به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان رضوی، محمدرضا قلندرشریف امروز _پنجشنبه سوم مهر_ در آیین بهرهبرداری از ۳۵ دستگاه اتوبوس جدید اظهار کرد: موضوعات محیطزیستی همواره برای ما در اولویت بوده و هر پروژهای علاوه بر حل مشکلات شهری و ارتقای زیرساختها، باید اثری مثبت در کاهش آلودگی و بهبود محیط زیست داشته باشد.
وی افزود: توسعه مترو، نوسازی تاکسیها و ورود اتوبوسهای جدید، نقش تعیینکنندهای در این مسیر دارند.
شهردار مشهد با اشاره به اجرای پروژه خط ۳ قطار شهری مشهد گفت: این خط که در حال حاضر از میدان شهدا تا حرم مطهر رضوی را پوشش میدهد، در ایام اخیر نقشی حیاتی در تردد زائران و مجاوران داشته است.
وی افزود: اگر این پروژه در سالهای گذشته پیش نمیرفت، امکان جابهجایی آسان مسافران وجود نداشت.
قلندر شریف ادامه داد: امروز مشهد تنها شهر کشور است که بهطور همزمان در سه خط مترو فعالیت دارد.
وی با بیان اینکه در شرایط اقتصادی سخت، برخی تحقق این پروژهها را غیرممکن میدانستند، اضافه کرد: با روحیه ریسکپذیری مدیریت شهری و تصویب شورای شهر، توانستیم وارد عرصه اوراق مشارکت شویم.
شهردار مشهد ادامه داد: نتیجه این ریسک، شکستن رکورد کشور در سه سال اخیر بود؛ بهطوریکه سال ۱۴۰۲ رقم سه هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان، سال ۱۴۰۳ حدود پنج هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان و امسال، هشت همت اوراق مشارکت منتشر شد. این رکورد حتی تهران را هم پشت سر گذاشته است.
وی افزود: این اوراق بهصورت هدفمند صرف توسعه مترو، اتوبوسرانی و خدمات شهری میشود و به ما کمک میکند به اهداف تعیینشده در قانون حملونقل کشور از جمله افزایش سهم مترو به ۴۰ درصد، کاهش سهم خودروهای شخصی از ۶۰ درصد به ۲۵ درصد و در نهایت بهبود چشمگیر کیفیت هوا و محیط زیست برسیم.
قلندر شریف با تاکید بر اینکه امروز مشهد در حوزه خدمات شهری و هوشمندسازی فضای سبز رتبه اول کشور را دارد، ادامه داد:
مشهد در حوزه حملونقل مترویی رتبه دوم و در سرانه اتوبوسرانی نسبت به جمعیت رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.
وی خاطرنشان کرد: مشهد امروز به کارگاهی بزرگ تبدیل شده است که شامل پروژههای زیرزمینی مانند خطوط مترو تا پروژههای روی زمین همچون تقاطعهای غیرهمسطح و طرحهای چند ده هزار میلیاردی میشود.
شهردار مشهد افزود: پروژه چپگرد میدان شهید فهمیده در پانزدهم آبان به بهرهبرداری میرسد.
پوریا محمدیانیزدی، معاون عمران، حملونقل و ترافیک شهردار مشهدمقدس هم در این آیین با اشاره به انجام روزانه حدود هفت میلیون سفر شهری در مشهد اظهار کرد: در حال حاضر ۴۰ درصد سفرها توسط حملونقل عمومی و ۶۰ درصد توسط خودروهای شخصی انجام میشود که بر اساس قانون توسعه حملونقل عمومی، هدفگذاری، افزایش سهم حملونقل همگانی به ۷۵ درصد و کاهش سهم خودروهای شخصی به ۲۵ درصد است.
وی افزود: هماکنون روزانه حدود یک میلیون سفر با اتوبوس انجام میشود که معادل ۱۵ درصد کل سفرهای شهری است که این میزان باید به دو میلیون سفر افزایش پیدا کند.
معاون شهردار مشهد ادامه داد: برای تحقق این هدف، تعداد اتوبوسهای شهر باید از هزار و ۷۰۰ دستگاه فعلی به سه هزار دستگاه برسد و تقویت خطوط BRT در دستور کار قرار دارد.


نظر شما