به گزارش خبرگزاری ایمنا از البرز، بلندترین و پیچیدهترین پل خاورمیانه با نام «پل B۱ آزادراه شهید سلیمانی»، این روزها به نمادی از توان مهندسی و همت جوانان ایرانی تبدیل شده است.
پروژهای که در شمال کلانشهر کرج در حال تکمیل است و با تنها هفت متر فاصله تا اتصال نهایی، چشمانتظار روزی است که به بهرهبرداری برسد؛ پلی که نهتنها چهره عمرانی البرز را دگرگون خواهد کرد، بلکه در کاهش بار ترافیکی محور تهران-کرج-قزوین نقشی بیبدیل خواهد داشت.
عملیات احداث آزادراه شهید سلیمانی، بهعنوان یکی از بزرگترین طرحهای عمرانی کشور، تیر سال ۱۳۹۵ آغاز شد. این پروژه که از شمال کرج عبور میکند، قرار بود طی سه سال به بهرهبرداری برسد، اما کمبود منابع مالی و موانع تملک املاک مسیر، روند اجرای آن را برای چند سال متوقف کرد.
سال ۱۴۰۲، با دستور مستقیم دولت و پیگیری استاندار البرز، این پروژه بار دیگر با شتابی چشمگیر از سر گرفته شد و قطعه نخست آن در آذر همان سال با حضور رئیسجمهور شهید آیتالله رئیسی افتتاح شد. اکنون، تنها بخش باقیمانده برای تکمیل آزادراه، پل عظیم B۱ است؛ پلی که بهتنهایی عنوان «مرتفعترین پل خاورمیانه» را از آن خود کرده است.

شاهکار مهندسی ایرانی در ارتفاع ۱۳۶ متری
پل B۱ در محدوده بیلقان، با طول ۱۰۵۰ متر و ارتفاع ۱۳۶ متر از سطح زمین، یکی از پیچیدهترین سازههای بتنی منطقه به شمار میرود. این پل از نوع «اکسترادوز» است؛ نوعی فناوری پیشرفته که در آن، کابلهای پیشتنیدگی داخل عرشه پل تعبیه میشوند تا مقاومت سازه در برابر فشار و زلزله افزایش یابد.
هر روز بیش از ۱۳۰ مهندس، تکنسین و کارگر متخصص در ارتفاع سرسامآور این پل فعالیت میکنند و اتصال قطعات بتنی و کابلهای پیشتنیدگی را به پیش میبرند. بتن مورد استفاده در پل B۱ با مقاومت ۵۴۰ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع، ظرف سه روز به ۷۰ درصد استحکام خود میرسد؛ ویژگیای که سرعت اجرای پروژه را چند برابر کرده است.
به گفته کارشناسان، نسبت دهانه به ستون در این پل، از شاخصهای فنی منحصربهفردی برخوردار است و آن را در رده پیچیدهترین سازههای بتنی جهان قرار میدهد. این سازه دارای هشت دهانه اصلی است که بلندترین آن ۱۷۶ متر طول دارد و ستونهای عظیم آن در میان کوههای البرز قد برافراشتهاند.
B۱ از پیچیدهترین پلهای جهان است
حسین مهاجری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر کرج به خبرنگار ایمنا میگوید: پل B۱ آزادراه شمالی کرج، بر اساس ارزیابی وزارت راه و شهرسازی و از نظر پیچیدگی فنی در زمره پیشرفتهترین پلهای خاورمیانه قرار دارد، این پروژه با هزینهای حدود ۵۰۰ میلیارد تومان در حال اجرا است و در صورت تأمین کامل منابع مالی، ظرف ۱۳ ماه آینده به پایان خواهد رسید.
وی عنوان میکند: این پل که به طول بیش از یک کیلومتر احداث میشود، با ارتفاع ۱۳۶ متری خود در میان سازههای بتنی منطقه بیرقیب است، ما در شورای اسلامی شهر نگاه ویژهای به این طرح داریم و تمام ظرفیتها را برای تسریع اجرای آن به کار گرفتهایم.
به گفته مهاجری، شورای شهر کرج علاوهبر حمایت مالی، پیگیر رفع موانع اجرایی پروژه نیز است تا مردم هرچه زودتر از مزایای این طرح ملی بهرهمند شوند.

اتصال دو کلانشهر و کاهش ۴۰ درصدی بار ترافیک
آزادراه شهید سلیمانی یا همان کنارگذر شمالی کرج از انتهای غربی آزادراه شهید همت آغاز میشود و با عبور از شمال کرج به آزادراه کرج-قزوین متصل خواهد شد؛ طول این مسیر ۱۸ کیلومتر است و شامل ۲۱ پل و ۶۳ آبرو میشود.
بر اساس برآوردهای فنی، بهرهبرداری از این آزادراه میتواند ۳۵ تا ۴۰ درصد از ترافیک محور تهران-کرج- قزوین را کاهش دهد؛ رقمی که به گفته کارشناسان حملونقل، معادل صرفهجویی روزانه هزاران لیتر سوخت و دهها هزار ساعت از وقت شهروندان است.
بهعلاوه آزادراه شهید سلیمانی از نظر موقعیت جغرافیایی، دسترسی ساکنان ۱۴ استان کشور را به محورهای مواصلاتی مرکزی کشور تسهیل میکند و در صورت بهرهبرداری کامل، به یکی از مهمترین شریانهای ترانزیتی ایران تبدیل خواهد شد.
پل B۱، نماد اراده مهندسان جوان ایرانی است
مجتبی عبداللهی، استاندار البرز از این پروژه بهعنوان نماد خودباوری و توان فنی مهندسان جوان کشور یاد میکند و به خبرنگار ایمنا میگوید: آزادراه شهید سلیمانی با طول ۱۸ کیلومتر از شمال کرج عبور میکند و شامل ۲۲ دهانه پل است، در میان این پلها، پل B۱ از نظر ابعاد و ارتفاع در خاورمیانه بینظیر است.
وی میافزاید: طول پل بیش از یک کیلومتر، ارتفاع آن ۱۳۶ متر و فاصله بین دو پایه آن ۱۸۰ متر است، همچنین عرض مسیر رفت و برگشت ۳۸ متر طراحی شده و شامل سه خط تندرو و یک خط کندرو در هر مسیر است.
استاندار البرز با اشاره به نقش کلیدی این پروژه در کاهش بار ترافیکی تصریح میکند: تکمیل آزادراه شمالی کرج حدود ۴۰ درصد از ترافیک محورهای تهران و کرج را کاهش میدهد، از همین رو دولت چهاردهم سهم ۵۰ درصدی از هزینه تکمیل آن را تقبل کرده و تاکنون بیش از ۱۲ هزار میلیارد ریال از تعهد ۳۵ هزار میلیارد ریالی خود را پرداخت کرده است.
عبداللهی ادامه داد: این آزادراه علاوهبر نقش ترافیکی، از ظرفیت بالای گردشگری نیز برخوردار است و عبور از ارتفاعات شمال کرج و چشمانداز رودخانه کرج، این مسیر را به یکی از زیباترین مسیرهای کوهستانی کشور تبدیل میکند.

بازدیدهای پیاپی و تمرکز دولت بر پیشرفت پروژه
طی ماههای اخیر معاونان رئیسجمهور، وزیر راه و شهرسازی، وزیر کشور و رئیس سازمان بازرسی کل کشور از روند اجرای آزادراه شمالی کرج بازدید کردهاند، این بازدیدها با هدف تسریع روند پیشرفت پروژه، بررسی چالشهای مالی و نظارت مستقیم بر کیفیت اجرا انجام شده است.
بدون شک حضور مستمر مقامات ملی در محل پروژه نشاندهنده اهمیت ویژه دولت به تکمیل این طرح ملی و هدف نهایی بهرهبرداری از آزادراه شهید سلیمانی تا پیش از پایان سال جاری است.
همراهی دستگاه قضا در رفع موانع اجرایی
حسین فاضلی هریکندی، رئیس دادگستری استان البرز در حاشیه بازدید از این پروژه ضمن تأکید بر اهمیت این طرح عنوان میکند: آزادراه شمالی کرج و پروژه قطار شهری دو طرح ملی هستند که اثر مستقیمی بر کیفیت زندگی مردم دارند و دستگاه قضائی استان آماده همکاری کامل با مجریان پروژه است.
وی با اشاره به موانع تملک چند ملک باقیمانده در مسیر پروژه افزود: دستور قضائی برای تسریع در تملک املاک مسیر صادر شده است تا هیچ مانعی در مسیر بهرهبرداری بهموقع پروژه باقی نماند. این اقدام با هدف تحقق وعدههای دولت و تسهیل روند توسعه شهری انجام میشود.
پیشرفت ۸۰ درصدی و شمارش معکوس برای افتتاح
گزارشهای میدانی خبرنگار ایمنا نشان میدهد که آزادراه شهید سلیمانی تاکنون بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و بخش عمده عملیات عمرانی، از جمله نصب قطعات پل B۱، در حال تکمیل است.
پیمانکاران پروژه وعده دادهاند که تا پیش از آغاز سال جدید، بخش اصلی پل تکمیل و مسیر برای بهرهبرداری آماده شود، هماکنون تنها هفت متر از اتصال نهایی دهانههای پل باقی مانده است و به گفته مسئولان، عملیات بتنریزی نهایی طی روزهای آینده انجام خواهد شد.
پلی که به کلاس درس مهندسی تبدیل شد
پل B۱ این روزها تنها یک پروژه عمرانی نیست بلکه به صحنهای برای آموزش و الگوبرداری دانشجویان و استادان دانشگاههای فنی کشور تبدیل شده است، دهها گروه دانشگاهی از سراسر کشور برای بازدید علمی به محل پروژه آمدهاند تا از نزدیک روند اجرای این سازه بینظیر را مشاهده کنند.
انتشار تصاویر این پل در شبکههای اجتماعی نیز بازتاب گستردهای در میان کاربران خارجی داشته و بسیاری از آن بهعنوان «نمونهای درخشان از مهندسی بومی ایران» یاد کردهاند.
چشمانداز آینده؛ از روانسازی ترافیک تا توسعه گردشگری
با بهرهبرداری از آزادراه شهید سلیمانی و پل B۱، یکی از گرههای تاریخی ترافیکی میان دو کلانشهر تهران و کرج باز خواهد شد و علاوهبر کاهش قابلتوجه بار ترافیک، صرفهجویی در مصرف سوخت و کاهش آلودگی هوا از دیگر دستاوردهای این پروژه ملی خواهد بود.
به گفته کارشناسان، هزینه ساخت این آزادراه ظرف یک تا یکونیم سال آینده از محل صرفهجویی در مصرف بنزین جبران میشود و در کنار آن، مسیر زیبای این جاده در ارتفاعات شمالی البرز میتواند به یکی از مقاصد گردشگری نوظهور کشور تبدیل شود.
پل B۱، بلندترین و پیچیدهترین پل خاورمیانه، اکنون در آخرین مراحل ساخت قرار دارد، طرحی که با همت مهندسان جوان ایرانی، حمایت دولت و همکاری نهادهای اجرایی و قضائی به نماد تازهای از پیشرفت و خودباوری ملی تبدیل شده است.
در روزهایی که شمارش معکوس برای بهرهبرداری آغاز شده نگاهها به شمال کرج دوخته شده است تا یکی از بزرگترین شاهکارهای مهندسی ایران بر فراز کوههای البرز قد برافرازد و فصل تازهای را در تاریخ عمرانی کشور رقم بزند.


نظر شما