اقتصاد آمریکا دوقطبی‌تر می‌شود

گزارش‌های درآمدی سه‌ماهه سوم شرکت‌های بزرگ مصرفی آمریکا نشان می‌دهد که شکاف میان مصرف‌کنندگان ثروتمند و کم‌درآمد در حال افزایش است؛ ثروتمندان بیش از گذشته خرج می‌کنند، در حالی که خانوارهای کم‌درآمد به‌دلیل تورم و فشار اقتصادی، مصرف خود را کاهش داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از CNBC ، در حالی‌که شرکت‌های بزرگ مصرفی آماده انتشار گزارش‌های مالی سه‌ماهه سوم خود هستند، وال‌استریت از تشدید روند موسوم به «اقتصاد K‌شکل» سخن می‌گوید؛ وضعیتی که در آن قشر ثروتمند از رونق اقتصادی بهره‌مند می‌شود اما طبقات پایین‌تر با فشار معیشتی روبه‌رو هستند، داده‌های رسمی نشان می‌دهد که آمریکایی‌های با درآمد بالا همچنان هزینه‌های خود را افزایش می‌دهند، در حالی که اقشار کم‌درآمد به‌دلیل تورم بالا و قیمت‌های فزاینده کالاهای اساسی، مخارج خود را به‌طور محسوسی کاهش داده‌اند، بر اساس گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI)، تورم در ماه سپتامبر ۰.۳ درصد رشد داشته و نرخ سالانه آن به ۳ درصد رسیده است.

بانک فدرال رزرو آمریکا هم‌زمان با انتشار این گزارش، دومین کاهش متوالی نرخ بهره را تصویب کرد و نرخ استقراض شبانه را به محدوده ۳.۷۵ تا ۴ درصد رساند، با این حال تعطیلی دولت فدرال که وارد پنجمین هفته خود شده، بسیاری از کارکنان را بدون حقوق گذاشته است، طبق آمار اداره سرشماری آمریکا، در سال ۲۰۲۴ حدود ۳۵.۹ میلیون نفر زیر خط فقر زندگی کرده‌اند و میانگین درآمد سالانه خانوارها ۸۳٬۷۳۰ دلار گزارش شده است. در حالی که درآمد ۱۰ درصد بالای جامعه ۴.۲ درصد رشد داشته، برای ۱۰ درصد پایین‌تر هیچ تغییر قابل توجهی ثبت نشده است.

گزارش‌های اخیر شرکت‌هایی نظیر Yum Brands، مک‌دونالدز، E.l.f. Beauty، Tapestry و Under Armour نیز از شکل‌گیری روندی دوسرمتفاوت در اقتصاد خبر می‌دهند. برای مثال، شرکت چیپوتله (Chipotle) اعلام کرده است که مشتریان با درآمد کمتر از ۱۰۰ هزار دلار، که حدود ۴۰ درصد از مشتریانش را تشکیل می‌دهند، به‌دلیل نگرانی‌های اقتصادی کمتر غذا می‌خرند. در مقابل، کوکاکولا رشد فروش خود را مدیون محصولات گران‌قیمت‌تر همچون آب گازدار «تاپوچیکو» و نوشیدنی‌های پروتئینی «فیرلایف» دانسته است.

پروکتر اند گمبل (P&G)نیز گفته است مشتریان ثروتمندتر از فروشگاه‌های عمده‌فروشی خرید بیشتری دارند، در حالی که خریداران کم‌درآمد به‌شدت هزینه‌های خود را کاهش داده‌اند، در همین راستا مدیرعامل مک‌دونالدز، «کریس کمپچینسکی»، در مصاحبه‌ای با CNBC اعلام کرده است که «رفت‌وآمد مشتریان کم‌درآمد با کاهش دورقمی مواجه شده و بسیاری از آن‌ها به پخت‌وپز در خانه روی آورده‌اند» ،این شکاف تنها در صنایع غذایی دیده نمی‌شود؛ در بازار خودرو، مشتریان توانمند در حال خرید مدل‌های گران‌تر هستند، در حالی که اقشار متوسط و پایین‌تر از خرید عقب‌نشینی کرده‌اند. آمارها نشان می‌دهد میانگین قیمت خودروهای جدید در حال رکوردشکنی است و نرخ نکول و توقیف خودروها در حال افزایش است.

در بخش خدمات نیز شرکت هتل‌های هیلتون (Hilton) از افت درآمد برندهای اقتصادی خود خبر داده، اما گفته است عملکرد هتل‌های لوکسش بسیار قوی بوده است، مدیرعامل این شرکت «کریستوفر ناستتا»، پیش‌بینی کرده است که این روند دوقطبی در ماه‌های آینده کاهش یابد و بخش‌های میانی و پایین بازار دوباره رشد کنند، کارشناسان معتقدند ادامه این روند می‌تواند نشانگر شکاف ساختاری عمیق در اقتصاد آمریکا باشد؛ جایی که تورم و سیاست‌های پولی فدرال رزرو بیش از همه بر زندگی اقشار آسیب‌پذیر اثر گذاشته است، در حالی که صاحبان دارایی و سرمایه از رشد بازار سهام و مسکن سود می‌برند.

کد خبر 921162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.