به گزارش خبرگزاری ایمنا از خوزستان، سید محمدرضا موالیزاده امروز _یکشنبه یازدهم آبان_ در آئین تودیع و معارفه رئیس دانشگاه فرهنگیان خوزستان، با تأکید بر لزوم توجه همزمان به زیرساختهای نرمافزاری و سختافزاری توسعه، اظهار کرد: رشد واقعی هر جامعه در گرو نظام آموزشی کارآمد و انسانساز است.
وی با اشاره به تجربه موفق ژاپن پس از جنگ جهانی دوم افزود: این کشور با وجود ویرانی کامل، توانست از دل خاکستر برخیزد، زیرا مسیر بازسازی و توسعه خود را بر محور آموزش و پرورش بنا نهاده است.
استاندار خوزستان با بیان اینکه «پرورش» بر «آموزش» تقدم دارد، تصریح کرد: قرآن کریم در آیه «یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمه» نخست بر تزکیه تأکید میکند؛ پیامبر اکرم (ص) نیز با تربیت و پرورش انسانها زمینه رشد اخلاقی و اجتماعی جامعه را فراهم ساخت.
موالیزاده با اشاره به اهمیت آموزش مهارتهای اجتماعی، گفت: باید تلاش کنیم تا روحیه جمعگرایی و «منِ اجتماعی» را در دانشآموزان تقویت کنیم و از پرورش «منِ فردی» بپرهیزیم؛ آموزش زندگی گروهی باید از سالهای نخست تحصیل آغاز شود و این رسالت اصلی معلمان است.
وی، با اشاره به الگوی تربیتی ژاپن ادامه داد: در مدارس آن کشور دانشآموزان انجام کارهای روزمره را بهصورت گروهی برعهده دارند و حتی در دانشگاهها درسهایی با محوریت پذیرش اشتباه و عذرخواهی ارائه میشود.
استاندار خوزستان تاکید کرد: جامعهای پیشرفته است که در آن روحیه مسئولیتپذیری، نوعدوستی و کار گروهی نهادینه شود و تصمیمگیریها بر اساس منافع جمعی صورت گیرد.
موالیزاده با تأکید بر ضرورت گسترش فرهنگ نظم، سختکوشی و تعاون در مدارس اظهار کرد: آموزههای دینی ما نیز بر عبادات جمعی و کار گروهی تأکید دارند و آموزش و پرورش باید زمینه تربیت انسانهای مؤمن، متعهد و اجتماعی را فراهم کند.
وی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان نقش تعیینکنندهای در آینده آموزشی کشور دارد، افزود: در کنار آموزشهای تخصصی، توجه به مهارتهای فرهنگی، معنوی و کار جمعی باید در دستور کار این دانشگاه قرار گیرد تا ثمره آن در تعالی جامعه نمود پیدا کند.
استاندار خوزستان با اشاره به جایگاه والای معلمان گفت: معلمی شغل انبیاست و باید منزلت این قشر در جامعه ارتقا یابد. البته در حوزه معیشت و رفاه معلمان هنوز با کاستیهایی مواجه هستیم که باید با جدیت برطرف شود.
وی در پایان با اشاره به سیاستهای دولت در حوزه آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: رئیسجمهور بر دو محور اساسی تأکید دارد؛ نخست، تحقق عدالت آموزشی و نوسازی مدارس فرسوده و کانکسی، و دوم، اصلاح محتوای آموزشی برای دستیابی به رشد، تعالی و توسعه پایدار کشور است.


نظر شما