به گزارش خبرگزاری ایمنا از قم، محمدحسین دهناد، امروز _سهشنبه بیستم آبان_ در جلسه بزرگداشت روز جهانی شهرسازی که در شهرداری قم و با مشارکت نظام مهندسی استان قم برگزار شد با اشاره به ضرورت بازنگری در طرحهای توسعه شهری اظهار کرد: یکی از اولویتهای مدیریت شهری قم، تدوین طرح جامع جدید و آسیبشناسی طرح تفصیلی موجود است تا دلایل تحقق پایین اهداف آن مشخص شود.
وی با بیان اینکه بسیاری از تخلفات ساختمانی و نابسامانیهای کالبدی شهر ناشی از ضعف در اجرای طرحهای توسعه است، افزود: در طرح تفصیلی فعلی، بعضی ضوابط متناسب با واقعیتهای اقتصادی و اجتماعی شهر نیست و همین مسئله موجب انحراف در ساختوسازها و رشد بیضابطه در برخی مناطق شده است.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اهمیت رویکرد توسعه مبتنی بر حملونقل عمومی (T.O.D) گفت: این رویکرد در بسیاری از شهرهای پیشرفته جهان منجر به صرفهجویی اقتصادی و بهبود کیفیت زندگی شهری شده است، بر اساس برآوردها، اجرای هر کیلومتر مسیر مترو حدود سههزار میلیارد تومان و احداث هر ایستگاه حدود هزار میلیارد تومان هزینه دارد بنابراین لازم است از این سرمایهگذاری عظیم حداکثر بهرهبرداری شهری صورت گیرد.
دهناد تأکید کرد: برای تحقق رویکرد T.O.D باید الگوی استقرار جمعیت، کاربری زمین و توسعه مسکن به نحوی بازنگری شود که ایستگاههای مترو بهعنوان محورهای توسعه شهری عمل کند و تراکم جمعیتی در اطراف آنها بهصورت هوشمند و کنترلشده افزایش پیدا کند.
وی با اشاره به وضعیت تراکم جمعیتی در شهر گفت: قم با میانگین ۱۲۰ نفر در هر هکتار، پس از تهران و مشهد جزو سه شهر پرتراکم کشور است در حالی که این میزان در شهری همچون شیراز حدود ۶۰ نفر در هکتار است و این تفاوت نشان میدهد که باید محدوده و حریم شهر مورد بازنگری جدی قرار گیرد.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر قم خاطرنشان کرد: دوگانه توسعه افقی و عمودی در شهر قم از مهمترین چالشهای آینده شهرسازی است و تصمیمگیری در این زمینه باید با نگاه علمی، مبتنی بر آمایش سرزمین و هماهنگ با ظرفیتهای زیستمحیطی و زیرساختی شهر انجام شود.


نظر شما