افزایش نگرانی‌ها درباره قدرت بیش از حد خودروهای برقی در بازار

خودروهای برقی امروزی با قدرتی فراتر از نیاز رانندگان معمولی عرضه می‌شوند؛ مدل‌هایی همچون ولوو EX30 شتابی نزدیک به خودروهای اسپرت مشهور دارند. این روند نگرانی‌هایی درباره ایمنی و کارکرد مناسب ایجاد کرده و ضرورت بازنگری در تعیین میزان قدرت خودروهای برقی را مطرح کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، در سال‌های اخیر قدرت خودروهای برقی به شکل قابل‌توجهی افزایش پیدا کرده است، به‌گونه‌ای که اکنون حتی مدل‌های شهری همچون ولوو EX30 می‌توانند در زمان شتاب صفر تا ۶۰ مایل بر ساعت، با خودروهای مطرحی همچون پورشه ۹۱۱ و فراری رقابت کنند. این روند موجب شده کارشناسان و علاقه‌مندان به حمل‌ونقل برقی این مسأله را مطرح کنند که شاید خودروهای برقی بیش از نیاز و توان راننده‌های معمولی قدرتمند شده‌اند و برای حفظ ایمنی و کاربری این وسایل‌نقلیه باید محدودیت‌هایی در نظر گرفته شود.

وضعیت جاری یادآور وقایعی در دهه‌های گذشته است؛ زمانی که خودروهای بزرگ و پرقدرت در استرالیا موجب ایجاد نگرانی‌های سیاسی و اجتماعی شدند و به «ترس از سوپراسپرت‌ها» انجامید؛ یا در دهه ۹۰ میلادی، مدل لوتوس کارلتون ( Lotus Carlton) در بریتانیا به‌دلیل سرعت و شتاب بالا به بحث‌های جدی امنیتی کشیده شد، اما اکنون سطح قدرت خودروها چند برابر گذشته شده است. تسلا مدل اس پلید توان رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در کمتر از دو ثانیه دارد، بی‌ام‌و با خودروی نسل جدید M خود بیش از ۱۳۰۰ اسب بخار قدرت ارائه می‌کند و مرسدس مدل AMG GT XX با یک مگاوات قدرت در کمتر از پنج ثانیه به سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

افزایش نگرانی‌ها درباره قدرت بیش از حد خودروهای برقی در بازار

با وجود این اعداد چشمگیر، تجربه رانندگی این خودروهای فوق‌العاده سریع به‌طور قطع لذت‌بخش نیست. کارشناسان رانندگی و روزنامه‌نگاران حوزه خودرو معتقدند فشار و جابه‌جایی شدید در شتاب‌های بالا ممکن است حتی ناراحت‌کننده باشد و تنها برای یک‌بار تجربه هیجان کافی است. با این حال رقابت قدرت همچنان ادامه دارد و شرکت‌هایی همچون BYD نیز در تلاش برای شکستن رکوردهای سرعت هستند.

مشکل فراتر از شتاب و قدرت است؛ وزن زیاد باتری‌ها موجب افزایش جرم خودرو و کاهش چابکی آن‌ها شده است. برای مثال بی‌ام‌و iX و پولستار۳ با بیش از ۶۰۰ اسب بخار قدرت، وزنی نزدیک به ۲۷۰۰ کیلوگرم دارند که روی عملکرد هندلینگ و ایمنی تأثیر منفی می‌گذارد. افزایش جرم علاوه‌بر فشار بر سیستم تعلیق و ترمزها، موجب کاهش واکنش‌پذیری خودرو در پیچ‌ها می‌شود.

تجربه نشان داده که تحویل فوری گشتاور در خودروهای برقی، داشتن اسب بخار زیاد و وزن سنگین، چالش‌های جدیدی ایجاد کرده است که راننده‌های معمولی ممکن است توان کنترل آن‌ها را نداشته باشند. کارشناسان معتقدند سیستم‌های تعلیق هنوز نتوانسته‌اند با این وزن اضافی به‌خوبی هماهنگ شوند، اگرچه پیشرفت‌هایی در فناوری‌های پایداری و کنترل رانندگی تا حد زیادی از خطرات احتمالی کاسته است.

افزایش نگرانی‌ها درباره قدرت بیش از حد خودروهای برقی در بازار

در حالی که بعضی خودروهای لوکس با توان نزدیک به ۱۰۰۰ اسب بخار در حال ورود به بازارند، پرسش اصلی این است که آیا این همه قدرت برای استفاده روزمره مناسب است؟ برندهای مشهور همچون رنج روور ترجیح داده‌اند عملکرد نرم‌تر و کنترل‌شده‌تری ارائه کنند تا ترکیبی از راحتی و توانایی را حفظ کنند.

به عبارتی بسیاری بر این باورند که به‌جای تمرکز بر افزایش بیش‌ازحد قدرت و سرعت، توجه بیشتری باید به بهبود فناوری‌های شارژ سریع خودروهای برقی باشد. برای مثال مدل جدید مرسدس AMG GT XX با فناوری شارژ ۸۵۰ کیلووات، امکان شارژ کامل در چند دقیقه را فراهم می‌کند؛ امری که کاربردی‌تر و مهم‌تر از رکورد گرفتن در شتاب‌های چند ثانیه‌ای است.

به این ترتیب خودروهای برقی در مسیر تحول سریع قرار دارند، اما برای توسعه متعادل و پایدار، بازبینی جدی در سطح قدرت و ایمنی آن‌ها در کنار مناسب‌سازی فناوری‌ها با نیازهای روزمره، ضروری است. کارشناسان، قانون‌گذاران و سازندگان خودرو باید برای دستیابی به تعادل میان هیجان رانندگی، ایمنی و کارایی، این موضوع را مدنظر قرار دهند.

افزایش نگرانی‌ها درباره قدرت بیش از حد خودروهای برقی در بازار

کد خبر 909018

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.