به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، جشن ناوراتری یکی از مهمترین آیینهای مذهبی و فرهنگی در سنت هندو است که هر سال توسط میلیونها نفر در هند و سراسر جهان برگزار میشود. واژه «ناوراتری» در زبان سانسکریت بهمعنای «نه شب» است و این جشن بهمدت ۹ شب ادامه دارد. محور اصلی این مناسبت، ستایش الههای موسوم به دورگا در تجلیات مختلف اوست که نماد آفرینش و نابودی شر محسوب میشود.
در سال ۲۰۲۵، بهدلیل تطابق با تقویم قمری هندو، ناوراتری بهجای ۹ روز، ۱۰ روز به طول خواهد انجامید. این تغییر ناشی از وقوع روز چهارم قمری (چاتورتی تیتی) در دو روز متوالی، ۲۵ و ۲۶ سپتامبر است. بنابراین، جشن دوسهرا که در روز دهم برگزار میشود، امسال در روز یازدهم، یعنی دوم اکتبر برگزار خواهد شد. آخرینبار چنین تطابقی در سال ۲۰۱۶ رخ داده بود.

آئینها، نمادها و جلوههای فرهنگی ناوراتری
ناوراتری با مجموعهای از آیینهای مذهبی، فرهنگی و اجتماعی همراه است که در طول ۱۰ روز بهصورت گسترده برگزار میشود. از جمله مهمترین بخشهای این جشن، مراسم دورگا پوجا است که از روز ششم تا دهم ادامه دارد. در این مراسم، مجسمههای باشکوهی از دورگا با لباسهای رنگارنگ و جواهرات تزئین میشوند و نیایشها، رقصها و دعاها تا نیمهشب در معابد و خانهها جریان دارند.
ریشه اسطورهای ناوراتری به نبرد نهروزه دورگا با پادشاه دیوان، ماهیشاسورا، بازمیگردد. طبق افسانهها، ماهیشاسورا موجودی بود که نمیتوانست توسط انسان یا حیوان کشته شود، بنابراین خدایان نیروی زنانهای به نام شاکتی را خلق کردند تا او را شکست دهد. این داستان نماد پیروزی خیر بر شر، شجاعت، قدرت کنترلشده و آفرینش زندگی نو از دل تاریکی است.

در طول جشن، بسیاری در دو روز اول و آخر یا در تمام ۱۰ روز روزه میگیرند. غذاهای مصرفی در این ۱۰ روز بدون گوشت، پیاز، سیر و برخی غلات خاص هستند و بهجای نمک یددار، از نمک سنگی استفاده میشود. هر روز ناوراتری با رنگ خاصی همراه است که نماد یکی از تجلیات دورگا است؛ از نارنجی در روز اول برای شایلپوتری تا سبز طاووسی در روز نهم برای سیدیداتری.
در میان شبهای ناوراتری، چند روز اهمیت ویژه دارند؛ دورگاشتامی روز هشتم است و در آن سلاحهایی که دورگا برای شکست ماهیشاسورا استفاده کرد، در مراسمی به نام آسترا پوجا مورد تجلیل قرار میگیرند. پای ۹ دختر خردسال نیز شسته میشود و از آنها با شیرینی پذیرایی میشود که نمادی از تجلی گائوری است.
روز نهم ماها ناوامی نام دارد و در آن ساراسواتی که نماد دانش و هنر است مورد تکریم قرار میگیرد. افراد کتابها، سازهای موسیقی و حتی رایانهها را با پودر قرمز تزئین میکنند و به آنها احترام میگذارند.
ناوراتری در فصلهای دیگر نیز برگزار میشود؛ چایترا ناوراتری در بهار، ماگا ناوراتری در زمستان و آشادها ناوراتری در فصل بارانهای موسمی، اما جشن پاییزی، موسوم به «ماها ناوراتری»، گستردهترین و باشکوهترین نوع آن است.

دوسهرا؛ نقطه اوج جشن و نماد پیروزی نهایی
روز دهم پس از ناوراتری، جشن دوسهرا یا ویجایاداشامی برگزار میشود که نماد پیروزی رام، قهرمان حماسه رامایانا، بر پادشاه دیوان، راوان است. این جشن نیز مانند ناوراتری، نماد پیروزی خیر بر شر است. مراسم شامل آتشزدن مجسمههای راوان، برگزاری آتشبازی، پوشیدن لباسهای نو و تبریک گفتن به یکدیگر با آرزوی موفقیت، سلامتی و شادی است.
در این روز، انجام سرمایهگذاریهای جدید بهویژه خرید طلا بسیار رایج و خوشیمن تلقی میشود. طلا بهعنوان نماد ثروت و برکت، در این روز خریداری میشود تا سالی پررونق آغاز شود. بسیاری از مردم ترجیح میدهند تحویل خودروی جدیدشان را در روز دوسهرا انجام دهند. خودروهای نو و قدیمی با گلهای همیشهبهار تزئین میشوند و آویزی از لیمو و فلفل سبز در جلوی آنها نصب میشود تا چشمزخم و بدبیاری را دفع کند.
جشن ناوراتری و دوسهرا در ایالتهای مختلف هند با جلوههای فرهنگی خاصی برگزار میشود. تاریخ برگزاری این جشنها بر اساس تقویم هندو یا «پانچانگا» تعیین میشود که بر پایه ماههای قمری-شمسی است و با تقویم میلادی تفاوت دارد.



نظر شما