یزد پایلوت تشکیل تعاونی فراگیر معلمان شود

نماینده مردم یزد، اشکذر، زارچ و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی گفت: استان یزد می‌تواند به پایلوت تشکیل تعاونی فراگیر معلمان در کشور تبدیل شود.

به گزارش ایمنا از یزد، محمدصالح جوکار، امشب _پنجشنبه پانزدهم آبان_ در نشست شورای آموزش‌وپرورش استان یزد که با حضور علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش، با تأکید بر لزوم بهبود معیشت معلمان و توانمندسازی مدارس دولتی، آموزش و پرورش را بنیان پیشرفت کشور و ضامن تحقق تمدن ایران اسلامی خواند و اظهار کرد: اگر اقتصاد موتور محرکه جامعه باشد، آموزش و پرورش عقل سلیم و جهت‌دهنده این حرکت عظیم است.

وی، تحول در آموزش و پرورش را نیازمند بازنگری در سه ضلع خانواده، مدرسه و متون درسی دانست و تصریح کرد: این تحول بدون واگذاری اختیار به استان‌ها، شهرستان‌ها و مدارس ممکن نیست. دستورالعمل‌های متعدد از بالا، ابتکار را از مدارس می‌گیرد مدارس باید محور تصمیم‌سازی و خلاقیت باشند.

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان را محور تحول در نظام تعلیم و تربیت است گفت: اما این مجموعه از مشکلاتی چون کسورات حقوق دانشجویان، ناکارآمدی واحدهای درسی، کمبود اساتید برجسته، فرسودگی زیرساخت‌ها و نبود شفافیت در این دانشگاه رنج می‌برد و ترمیم مشکلات انباشته‌شده دانشگاه فرهنگیان باید در دستور کار باشد.

جوکار به تضاد سیاست بومی‌گزینی با واقعیت‌های اجرایی اشاره و تصریح کرد: دانشجویان پذیرفته‌شده در استان محل خدمت، به دلیل ضعف در برنامه‌ریزی، مجبور به تحصیل در استان‌های دوردست می‌شوند که هزینه‌های مالی و روانی زیادی به آنان تحمیل می‌کند و این فرآیند باید اصلاح شود.

وی با اشاره به اعتراضات داوطلبان آزمون‌های استخدامی، نبود شفافیت در نظام جذب نیرو را تهدیدی برای سرمایه اجتماعی آموزش و پرورش دانست و خواستار انتشار عمومی گزارش روند آزمون‌ها و نتایج کارنامه‌ها شد.

نماینده مردم یزد، اشکذر، زارچ و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی همچنین تعیین تکلیف معلمان حق‌التدریس، نهضتی، قرآنی، امین و خدمتگزاران مدارس را ضروری خواند و گفت: تنوع وضعیت استخدامی آسیب‌زاست و باید به سمت استخدام رسمی و یکپارچه حرکت کرد.

جوکار با انتقاد از عملکرد صندوق ذخیره فرهنگیان، پیشنهاد تشکیل تعاونی فراگیر استانی با مشارکت معلمان را مطرح و بیان کرد: استان یزد آمادگی دارد به عنوان پایلوت این طرح در کشور اجرا شود.

وی از ضعف پیوند صنعت و آموزش‌وپرورش انتقاد و خواستار بهره‌گیری از ظرفیت‌های صنعتی و معدنی استان برای آموزش مهارت‌آور شد و گفت: توسعه هنرستان‌های جوار صنعتی و استفاده از فضاهای آموزشی در ساعات غیر درسی برای آموزش مهارت، ضروری است.

کد خبر 921817

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.