به گزارش خبرگزاری ایمنا، ۱۳ آبان هر سال بهعنوان روز دانشآموز در سراسر کشور گرامی داشته میشودریال این روز یادآور رشادت، آگاهی و مشارکت دانشآموزان در جریانهای تاریخی و اجتماعی کشور است و فرصتی برای تأکید بر اهمیت آموزش و تربیت نسل آینده محسوب میشود.
مدارس و مراکز آموزشی خوزستان با اجرای برنامههای فرهنگی، هنری و تربیتی، این روز را به شکلی گسترده گرامی میدارند، برگزاری مراسم نمادین، نمایشگاههای علمی، مسابقات فرهنگی و نشستهای آموزشی از جمله فعالیتهایی است که در مدارس این استان انجام میشود.
دانشآموزان در این روز نقش فعالتری در فعالیتهای آموزشی و اجتماعی ایفا میکنند و معلمان نیز با ارائه برنامههای ویژه، توانمندیها و استعدادهای دانشآموزان را به نمایش میگذارند؛ هدف از این اقدامات ایجاد انگیزه و ارتقای کیفیت یادگیری و پرورش نسلی متعهد و آگاه است.
فرهنگ و آموزش خوزستان با حمایت مسئولان آموزشی و مشارکت والدین تلاش میکند تا دانشآموزان علاوه بر آموزش علمی با ارزشهای اجتماعی، اخلاقی و فرهنگی نیز آشنا شوند و آمادگی لازم برای آینده کشور را کسب کنند.
ارشیا احمدی، دانشآموز کلاس یازدهم رشته ریاضی و فیزیک دبیرستان غیر دولتی امیرکبیر اهواز و رئیس مجلس دانشآموزی کشور با اشاره به فعالیتهای علمی و فرهنگی خود به خبرنگار ایمنا میگوید: از شش سالگی در حوزه رباتیک، مکانیک، الکترونیک، برنامهنویسی و هوش مصنوعی فعالیت داشتهام و تاکنون پنج دوره مسابقات ملی رباتیک تحت عنوان «نادکاپ» را با همکاری دانشگاه صنعتی شریف در خوزستان برگزار کردهایم.
هدف ما این است که دانشآموزان با مشارکت در فعالیتهای علمی، فرهنگی و آموزشی، بتوانند نقش مؤثری در بهبود کیفیت آموزش و پرورش کشور ایفا کنند و همزمان با مسئولان در تدوین سیاستها و تصمیمگیریها مشارکت داشته باشند
وی میافزاید: از کلاس نهم وارد شورای دانشآموزی مدرسه و پس از آن در ناحیه و استان خوزستان به عنوان رئیس شورای دانشآموزی انتخاب شدم؛ ارشیا احمدی مهر سال گذشته ریاست شورای دانشآموزی استان و دوازدهم شهریور سال جاری ریاست مجلس دانشآموزی جمهوری اسلامی ایران را بر عهده گرفته است.
رئیس مجلس دانشآموزی کشور درباره نقش مجلس دانشآموزی میگوید: این مجلس تنها پارلمان دانشآموزی در سطح جهان است و پل ارتباطی میان دانشآموزان و مسئولان محسوب میشود، هدف این نهاد کاهش فاصله نگرش و دغدغهها میان دانشآموزان و مسئولان است و ۱۵۰ نماینده آن، شامل ۷۵ دختر و ۷۵ پسر، در پنج کمیسیون تخصصی و ۱۰ کمیته به صورت منسجم فعالیت میکنند.
احمدی با اشاره به پروژههای علمی مجلس عنوان میکند: یکی از محورهای مهم ما تدوین سندی با عنوان «نقش هوش مصنوعی در تحول آموزش و پرورش» است که قرار است به وزیر آموزش و پرورش ارائه شود، این سند با همکاری هیئت رئیسه و منشیهای کمیسیونها و نمایندگان در حال آمادهسازی است و اولین جلسه کارگروه آن بیستوهفتم آبان در تهران برگزار خواهد شد.
وی ادامه میدهد: هدف ما این است که دانشآموزان با مشارکت در فعالیتهای علمی، فرهنگی و آموزشی، بتوانند نقش مؤثری در بهبود کیفیت آموزش و پرورش کشور ایفا کنند و همزمان با مسئولان در تدوین سیاستها و تصمیمگیریها مشارکت داشته باشند.
رئیس مجلس دانشآموزی با اشاره به انگیزههای فعالیت این نهاد تصریح میکند: هدف اصلی ما این است که دانشآموزان در عرصههای مختلف، از جمله قانونگذاریهای آموزشی، بتوانند مشارکت فعال داشته باشند و نشان دهند که میتوانند در تصمیمگیریها اثرگذار باشند، بسیاری از قوانین و محتوای کتب درسی با روحیات نسل جدید همخوانی ندارد و تلاش ما کاهش این فاصله است.
مشارکت دانشآموزان در تصمیمگیریها و قانونگذاریها نه تنها به بهبود قوانین کمک میکند، بلکه موجب ارتقای مهارت، مسئولیتپذیری و آمادهسازی نسل جدید برای رویارویی با چالشهای اجتماعی و فرهنگی خواهد شد
احمدی خاطرنشان میکند: یکی دیگر از انگیزههای ما، پیشبرد اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی و حفظ دستاوردهای انقلاب است، ما میخواهیم با حضور فعال دانشآموزان، دغدغههای رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب عملیاتی شود و نسل جدید نقش مؤثری در تحقق اهداف بلندمدت کشور ایفا کند.
وی درباره مسئولیت خود در جایگاه نمایندگی دانشآموزان تصریح میکند: این مسئولیت سنگین است و ما آن را جدی میگیریم، این جایگاه نه فرصتی برای افتخار شخصی و نه سمتی برای عنوان، بلکه تعهدی در برابر تمام دانشآموزان ایران است.
رئیس مجلس دانشآموزی با اشاره به اهمیت آمادهسازی دانشآموزان برای رویارویی با چالشهای آینده تاکید میکند: توصیه رهبر معظم انقلاب به دانشآموزان این است که از قافله علم عقب نمانند، منظور تنها درسهای مدرسه نیست نوجوانان باید مهارتهای رسانهای، هوش مصنوعی و ابعاد مختلف جنگ نرم و فرهنگی را نیز بشناسند تا در مقابله با تهدیدات فرهنگی و رسانهای موفق عمل کنند.
احمدی درباره سوابق و راههای ارتباط دانشآموزان با مجلس دانشآموزی توضیح میدهد: این مجلس به طور رسمی از سال ۱۳۸۰ آغاز به کار کرده و تاکنون ۱۲ دوره برگزار شده است، دانشآموزان میتوانند از طریق شورای دانشآموزی مدارس، سازمان دانشآموزی و شبکههای اجتماعی همچون شاد، تلگرام، ایتا و اینستاگرام با نمایندگان مجلس در ارتباط باشند و اخبار و فعالیتهای مجلس را دنبال کنند.
وی با اشاره به فعالیتهای خود در حوزه رباتیک خاطرنشان میکند: علاقه من به رباتیک از سن ۶ سالگی آغاز شد و بیش از ۱۰ سال است که در مجتمع رباتیک اهواز فعالیت میکنم، این تجربه، مهارتها و نگاه علمی مرا برای فعالیت در مجلس دانشآموزی تقویت کرده است.
رئیس مجلس دانشآموزی تأکید میکند: مشارکت دانشآموزان در تصمیمگیریها و قانونگذاریها نه تنها به بهبود قوانین کمک میکند، بلکه موجب ارتقای مهارت، مسئولیتپذیری و آمادهسازی نسل جدید برای رویارویی با چالشهای اجتماعی و فرهنگی خواهد شد.




نظر شما