کاهش ۵۹ درصدی میانگین طول صف خودرو در شهر اصفهان نسبت به مهر ۱۴۰۳

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان از کاهش ۵۹ درصدی میانگین طول صف خودرو در اصفهان نسبت به مهر ۱۴۰۳ خبر داد.

سعید ساکت در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به نتایج پایش هوشمند شاخص‌های ترافیکی اظهار کرد: تحلیل داده‌های ثبت‌شده در دو هفته نخست مهر ۱۴۰۴ در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۳ نشان می‌دهد میانگین طول صف خودرو در معابر و تقاطع‌های شهر اصفهان ۵۹ درصد کاهش یافته است.

وی افزود: بر اساس اطلاعات استخراج‌شده از سامانه‌های پایش هوشمند ترافیک، میانگین طول صف روزانه در هفته اول مهر از ۳۴ هزار و ۲۵۴ متر در سال گذشته به ۱۳ هزار و ۸۹۸ متر در سال جاری رسیده و در هفته دوم این شاخص از ۳۳ هزار و ۴۴۰ متر به ۱۳ هزار و ۶۶۵ متر کاهش یافته است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان ادامه داد: کاهش شدت ازدحام و طول صف‌ها در تمام رینگ‌های ترافیکی شهر مشاهده می‌شود؛ به‌گونه‌ای که در محدوده بین رینگ دوم تا سوم میزان کاهش به ۶۵ درصد، در محدوده بین رینگ سوم تا مرز شهر به ۶۰ درصد، در فاصله رینگ اول تا دوم به ۵۰ درصد و در محدوده مرکزی شهر به ۵۱ درصد رسیده است.

ساکت تصریح کرد: بررسی محورهای بزرگراهی رینگ سوم نیز نشان می‌دهد تغییر محسوسی در میزان انتظار خودروها ایجاد شده است، به‌عنوان نمونه، در بزرگراه شهید خرازی طول صف‌ها بیش از ۴۰ درصد، در بزرگراه شهید کشوری حدود ۵۰ درصد و در محور آقابابایی ۱۴ درصد کمتر شده است.

وی خاطرنشان کرد: علت کاهش چشمگیر در برخی معابر از جمله بزرگراه شهید خرازی، اتمام عملیات اصلاح هندسی و بهسازی رفیوژ میانی این محور است که سال گذشته موجب ایجاد ترافیک موقت شده بود.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان گفت: پایش دقیق داده‌ها نشان می‌دهد تعداد تقاطع‌های بحرانی با صف‌های بیش از ۸۰۰ متر در ساعت‌های اوج تردد نیز کاهش یافته است، در هفته اول مهر تعداد تقاطع‌های پُر ازدحام از ۱۲ نقطه در سال ۱۴۰۳ به ۸ نقطه در سال ۱۴۰۴ و در هفته دوم از ۱۱ به ۴ تقاطع رسیده است، میانگین کاهش طول صف در تقاطع‌های مشترک مطالعه‌شده از ۹ تا ۳۴ درصد متغیر بوده و بیشترین بهبود در نقاط هزارجریب – آزادی، شمال پل ابوذر و تختی ثبت شده است.

ساکت با بیان اینکه تحلیل روند دوساله نشان‌دهنده توزیع متوازن‌تر ترافیک در سطح شهر است، ادامه داد: اصلاح هندسی معابر، بهره‌برداری از سامانه‌های هوشمند کنترل ترافیک، بازنگری در زمان‌بندی چراغ‌ها، افزایش هماهنگی با پلیس راهور و نظارت پیوسته در ساعات اوج تردد، از عوامل اصلی کاهش صف‌های انتظار در اصفهان به‌شمار می‌رود.

وی تأکید کرد: شاخص‌ها نشان می‌دهد بار ترافیکی از مرکز به پیرامون شهر منتقل و جریان عبور و مرور روان‌تر شده است، کاهش صف‌ها علاوه بر کاهش تأخیر سفر، تأثیر مستقیمی بر کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا دارد و این موضوع از دستاوردهای قابل توجه سال ۱۴۰۴ محسوب می‌شود.

ساکت گفت: معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان با تداوم پایش هوشمند شبکه معابر و تکمیل طرح‌های اصلاح هندسی، سیاست پایداری کاهش ترافیک را دنبال می‌کند تا شاخص‌های عبور و مرور شهری در ماه‌های آتی به وضعیت مطلوب‌تری برسد.

کد خبر 923377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.