رامین اسلامی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: مأموریت اصلی مؤسسه ما، راهبری و توانمندسازی مدارس دولتی و غیردولتی در مسیر تحقق تحول آموزش و پرورش کشور است. ما معتقدیم تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت باید از مدرسه آغاز شود؛ یعنی جایی که معلم، دانشآموز و مدیر در تعامل واقعی قرار دارند. مؤسسه «الگوسازان» با همین رویکرد تأسیس شد تا مدارس را در فرآیند رشد و بهبود عملکردشان همراهی کند و گامبهگام مسیر تحول را برایشان ترسیم نماید.
وی افزود: ما در گام نخست با مدیران و مسئولان مدرسه همکاری میکنیم تا وضعیت موجود مدرسه ارزیابی شود. در این مرحله، نقاط قوت و ضعف مدرسه شناسایی میشود، سپس بر اساس این تحلیل، برای هر مدرسه «برنامه اقدام تحولآفرین اختصاصی» طراحی میکنیم. این برنامه مسیر تحول مدرسه را بهصورت گامبهگام مشخص میکند، مؤسسه تا پایان مسیر از مرحله برنامهریزی تا اجرا، در کنار مدرسه میماند و نقش همراه و تسهیلگر را ایفا میکند تا اجرای برنامه به نتیجه مطلوب برسد.
مدیر مؤسسه الگوسازان تحول نظام تربیت گفت: خدمات ما بهطور کامل مدرسهمحور و جامع است که شامل چند بخش میشود:
۱. برنامهریزی اقدام: طراحی نقشه تحول برای هر مدرسه با توجه به ویژگیها و نیازهای خاص آن
۲. مشاوره مدیریتی: کمک به مدیران مدارس برای بهبود ساختار مدیریتی، نظام ارزیابی و ارتباطات درونسازمانی
۳. آموزش معلمان: برگزاری دورههای آموزشی در زمینه روشهای فعال تدریس، مدیریت کلاس، ارزیابی یادگیری، و «بازیوارسازی آموزشی» (Gamification)
۴. مشاوره حرفهای آموزشی و تربیتی: راهنمایی معلمان در حوزه مهارتهای ارتباطی، روانشناسی یادگیری، و ارتقا کیفیت فرآیندهای یاددهی و یادگیری

اسلامی بیان کرد: هدف ما این است که معلمان بتوانند با تکیه بر مهارتهای نوین، تحول را در سطح کلاس و مدرسه خود محقق کنند، رشد حرفهای معلمان، عامل اصلی تغییر پایدار در نظام تربیتی است.
وی ادامه داد: هر مدرسه، مدیر یا معلمی که دغدغه تربیت بهتر دانشآموزان را دارد میتواند از خدمات مؤسسه بهرهمند شود. هیچ محدودیتی وجود ندارد، نکته مهم این است که رشد حرفهای معلمان، نهتنها کیفیت آموزش را افزایش میدهد، بلکه در ارتقای رتبه و امتیاز ارزیابی آنان هم مؤثر است، در واقع معلمان با شرکت در این برنامهها میتوانند به شکل رسمی در ارزیابیهای آموزشی خود پیشرفت کنند.
مدیر مؤسسه الگوسازان تحول نظام تربیت گفت: خیرین و مؤسسان مدارس غیردولتی هم نقش مهمی در تحول آموزش دارند، بسیاری از آنان علاقهمند هستند مدارسشان بهصورت تحولیافته و پویا اداره شود. مؤسسه «الگوسازان» آماده است تا در این مسیر، خدمات راهبری و مشاوره ارائه دهد. این همکاری میتواند در سطوح مختلف انجام شود؛ از طراحی ساختار آموزشی و تربیتی گرفته تا ارتقا عملکرد مدیریتی و فرهنگی مدارس، به عبارت دیگر، ما میخواهیم مدارس غیردولتی و خیرساز را از الگوی سنتی خارج کنیم و بهسمت الگوی یادگیری پویا، هدفمند و مبتنی بر رشد سوق دهیم.
اسلامی بیان کرد: حضور ما در نمایشگاه فننما به دعوت خانه فناوریهای فرهنگی اصفهان صورت گرفته است، هدف اصلی، معرفی خدمات مؤسسه به مدیران مدارس، معلمان، خیرین آموزشی و نهادهای دغدغهمند در حوزه آموزش و پرورش است، ما میخواهیم شبکهای از افراد و مجموعههای همفکر تشکیل دهیم تا با همافزایی، گام مؤثری در تحقق تحول بنیادین آموزش و پرورش کشور برداریم.
وی تصریح کرد: در واقع این نمایشگاه فرصتی است تا نشان دهیم چگونه میتوان از ظرفیت استارتاپها و مؤسسات خلاق در خدمت اهداف کلان آموزشی کشور استفاده کرد.
مدیر مؤسسه الگوسازان تحول نظام تربیت تاکید کرد: نمایشگاه فننما رویدادی ارزشمند است، چون بستری برای معرفی نوآوریهای فرهنگی و آموزشی فراهم کرده است، پیشنهاد من به بازدیدکنندگان این است که با حوصله به غرفهها سر بزنند، خدمات تیمها را بشناسند و آنها را بر اساس نیازهای کوتاهمدت و بلندمدت خود دستهبندی کنند، برخی خدمات ممکن است فوراً مورد استفاده قرار گیرند، برخی دیگر در آینده مفید خواهند بود.
به نظر من، اگر در دورههای بعدی این نمایشگاه فضایی برای معرفی مجازی تیمهای شرکتکننده هم فراهم شود، استقبال و تعامل افراد بهمراتب بیشتر خواهد شد، چون بسیاری از مخاطبان بهدلیل محدودیت زمانی امکان حضور فیزیکی ندارند.
امیدوارم در این رویداد بتوانیم با افراد دغدغهمند حوزه تحول آموزش و پرورش ارتباط مؤثری برقرار کنیم. ما در مؤسسه «الگوسازان» باور داریم تحول یک فرآیند تدریجی است، اما اگر هر مدرسه و هر معلم قدمی بردارد، در نهایت کل نظام تعلیم و تربیت کشور دچار تحول واقعی خواهد شد. این مسیر نیازمند همکاری، صبر و نگاه علمی است، اما نتیجه آن، نسلی متفکرتر، خلاقتر و توانمندتر خواهد بود.


نظر شما