به گزارش خبرگزاری ایمنا از چهارمحالوبختیاری، سید جمیل احمدی امروز _یکشنبه بیستم مهر_ در آیین تکریم و معارفه مدیرکل فنی و حرفهای چهارمحالوبختیاری اظهار کرد: با اتکا به شعار «فاق برای سرمایهگذاری ایران، نیروی انسانی اصلیترین مؤلفه و عامل توسعه در هر کشوری به ویژه در مسیر صنعتی شدن است.
وی افزود: دستیابی به رشد اقتصادی مورد نظر در برنامه هفتم توسعه منوط به افزایش بهرهوری عوامل تولید است که مؤثرترین راه آن سرمایهگذاری در آموزش نیروی انسانی (تبدیل نیروی انسانی به سرمایه) است.
معاون آموزشی سازمان فنیوحرفهای کشور گفت: در نظام آموزشی فعلی کشور، آموزشهای مازاد زیاد است و باید آموزشها به سمت سبک آموزش کاربردی سوق داده شوند.
احمدی ادامه داد: این سازمان به عنوان متولی آموزش مهارتی غیررسمی، باید وضعیت و مسیر آینده مشاغل در استانها را رصد و آموزشها را بر اساس آن تنظیم کند، در حالی که ۷۰ درصد آموزشها در دنیا مهارتی هستند، این رقم در ایران کمتر است و هدف برنامه هفتم افزایش این سهم به ۵۰ درصد در دوره دبیرستان است.
وی تصریح کرد: طرحی مشترک با همکاری وزارت آموزش و پرورش و اتاق ایران تحت عنوان همنوا (هنرستان، مرکز استانی، حرفهای و نوآوری) برای ایجاد ظرفیت ۱۰۰ هزار نفری دانشآموزان هنرستانی اجرا شده است، در راستای وفاق و به کارگیری منابع ملی در منافع ملی، هنرستانهای تخصصی و هنرستانهای مورد نیاز صنایع مانند نیروی دریایی ایجاد شدهاند.
معاون آموزشی سازمان فنیوحرفهای کشور گفت: بیان کرد: بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد تا سال ۲۰۲۷ (پنج سال آینده) ۹۲ میلیون شغل در سطح جهان ناپدید و ۱۷۲ میلیون شغل جدید ایجاد خواهد شد.
احمدی عنوان کرد: پژوهشها نشان میدهد علاوه بر مهارتهای فنی، آموزش مهارتهای کسبوکار، کوچینگ و مشاوره برای افراد ضروری است و ۶۰ درصد نیروهای شاغل نیازمند بهروزرسانی آموزشها برای تداوم حضور در بازار کار هستند.
وی تاکید کرد: تفاهمنامههایی با پلتفرمهایی همچون دیجیکالا و با سلام برای آموزش عکسبرداری، بارگذاری محصولات و ایجاد ارتباط مستقیم با بازار برای محصولات استانها منعقد شده است، در استانهای پایلوت، زنجیره کامل از مواد اولیه تا آموزش بازاریابی و فروش دیجیتال محصولات با ایجاد فروشگاه مرکزی برای آنها فراهم شده است.
معاون آموزشی سازمان فنیوحرفهای کشور گفت: خاطرنشان کرد: فضای کسبوکار جهانی تغییر کرده و نگاه به آینده باید شامل هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده باشد، هوش مصنوعی صرفاً یک حوزه مجزا نیست، بلکه به عنوان ابزاری در کشاورزی، مدیریت و آموزش کاربرد گستردهای دارد.
احمدی اضافه کرد: در راستای اقتصاد سبز، آموزشهایی در زمینه توسعه بهرهبرداری از منابع انرژی و تجهیزات مرتبط ارائه شده است، رویکرد وزارت نیرو عمومیسازی و مردمیسازی انرژیهای تجدیدپذیر است، به طوری که خانوارها نیز بتوانند از این منابع استفاده کنند.
وی افزود: بر اساس قانونی که از سال ۱۳۹۶ تصویب شده، برای ورود به بازار کار، فرد باید علاوه بر مهارتهای فنی، دارای مهارتهای غیرفنی و صلاحیتهای حرفهای متناسب با شغل خود باشد.
معاون آموزشی سازمان فنیوحرفهای کشور گفت: گفت: نظام صلاحیت حرفهای در ساماندهی آموزشهای مهارتی یک هدف کلیدی در تغییر رویکرد سیستم آموزشی کشور است و به دنبال تعریف دقیق و نظاممند سطوح صلاحیتهای مورد نیاز در بازار کار است.
احمدی تاکید کرد: برای رسیدن به ساختار بهرهگیری از تجارب بینالمللی مطالعات گستردهای در خصوص سیستمهای موفق جهانی صورت گرفته است، در این مسیر، کار ویژهای روی اقدامات و الگوی موفق کشورهای دیگر در ارائه نظام آموزش مهارتی صورت پذیرفته تا چارچوبی جامع و قابل اجرا در کشور پیادهسازی شود.
وی افزود: هدف اصلی از این نظام، تعیین چگونگی و میزان تعریف سطوح صلاحیت حرفهای است تا فرد بتواند مهارتهای خود را به صورت کمی و کیفی اثبات کند، در ادبیات امروز جهان، فردی که از مهارتهای فنی و حرفهای برخوردار باشد، به جایگاه ویژهای میرسد؛ جایگاهی که ریشه در پیشینه و سنتهای تاریخی ایران نیز دارد.
معاون آموزشی سازمان فنیوحرفهای کشور گفت: گفت: نظام صلاحیت حرفهای این پتانسیل را ایجاد میکند که هر کسی با هر مهارتی، بتواند جایگاه خود را در سطح بینالمللی ارتقا دهد، این ساختار، جایگاه بسیار زیبایی را برای مهارتآموزان فراهم میآورد و امکان به رسمیت شناخته شدن مهارتهای آنها را در هر نقطه از دنیا تسهیل میبخشد.
احمدی تاکید کرد: گروههای هدف این سازمان تنها به بخشهای صنعتی محدود نمیشوند. فعالیتهای این نهاد، طیف وسیعی از افراد و بخشهای مختلف را در بر میگیرد تا تمام گروههای جامعه و مشاغل گوناگون بتوانند تحت چتر نظام صلاحیت حرفهای قرار گرفته و از مزایای آن بهرهمند شوند.
رویکرد سازمان فنیوحرفهای باید همسو با سیاستهای شورای عالی مهارت باشد
ابراهیم رئیسی، مدیرکل سرمایهگذاری و اشتغال استانداری چهارمحالوبختیاری، نیز در این مراسم اظهار کرد: چهارمحالوبختیاری در حال حاضر با چند ابرچالش امنیتی و اقتصادی روبهروست که یکی از برجستهترین آنها، معضل نرخ بالای بیکاری است.
وی افزود: نرخ بیکاری استان رشد خوبی داشته و توانسته از رتبههای انتهایی خارج شود، اما این میزان همچنان بالاتر از متوسط کشوری است، نرخ بیکاری در میان سه قشر جوانان، فارغالتحصیلان دانشگاهی و زنان بالاتر از میانگین کلی است که نشاندهنده یک ناتوازنی در بازار کار است.
مدیرکل سرمایهگذاری و اشتغال استانداری چهارمحالوبختیاری گفت: در مناطق مختلف شهرستانها، نابرابری در نرخ بیکاری مشاهده میشود که نیازمند هماهنگی و همدلی بیشتر برای پیشبرد امور و تبدیل شدن استان به یکی از استانهای پیشتاز در افزایش اشتغال است.
ابراهیمی ادامه داد: یکی دیگر از چالشهای اساسی استان، پایین بودن درآمد سرانه است که به طور متوسط پایینتر از میانگین هدفگذاری شده قرار دارد، پایین بودن درآمد سرانه با کاهش در پسانداز، ارزشگذاری و سرمایهگذاری مردمی نیز مرتبط است.
وی تصریح کرد: در کوتاهمدت، مشاغل خوداشتغالی و مشاغل خانگی میتوانند کمککننده مؤثری در کاهش این چالشها باشند، در مسیر بلندمدت، هدف استان جذب کارفرمایان بزرگ و سرمایههایی است که بتوانند طرحهای بزرگ اشتغالآفرین را به استان بیاورند.
مدیرکل سرمایهگذاری و اشتغال استانداری چهارمحالوبختیاری بیان کرد: اخیراً چالشی جدید به نام کمبود نیروی انسانی ماهر در بسیاری از واحدهای تولیدی به طور جدی مطرح شده است که فعالان بخش خصوصی نیز به آن اشاره کردهاند.
ابراهیمی عنوان کرد: طی ماههای اخیر، کنسرسیومی با محوریت فعالان بخش خصوصی شکل گرفته است که در جلسات شورای عالی معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار، نقش خود را در ایجاد اشتغال تسهیلگری معرفی کردهاند.
وی تاکید کرد: رویکرد سازمان فنیوحرفهای باید جامع، فراگیر و همسو با سیاستهای شورای عالی مهارت در سطح کشور باشد، آموزش فنی و حرفهای باید بر اساس رسالت خود، نیازهای مهارتی را شناسایی، طراحی، اجرا و ارزیابی کند و این فرآیند باید بر مبنای اسناد بالادستی و مطالعات آمایش سرزمین انجام شود.
مدیرکل سرمایهگذاری و اشتغال استانداری چهارمحالوبختیاری خاطرنشان کرد: توسعه اشتغال بدون کمک سازمان فنی و حرفهای تقریباً غیرممکن است، همانطور که فعالیتهای فنی و حرفهای بدون همکاری سایر دستگاهها میسر نیست؛ این یک ارتباط دوطرفه است، با توجه به ظهور فناوریهای نوظهور و هوش مصنوعی که منجر به از بین رفتن برخی مشاغل و خلق مشاغل جدید خواهد شد، نیاز است سازمانهای حرفهای نگاهی پژوهشی به آینده داشته و آموزشهای هدفمند را از هماکنون آغاز کنند.




نظر شما