چشم‌بادومی؛ روایتی از شور کی‌پاپ در دل دختر نسل زد

در دنیایی که کی‌پاپ مرزهای جغرافیا را شکسته و به زبان مشترک نسل زد بدل شده، «چشم‌بادومی» ابراهیم امینی تلاشی است برای بازنمایی تب‌وتاب یک دختر نوجوان ایرانی در میانه‌ی عشق، هویت و تضادهای نسلی که با نگاهی انتقادی و همدلانه، شکاف میان آرزوهای رنگارنگ مائده و واقعیت خاکستری مادرش را به تصویر می‌کشد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، فیلم «چشم بادومی» ساخته ابراهیم امینی، داستان دختری نوجوان را روایت می‌کند که علاقه‌ای وصف نشدی به خوانندگان و بندهای کی‌پاپ کره‌ای دارد و تنها آرزویش سفر به کره‌ی جنوبی است. مادر او اما مانند اکثر مادران ایرانی واکنش‌های تند و کنترل نشده‌ای نسبت به علاقه مائده به گروه‌های کره‌ای نشان می‌دهد درحالی که خودش هم در زندگی‌اش اشتباهاتی داشته و حالا هم قدرت تصمیم‌گیری درستی ندارد.

انتخاب اسم «چشم بادومی» مناسب با موضوع فیلم بود، اما نمی‌توان از کلیشه‌ای بودن آن صرف نظر کرد زیرا بیننده میتواند با دانستن اسم فیلم بخش زیادی از موضوع را حدس بزند.

تیتراژ شروع فیلم فرم خوبی داشت؛ موسیقی و قاب‌های فیلم‌برداری شده درست و متفاوت انتخاب شده بودند.

طراحی دکور اتاق شخصیت مائده‌، باتوجه به شخصیت‌پردازی دختر نوجوان پرشور و نشاط، با انگیزه، هنجارشکن و طرفدار کی‌پاپ مناسب بود و میتوانست خلاقیت و شلوغی ذهن او را به خوبی نشان دهد.

طراحی لباس و گریم مائده با شخصیتش سازگار بود.

استفاده کردن از اصطلاحات نسل زد ایده‌ی خوبی بود، اما شاید نیاز بود بیشتر به کیفیت جملات پرداخته شود.

فیلم برداری و تدوین سکانس‌ها تمیز، درست و خلاقانه انجام شده بود.

لهجه‌ی شیرازی مردم محلی روستای شیراز نیاز به تمرین و بومی شدن بیشتری داشت.

اضافه شدن شخصیت «مانی»، به عنوان پسری که به خواسته‌ها و نظرات مائده‌، برخلاف خانواده‌اش‌، اهمیت میداد، ایده‌ی خوبی بود و داشتن شخصیت پسری که همچین ویژگی‌هایی را داشته باشد، با توجه به شرایط و رفتارهای خانواده‌ی مائده ضروری بود؛ مانی مکانی امن برای مائده بود تا بتواند شخصیت اصلی خودش و علاقه‌هایش را بدون سانسور کنارش نشان دهد.

شخصیت‌پردازی‌، طراحی لباس، دیالوگ‌گویی و رفتارهای مانی باتوجه به نقش او کامل و صحیح انجام شده بود.

بازیگری «ساره بیات‌» برای نقش «ملوک» مناسب بود و او به خوبی توانسته بود نقش مادر نگرانی که نمیداند باید با خواسته‌ها و رفتارهای دختر نوجوانش چگونه برخورد کند را ایفا کند. میمیک‌های صورت و زبان بدن بیات به خوبی اجرا شده بود.

در برخی از سکانس‌های مائده‌، تشخیص رفتارهای او سخت بود؛ که آیا این‌ها رفتارهای یک دختر نوجوان افراطی برای خواننده موردعلاقه‌اش است، یا رفتارهای یک بیمار دارای مشکلات روانی.

ایده‌ی خط داستانی اثر تازه و نوآوری شده بود؛ نکته‌ی جالب درمورد داستان‌، توجه نویسنده و کارگردان به علایق نوجوانان نسل زد است. اما میتوانیم خیلی ساده بگوییم که این ایده نوآوری شده، نیاز به اجرای بهتری داشت. ایده نو بود، اما درست به نمایش گذاشته نشد. برخی از صحنه‌ها و اکت‌ها بیش از حد مبالغه شده بودند و برخی دیگر نیاز به اغراق بیشتری داشتند.

به طور کلی، اهمیت به نوجوانان، فیلم‌برداری و تدوین حرفه‌ای، دقت در طراحی لباس‌ها و شخصیت پردازی کارکترها، از جمله نکات مثبت این فیلم بودند؛ اما نکات منفی‌هم تاثیر کمی نداشت که در مطالب بالا به آنها بیشتر اشاره شد.

پرتو محققیان

خبرنگار نوجوان سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان

کد خبر 913010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.