تمرکز آموزش و پرورش بر ارتقای کیفیت، عدالت آموزشی و کاهش آسیب‌های اجتماعی است

مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی گفت: در سال‌های اخیر، آموزش و پرورش گام‌های مهمی در راستای توسعه زیرساخت‌های آموزشی و ارتقای کیفیت، عدالت آموزشی و کاهش آسیب‌های اجتماعی برداشته است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی، عبدالرضا پیرحسینلو صبح امروز _شنبه بیست‌ونهم شهریور _ در نشست خبری به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید اظهار کرد: با آغاز سال تحصیلی جدید و هم‌زمانی آن با هفته دفاع مقدس، آموزش و پرورش استان مرکزی با اجرای مجموعه‌ای از برنامه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، گام‌های مؤثری در راستای ارتقا کیفیت آموزشی، تربیتی و رفاهی دانش‌آموزان برداشته است.

وی افزود: این اقدامات در قالب پروژه‌های نوسازی، تجهیز مدارس، توسعه فضاهای ورزشی، تقویت فعالیت‌های پرورشی و حمایت از دانش‌آموزان با نیازهای خاص صورت گرفته است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی تصریح کرد: در حوزه زیرساخت‌های آموزشی، پروژه مهر به‌عنوان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های آماده‌سازی مدارس، در بیش از هزار و ۶۶۰ مدرسه دولتی و غیردولتی استان اجرا شده است.

پیرحسینلو اضافه کرد: این پروژه شامل تعمیرات جزئی تا نوسازی کامل فضاهای آموزشی بوده و زمینه را برای حضور دانش‌آموزان در محیطی ایمن و استاندارد فراهم کرده است.

وی ادامه داد: در هفته دولت، ۳۸ مدرسه جدید از سه تا ۱۸ کلاس در مناطق مختلف استان افتتاح شد که بخشی از آن‌ها در شهرستان‌های زرندیه، نوبران و ساوه قرار دارند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی گفت: در راستای ارتقا سلامت و بهداشت مدارس، بازسازی سرویس‌های بهداشتی در ۳۴۹ مدرسه با تخصیص بودجه‌ای بالغ بر هشت میلیارد تومان انجام شده است.

پیرحسینلو ادامه داد: این بودجه با حمایت وزارت آموزش و پرورش، استانداری و اداره کل نوسازی مدارس تأمین شده و با همکاری گروه‌های جهادی، عملیات اجرایی آن تا پایان مهرماه به اتمام خواهد رسید.

وی تصریح کرد: در زمینه تجهیز مدارس، بیش از ۱۳ هزار قلم تجهیزات ورزشی در قالب ۵۲ نوع به مناطق آموزشی استان ارسال شده، همچنین ۱۵ هزار قلم تجهیزات آموزشی نیز با نیازسنجی دقیق در اختیار مدارس قرار گرفته است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی عنوان کرد: در کنار این اقدامات، ۵۴ فضای ورزشی شامل سالن‌های ورزشی، زمین‌های چمن و کلاس‌های درس در سطح استان احداث و افتتاح شده است.

پیرحسینلو اضافه کرد: سیاست آموزش و پرورش استان بر این است که سالن‌های ورزشی ساخته‌شده در نزدیکی مدارس، در ساعات آموزشی در اختیار دانش‌آموزان قرار گیرد و از اجاره آن‌ها به سایر نهادها در این ساعات جلوگیری شود.

وی ادامه داد: در حوزه نرم‌افزاری و پرورشی، برنامه‌های متنوعی با محوریت تربیت دینی، هویت‌بخشی و کاهش آسیب‌های اجتماعی اجرا شده‌، اقامه نماز جماعت در مدارس به‌عنوان یکی از راهبردهای اصلی تربیتی مورد تأکید قرار گرفته و شعار «نماز، الفبای تربیت» در مدارس نهادینه شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی اظهار کرد: همچنین نظام مراقبت‌های اجتماعی دانش‌آموزان (نماد) با همکاری ۱۴ نهاد اجرایی، وظیفه شناسایی و رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان را بر عهده دارد.

پیرحسینلو تاکید کرد: در راستای توانمندسازی دانش‌آموزان، شعار «هر دانش‌آموز یک نقش» در مدارس اجرا شده و دانش‌آموزان در قالب تشکل‌هایی چون سازمان دانش‌آموزی، بسیج دانش‌آموزی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی، هلال احمر و یاریگران زندگی فعالیت می‌کنند.

وی عنوان کرد: نقش دانش‌آموز خبرنگار نیز در هر مدرسه تعریف شده تا اخبار و رویدادهای مدرسه توسط خود دانش‌آموزان پوشش داده شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی گفت: در زمینه نیروی انسانی، با توجه به الزام وجود مربی پرورشی در مدارس بالای ۱۵۰ نفر، بیش از ۹۲۲ نیروی پرورشی در سطح استان فعال هستند و همچنین در سال گذشته، دو هزار و ۴۵۰ نفر در آزمون‌های استخدامی جذب حوزه پرورشی شدند.

پیرحسینلو خاطرنشان کرد: با وجود کمبود مشاور در مدارس (۲۵۰ مشاور برای دو هزار مدرسه)، آموزش و پرورش استان با بهره‌گیری از همکاران دارای مدرک مرتبط و فعال‌سازی نقش «همیار مشاور» در کلاس‌ها، تلاش کرده تا این خلأ را به‌صورت موقت جبران کند.

وی گفت: این مجموعه اقدامات نشان‌دهنده عزم جدی آموزش و پرورش استان مرکزی در مسیر ارتقا کیفیت آموزشی، تربیتی و رفاهی دانش‌آموزان و تحقق عدالت آموزشی در مناطق مختلف استان است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی اظهار کرد: در سال‌های اخیر، آموزش و پرورش کشور گام‌های مهمی در راستای توسعه زیرساخت‌های آموزشی و ارتقای کیفیت یادگیری برداشته است.

پیرحسینلو افزود: یکی از محورهای اصلی این تحول، افزایش سرانه فضای ورزشی دانش‌آموزان بوده که با هدف رسیدن به یک متر مربع تا سال ۱۴۰۷ برنامه‌ریزی شده است.

وی ادامه داد: در این راستا، برنامه‌هایی برای استعدادیابی ورزشی در پایه‌های مختلف تحصیلی اجرا شده که شامل آموزش مهارت‌هایی مانند طناب‌زنی و شناخت رشته‌های ورزشی است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی گفت: از سوی دیگر، شبکه آموزشی شاد به عنوان بزرگ‌ترین پلتفرم نرم‌افزاری کشور، نقش مهمی در عدالت آموزشی ایفا کرده است.

پیرحسینلو ادامه داد: شبکه شاد با بیش از ۱۷ میلیون کاربر، توانسته در شرایط بحرانی مانند تعطیلی مدارس به دلیل شرایط جوی، آموزش را ادامه دهد، تولید محتوای واحد و باکیفیت برای تمام پایه‌ها و بارگذاری آن در شاد، گامی مؤثر در راستای همگانی‌سازی آموزش بوده است.

وی تصریح کرد: در حوزه سواد، تعریف جدید یونسکو که شامل ۱۲ مؤلفه است، مبنای برنامه‌ریزی‌های جدید قرار گرفته و آموزش‌هایی مانند سواد رسانه‌ای و سواد خواندن در مدارس ارائه می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی خاطرنشان کرد: همچنین، هوشمندسازی مدارس با تمرکز بر تولید محتوای هوشمند، شناسایی استعدادها و استفاده از دستیارهای هوش مصنوعی در کلاس‌ها آغاز شده است.

پیرحسینلو افزود: دوره‌های آموزشی "توانا" و "سفر یادگیری" برای معلمان طراحی شده تا آن‌ها را با ابزارهای نوین آموزشی آشنا کند.

وی ادامه داد: در زمینه زیرساخت، تجهیز مدارس به اینترنت پرسرعت و فیبر نوری با همکاری اپراتورها در حال انجام است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی گفت: هدف این است که تا پایان سال تحصیلی جاری، تمامی مدارس کشور به اینترنت رایگان و پایدار دسترسی داشته باشند تا مسیر آموزش هوشمند هموارتر شود.

کد خبر 907302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.