برندسازی تخصصی شهرهای ایران برای جذب گردشگر

مدیرکل حفظ، احیا و مرمت بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور با تاکید بر نقش کلیدی شهرداری‌ها در توسعه ظرفیت‌های گردشگری ایران گفت: با وفاق ایجاد شده میان نهادهای میراثی و مدیریت شهری، مشکلات احیای بافت‌های تاریخی کاهش پیدا کرده است.

محسن طوسی در حاشیه دومین اجلاس مجمع شهرهای تاریخی ایران به میزبانی شهر جهانی یزد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در یزد با اشاره به اهمیت شهرداری‌ها به عنوان هسته مدیریت شهری اظهار کرد: نتایج زحمات این نهادها و برپایی اجلاس‌های از جمله مجمع شهرهای تاریخی ایران در ظرفیت‌سازی شهری، قابلیت اجرایی پیدا می‌کند.

وی درباره استراتژی جذب گردشگر خارجی افزود: برای جذب گردشگر به ایران باید از بسته‌های مختلف و ظرفیت‌های گوناگون بهره ببریم، مجمع شهرهای تاریخی ایران متشکل از ۵۴ شهر تاریخی کشور با میثاقی که در مجمع خواهند داشت، یک بسته بزرگ را ارائه خواهند داد که شامل ظرفیت‌های شهرهای کوچک و بزرگ، تنوع اقلیمی، تنوع گونه‌ای و تنوع معماری و طرح‌سازی است، این کار یک هم‌محوری در ارائه پکیج گردشگری ایجاد می‌کند.

مدیرکل حفظ، احیا و مرمت بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور گفت: در سراسر دنیا، حتی شهرهای تاریخی به موضوع خواهرخواندگی روی می‌آورند تا سازوکارهای اجتماعی و توجیه‌پذیری ایجاد کنند که گردشگری را برای آن‌ها جذاب‌تر سازد، مجمع شهرداران می‌تواند ظرفیت گسترده‌ای را در این حوزه تجهیز کند و بیانیه مجمع شهرداران نیز بیانگر همین موضوع است و در راستای تشریک مساعی برای ارائه یک بسته بزرگ گردشگری به شهروندان خارجی گام برمی‌دارد، امیدواریم نتایج آن را در ظرفیت‌های گردشگری سال‌جاری شاهد باشیم.

تدوین گونه‌های جدید ثبت ملی و برندسازی تخصصی شهرها

طوسی با اشاره به ظرفیت‌های قانونی موجود با اشاره به اقدامات سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در راستای عرضه جهانی پتانسیل‌های داخلی بیان کرد: ظرفیت‌هایی که در قانون دیده شده، بسیار کافی و مترقی است، مثال روشنی که می‌توانم بزنم، تشکیل و ثبت مجموعه‌هایی تحت عنوان روستاهای جهانی، روستاهای گردشگری، روستای هدف گردشگری، بازارچه‌های صنایع دستی و شهرک‌های صنایع دستی است، این اقدامات گونه‌ها و ظرفیت‌های مختلف شهرهای ما را به جهانیان عرضه می‌کند.

وی افزود: این خدمت توسط معاونت‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ارائه می‌شود و از طریق تجهیز و برندسازی تخصصی شهرها صورت می‌گیرد، در حال حاضر بسیاری از شهرهای ما دارای گریدها و برندهای تخصصی در حوزه‌های مختلف هستند که برای انتخاب شدن به عنوان مقصد گردشگر، تأثیرگذار خواهد بود.

کاهش مشکلات با احیای بافت‌های تاریخی و مصوبات جدید

مدیرکل حفظ، احیا و مرمت بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور با اشاره به همکاری سازنده میان دستگاه‌ها و شهرداران بیان کرد: با وفاقی که صورت گرفته به ویژه در حوزه تاریخی، بسیاری از مشکلات ما با شهرداران کاهش پیدا کرده است، به واقع، شهرداران ما به موضوع احیای بافت‌های تاریخی اعتقاد پیدا کرده‌اند و در این زمینه فرهنگ‌سازی صورت گرفته است.

طوسی همچنین با اشاره به مصوبات حمایتی گفت: آئین‌نامه‌ای از سوی وزارت کشور با عنوان ناحیه شهرداری بافت تاریخی شکل گرفته است، همچنین، بسته مشوقی با همکاری شورای عالی معماری و شهرسازی و وزارت میراث فرهنگی تنظیم شده تا توانمندسازی دقیق‌تری انجام شود، این یک رفت و برگشت است؛ حاصل گفت‌وگوی دو طرفه میان حاکمیت، وزارت میراث و وزارت راه و شهرسازی و مدیریت ارزشمندی که دوستان ما در وزارت کشور با سازمان‌دهی شهرداری انجام می‌دهند، ما حتماً نتایج مثبت این همکاری‌ها را در آینده نزدیک خواهیم دید.

کد خبر 923301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.