به گزارش خبرگزاری ایمنا از چهارمحالوبختیاری، محمد حسین واحدیان امروز _شنبه بیستونهم شهریور_ در آیین رونمایی از دومین پیک شهروندی شهرداری شهرکرد ویژه دانش آموزان دوره ابتدایی اظهار کرد: شهر به عنوان یک موجود زنده نیازمند توجه ویژه در توسعه و نگهداری کالبدی، رفع نیازهای مردم و برنامهریزی برای سرمایههای اجتماعی (شهروندان) است.
وی با بیان اینکه همزمان با توسعه شهری ارتقای مسئولیت پذیری و حس شهروندی نیز اهمیت دارد افزود: کلیه برنامههای عمرانی بر اساس برنامههای فرادستی و طرحهای جامع شهری، فاز به فاز در حال پیشرفت هستند.
شهردار شهرکرد گفت: فرهنگسازی در حوزه شهروندی یک دغدغه مهم است؛ چرا که شهری با بهترین زیرساختها، بدون حال خوب مردم، فاقد سرزندگی و پویایی لازم است.
واحدیان ادامه داد: برای افزایش پویایی و سرزندگی شهر، نقش مشارکت مردم در پروژههای شهری پررنگتر است که این امر تنها با افزایش حس تعلق محقق میشود.
وی تصریح کرد: جامعه هدف اصلی برای آموزش شهروندی، کودکان و نوجوانان هستند؛ چرا که شخصیت آنها همزمان با رشد سنی در حال شکلگیری است.
شهردار شهرکرد بیان کرد: هدف، افزایش مهارتهای مرتبط با شهروندی در دانشآموزان است تا بتوانند به حق، در مجموعه شهری مطالبهگری کنند.
واحدیان عنوان کرد: مذاکرات و همکاریهای نزدیکی با اداره کل آموزش و پرورش برای گنجاندن آموزشهای شهروندی در کنار دروس اصلی دانشآموزان انجام شده است، همکاری و استقبال بسیار عالی این اداره کل به همراه مدیریت و معاونان، نقش مهمی در پیشبرد این طرح داشته است.
وی تاکید کرد: موفقیت این طرح منوط به پذیرش و ورود جدی معلمان، مربیان و مدیران مدارس به عنوان پیشرانان اصلی آموزش است.
شهردار شهرکرد خاطرنشان کرد: محتوای پیک شهروندی توسط اتاق فکری متشکل از نمایندگان اداره آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان، شهرداری، اساتید دانشگاه (جامعهشناسی، روانشناسی) و روحانیت تهیه میشود.
واحدیان با بیان اینکه یک گروه تولید محتوا با توجه به معضلات شهری نسبت به بومیسازی و پیاده سازی محتواها اقدام میکنند، اضافه کرد: در پیک شهروندی، علاوه بر دانشافزایی و مهارتآموزی، صفحات ویژهای به ارزشها، آئینها، روایات، احادیث و آیات قرآنی مرتبط با موضوعات شهری (مانند زیباسازی) اختصاص یافته است.
وی افزود: حقوق شهروندی، ریشههای عمیقی در روایات، احادیث و نهجالبلاغه دارد و این موضوع در محتواها لحاظ شده است، برای افزایش حس تعلق دانشآموزان به شهر، بخشهایی از پیک به معرفی داشتهها، هویت، مفاخر، نامآوران، میراث ملموس و ناملموس، و آئینهای شهرکرد اختصاص پیدا کرده است.
شهردار شهرکرد گفت: پیک شهروندی به عنوان ابزاری برای دریافت سیگنالها و بازخوردهای اجرایی از دانشآموزان در خصوص مسائل شهری (مانند ترافیک، حملونقل عمومی، بهداشت، ایستگاهها) عمل میکند.
واحدیان ادامه داد: بازخوردهای دریافتی از دانشآموزان مانند نارضایتی از تأخیر اتوبوسرانی یا نبود ایستگاه مستقیماً در برنامههای اجرایی شهرداری مانند دورههای آموزشی برای رانندگان، تغییر محل ایستگاهها لحاظ میشود.
وی تصریح کرد: تصمیم بر این است که هر فصل از پیک شهروندی با موضوعی جدید رونمایی شود تا ضمن دریافت دغدغهها، حقوق شهروندی آموزش داده شده و تعامل دوسویه بین شهرداری و شهروندان تقویت شود.
شهردار شهرکرد گفت: پس از موفقیت پیک اول که رافیک و حملونقل بود، پیک دوم با موضوع شهر قشنگ من رونمایی شده که به سیما و منظر شهری، فضای سبز، مبلمان شهری، معماری و زیباسازی میپردازد و هدف آن ایجاد شهری زیبا با کمک همه است.
فرهنگ زیربنای ساخت جامعه است
ماشاالله ایزدی رئیس شورای اسلامی شهرکرد در ادامه اظهار کرد: فرهنگ، زیربنای ساخت جامعه است و موجودیت، حفظ هویت، توسعه، تعالی و پیشرفت در آن نقشآفرینی میکند.
وی افزود: راهاندازی مرکز آموزشهای شهروندی شهرداری شهرکرد یکی از مصوبههای کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، ورزشی، ایثارگران و بانوان شورای اسلامی شهرکرد بود که در ناحیه غرب شهرکرد فعال شد.
رئیس شورای اسلامی شهرکرد با اشاره به اتاق فکر فعال در مرکز آموزشهای شهروندی شهرداری شهرکرد، گفت: ماموریتها و رسالتهای شهرداری شهرکرد در ۹ سازمان زیرمجموعه تهیه و برای نظرخواهی دانشآموزان در شبکه شاد بارگذاری میشود تا دانشآموزان با موارد مختلف مرتبط با حقوق شهروندی آشنا شوند.
ایزدی تصریح کرد: مرکز آموزش شهروندی شهرداری شهرکرد از هرگونه طرح و پژوهش در راستای ارتقای فرهنگ شهروندی با هدف تسریع در روند توسعه در مرکز چهارمحالوبختیاری حمایت میکند.


نظر شما