطی نیز گامهای مؤثری برداشته است.
وی تاکید کرد: تعمیرات اساسی پالایشگاه نفت امام خمینی شازند را میتوان یک پروژه ملی دانست که با وجود همه مشکلات، تحریمها و کارشکنیها، با موفقیت به پایان رسید، این پروژه نشان داد که توان داخلی در کنار همکاریهای محدود خارجی میتواند بزرگترین واحدهای پالایشگاهی کشور را تعمیر و بازسازی کند و مهمتر از همه، دانش فنی این تعمیرات اکنون در کشور بومی شده و میتواند در پروژههای آینده مورد استفاده قرار گیرد.
مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند اظهار کرد: با راهاندازی کامل واحدهای ایزومکس و آر. سی. سی، انتظار میرود تولید بنزین کشور افزایش پیدا کند و به بیش از ۱۲۲ میلیون لیتر در روز برسد، این امر نه تنها نیاز داخلی را پاسخ میدهد، بلکه به کاهش وابستگی به واردات و افزایش امنیت انرژی کشور کمک خواهد کرد.
چراغی افزود: همچنین توجه به مسائل زیستمحیطی و حل مشکلات دیرینه با سازمان محیط زیست، نشاندهنده رویکرد جامع پالایشگاه در توسعه پایدار است.
وی تصریح کرد: این پروژه را باید نماد همت و تلاش کارکنان پالایشگاه، پیمانکاران داخلی و حمایتهای ملی دانست، تجربه شازند ثابت کرد که با مدیریت صحیح، برنامهریزی دقیق و روحیه جهادی، میتوان بزرگترین چالشهای صنعتی کشور را پشت سر گذاشت و دستاوردهایی ماندگار برای آینده صنعت نفت ایران رقم زد.


نظر شما