به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان، کیومرث حبیبی در نشست بررسی امکانسنجی توسعه حملونقل در محور ریلی سنندج–همدان اظهار کرد: اتصال کردستان به شبکه ریلی کشور فرصتی ارزشمند برای تنوعبخشی به مدهای حملونقل است.
وی با اشاره به ارزش بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومانی پروژه راهآهن سنندج–همدان افزود: بخشی از اهداف اولیه آن هنوز تحقق نیافته و ظرفیت این مسیر بهطور کامل استفاده نمیشود.
معاون استاندار کردستان گفت: افق ۲۰ ساله بهرهبرداری از این خط، حمل سالانه یک میلیون تُن بار و جابهجایی ۷۰۰ هزار مسافر است، هرچند استقبال عمومی فراتر از پیشبینیها بوده است.
حبیبی با بیان اینکه حمل ریلی غلات و گندم آغاز شده اما به بهرهبرداری کامل نرسیده است، تصریح کرد: توسعه ریلی و اتصال آن به مرز باشماق از برنامههای جدی استان است.
وی با اشاره به پرریسک بودن جادههای استان افزود: افزایش استفاده از حملونقل ریلی موجب کاهش تردد خودروهای سنگین، تصادفات، مصرف سوخت و هزینههای نگهداری جادهها میشود، اما باید به معیشت رانندگان نیز توجه شود تا توسعه بهصورت متوازن پیش رود.
معاون عمرانی استاندار کردستان تأکید کرد: بهرهگیری راهبردی از سیستم ریلی ضرورتی اجتنابناپذیر است و باید زمینه حضور بخش خصوصی در این بخش فراهم شود تا سهم حملونقل بار افزایش یابد.
حبیبی طرح گردشگری قشلاق–گریزه، دهکده سلامت و بندر خشک را سه پروژه کلان دولت چهاردهم در کردستان دانست و خواستار تشکیل اداره کل راهآهن استان و توجه به بومیگزینی در استخدامها شد تا اشتغال و بهرهوری افزایش پیدا کند.


نظر شما