به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، پلها از نخستین سازههای بشری بودند که با تقلید از طبیعت و از مواد طبیعی همچون تنه درختان و سنگ ساخته میشدند. رومیان با مهندسی پیشرفته، پلهایی پایدار با بقای طولانیتر ساختند که نمونههایی از آنها تا امروز همچنان پابرجا هستند. با انقلاب صنعتی و ورود فناوریهای نوین، طراحی پلها به مرحلهای جدید با سازههایی همچون پل معلق بروکلین رسید. امروزه پلها نهتنها بهمنظور عبور و مرور بلکه بهعنوان نمادهای فرهنگی و تاریخی جامعه به شمار میروند. در ادامه به معرفی ۱۰ پل بلند جهان در سال ۲۰۲۵ میپردازیم که نشاندهنده تحولات بزرگ در معماری و مهندسی سازههاست که از نخستین پلهای ابتدایی تا پلهای بزرگ امروزی پیش رفته است.

این پلها نهتنها نمونههایی از نوآوری مهندسی، بلکه نمایانگر تلاشهای گسترده برای حفظ محیط زیست و پاسخ به نیازهای مدرن حملونقل هستند. از بتن پیشتنیده (Prestressed concrete)، قطعات مدولار و روشهای از پیشساخته، تا طراحی مقاوم در برابر زلزله و شرایط جوی سخت، همه نشان از پیشرفتهای قابلتوجه این حوزه دارد که قالبها و استانداردهای جدیدی در ساخت پلهای عظیم رقم زده است. این سازهها نماد پیشرفت صنعتی و مهندسی در جهان امروز بهشمار میروند.
پل گذرگاه دریاچه پونتچارترین ( Lake Pontchartrain Causeway)
پل گذرگاه دریاچه پونتچارترین به طول ۳۸ کیلومتر در ایالات متحده آمریکا، ساختهشده از بتن پیشتنیده و اجزای مدولار پیشساخته در مقیاس وسیع، یکی از طولانیترین پلهای پیوسته روی آب و دارای دو بخش بازشونده برای عبور کشتیهاست. این طرح شامل مجموعهای ثابت از دهانههای متکیبر شمع از جمله دو دهانه باسکولی در انتهای شمالی برای امکان عبور و مرور دریایی است که دوام و کارایی در آن با هم ترکیب شده و طوفانها و خوردگی آب شور را برای دههها تحمل میکند.

سیستم مترو مانیل اسکایوی (Metro Manila Skyway System)
سیستم مترو مانیل اسکایوی به طول ۳۹.۲ کیلومتر در فیلیپین که بهعنوان نخستین بزرگراه صددرصد طبقاتی این کشور، نمونه ایدهآل توسعه عمودی شهری است. این سازه که از چهار تا شش خط متغیر ساخته شده، شامل پلهای بتنی مرتفعی است که بر فراز زیرساختهای شهری موجود و سازههای طبیعی قرار دارند، اختلالات زمینی را به حداقل میرسانند و ازدحام ترافیک را در زیر کاهش میدهند.

پل بزرگ پکن (Beijing Grand Bridge)
پل بزرگ پکن به طول ۴۸ کیلومتر در چین، پلی است که با حفظ فضای شهری و کاهش زمین مورد نیاز در مناطق پرجمعیت ساخته شده است. این پل نمونهای از رویکرد پایدار به زیرساختها در کریدورهای متراکم شهری است که به راهآهن پرسرعت پکن-شانگهای خدمترسانی میکند و با دقت در شبکه حملونقل شهر ادغام شده است. پل بزرگ پکن با استفاده از پایههای باریک و مسیرهای مرتفع، تملک زمین را به حداقل میرساند. این اجزا برای تضمین سرعت، کیفیت و کارایی در مقیاس صنعتی، پیشساخته شدهاند.

بزرگراه بانگ نا ( Bang Na Expressway)
بزرگراه بانگ نا در تایلند به طول ۵۴ کیلومتر که با ستونهای بتنی خاص و پلهای جعبهای توخالی ظرفیت بالایی برای جریان ترافیک دارد. این پل از روش «طراحی-ساخت» استفاده کرده است که امکان طراحی و ساخت همزمان را فراهم میکند و از طریق طراحی نوآورانه زیرساختها، به چالشهای محیطهای شهری متراکم میپردازد. این پروژه، تکامل زیرساختهای شهری را به نمایش میگذارد و سیستمهای حملونقل لایهای با طول متوسط ۴۲ متر را ایجاد میکند که توسط ستونهای بتنی H شکل پشتیبانی میشوند. سازه پل شش خطه با تیرهای جعبهای توخالی، در دو مکان گسترش پیدا کرده تا ایستگاههای عوارضی دوازده خطه را در خود جای دهد.

پل هنگکنگ-ژوهای-ماکائو (Hong Kong–Zhuhai–Macau Bridge)
پل هنگکنگ-ژوهای-ماکائو بر فراز دلتای رودخانه مروارید چین به طول ۵۵ کیلومتر، طولانیترین پل دریایی و اتصال ثابت به دریای آزاد در جهان و شاهکار مهندسی دریایی شامل ترکیبی از پلهای کابلی، تونلها و جزایر مصنوعی است. این سازه شامل یک سیستم پل-تونل با سه پل کابلی، یک تونل غوطهور (۶.۷ کیلومتر) و چهار جزیره مصنوعی است که انتقال بین بخشهای پل و تونل را تسهیل میکنند. جاده اتصال هنگکنگ شامل یک پل دره به طول ۹.۴ کیلومتر و تونل ۱ کیلومتری تپه سینیک است، در حالی که جاده اتصال ژوهای ۱۳.۴ کیلومتر طول دارد و شامل تونلها و جادههای مرتفع است که پل را به ژوهای متصل میکند.

پل بزرگ وینان ویهه (Weinan Weihe Grand Bridge)
پل بزرگ وینان ویهه در چین به طول ۷۹.۷ کیلومتر، شاهکاری از تقارن و دقت و بخشی از شبکه راهآهن پرسرعت با ساختار مستحکم و استفاده گسترده از بتن و فولاد است. این پل که بهعنوان یک اتصال بادوام و پایدار از شبکه ریلی پرسرعت بهعنوان بخشی از راهآهن پرسرعت ژنگژو-شیآن ساخته شده است، دو بار از رودخانه وی و چندین رودخانه کوچکتر، بزرگراهها و راهآهن عبور میکند. طرح آن دارای ساختاری از سیستم تیر و شاهتیر پیوسته است که نشاندهنده قابلیتهای پیشرفته چین در ساخت زیرساختهای بلند، مقاوم و سازگار با محیط زیست برای شبکههای ریلی پرسرعت است.

پل بزرگ کانگده (Cangde Grand Bridge)
پل بزرگ کانگده به طول ۱۰۵.۸ کیلومتر، پروژهای پیشرفته با پایههای زیاد و سازههای پیشساخته با رعایت الزامات زیستمحیطی است. این پل بهعنوان بخشی از پروژه عظیم راهآهن پرسرعت پکن_شانگهای، روی حوضههای رودخانه و تالابها قرار دارد و در مجموع توسط ۳۰۹۲ پایه پشتیبانی میشود. این سازه نمونهای از ساختوساز پیشساخته است که دوام، استحکام و فرآیند ساخت سریع را تضمین میکند. پلهای ریلی مرتفع که با شمعهای فونداسیون عمیق مهندسی شدهاند، بهطور قابلتوجهی اختلالات سطحی را کاهش میدهند و به خطوط ریلی اجازه میدهند تا با حداقل تأثیر از اکوسیستمهای حساس عبور کنند. این رویکرد مهندسی، زیستگاههای طبیعی را حفظ میکند و نشاندهنده تعهد به زیرساختهای سازگار با محیط زیست است و استانداردی مترقی برای توسعه ریلی مسئولانه با محیط زیست تعیین میکند.

پل بزرگ تیانجین (Tianjin Grand Bridge)
پل بزرگ تیانجین به طول ۱۱۳.۷ کیلومتر، با ساختار جعبهای پیشساخته که زمان و هزینه ساخت را به حداقل رسانده، یک شگفتی در ساخت پل صنعتی است و لانگفانگ و چینگشیان را به هم متصل میکند. این پل بهگونهای طراحی شده است که نیاز به پلهای کوچکتر متعدد برای عبور از جادهها و راهآهنها را از بین ببرد، درنتیجه در زمین صرفهجویی کند و زمان ساخت را کاهش دهد. این سازه نمونهای از رویکرد ساختوساز مدولار چین است که در آن قطعات از پیش ساخته شده و بهطور مؤثر مونتاژ میشوند تا هزینه و زمان به حداقل برسد.

پل فوردگاه-کاوشیونگ چانگهوا ( Changhua-Kaohsiung Viaduct)
پل فوردگاه-کاوشیونگ چانگهوا در تایوان به طول ۱۵۷.۳ کیلومتر، با قابلیت مقاومت در برابر زلزله و استفاده از فناوریهای نوین ساخت پل ساخته شده است. این پل یکی از طولانیترین سازههای مرتفع پیوسته است که تاکنون با استفاده از ماژولهای پیشساخته بنا شده است و در یکی از فعالترین مناطق لرزهخیز جهان، به قطارها اجازه میدهد تا هنگام زلزله با خیال راحت روی پل توقف کنند. این پل که بسیاری از شهرها را به هم متصل میکند، تابآوری لرزهای را در اولویت قرار میدهد. سازه پل، پایهها و تکیهگاهها، بهگونهای مهندسی شده است که حرکت زمین را برای ایمنی جذب کند و در ساخت آن از یک قطعه پیشساخته و تکنیکهای مهندسی پیشرفته همچون روش پرتاب پیشساخته با دهانه کامل و روش کنسول متعادل استفاده شده که امکان پیشرفت سریع را فراهم کرده است.

پل بزرگ دانیانگ-کونشان (Danyang–Kunshan Grand Bridge )
پل بزرگ دانیانگ-کونشان که با طول ۱۶۴.۸ کیلومتر بلندترین پل جهان است، با طراحی ویژه برای تحمل شرایط سخت جوی و زمینلرزه و ترکیب سازهای متشکل از هزاران پایه بتنی روی دریاچهها و زمینهای کشاورزی ساخته شده است. این سازه که بخشی از راهآهن پرسرعت پکن-شانگهای است، بهگونهای طراحی شده که در برابر بادهای شدید، زلزلههای ۸ ریشتری و برخورد مستقیم یک کشتی ۳۰۰ هزار تنی مقاوم باشد. این پل دارای طراحی پل و تیرآهن است، یک تکنیک ساختوساز رایج که از دهانههای کوتاه متعدد به جای چند دهانه بلند استفاده میکند و با حدود ۲۰۰۰ ستون و کابل فولادی، بهعنوان یک شاهکار مهندسی، با ترکیب فرم، عملکرد و مقیاس در مناظر اطراف، خودنمایی میکند.



نظر شما