به گزارش خبرگزاری ایمنا از یزد، آیتالله علیرضا اعرافی شب گذشته در آئین اختتامیه پنجمین کنگره بینالمللی شعر توحیدی میبد که با حضور جمعی از شاعران، ادیبان و مسئولان برگزار شد، ضمن تشکر صمیمانه از تمام دستاندرکاران برگزاری این کنگره اظهار کرد: سرودن این اشعار قریحهای سرشار است که مهمترین موضوعات بشری، یعنی توحید و خداشناسی، معطوف شده است.
وی با اشاره به ظرفیت بینظیر نهجالبلاغه در معارف توحیدی تصریح کرد: در نهج البلاغه در بیش از ۵۰ مورد از خطبهها به طور ویژه، فنی، زیبا و جذاب، امیر مؤمنان از توحید و خدا مستقیم سخن گفته است.
مدیر حوزههای علمیه کشور گفت: کلام امیر مؤمنان که امیر کلام است و حاوی معارف دقیقی و در بردارنده زیباترین آرایههای ادبی است، بهترین سخنی است که میتواند ما را به ساحت بلند توحید و خداوند بزرگ نزدیک کند.
آیتالله اعرافی با اشاره به به روایتی از خطبه ۱۷۷ نهجالبلاغه که از اسناد متقنی برخوردار است، گفت: این روایت مربوط به روزهای نخست حکومت امام علی (ع) است و ذهلب یمانی که فردی ادیب، حکیم و اهل معرفت بود، از امام پرسید، هَلْ رَأَیْتَ رَبَّکَ یا أَمِیرَالْمُؤْمِنِینَ؟ ای امیرالمؤمنین، آیا پروردگارت را دیدهای؟
وی پاسخ حضرت علی (ع) را اینگونه تشریح و بیان کرد: حضرت فرمود: مگر میشود آنکه را نمیبینم بپرستم و سر بر آستان کسی بگذارم که به بلندای او چشم ندوختهام؟ این فرشیان و زمینیان هستند که دیدن را در چشم خاکی و حواس ظاهری محصور میبینند، حال آنکه حقایق فراوانی در عالم به چشم ما نمیآیند راه شناخت خداوند، با حقیقت ایمان است.
مدیر حوزههای علمیه کشور این درک متعالی را منشأ گردهمایی شاعران توحیدی دانست و گفت: همان درک متعالی است که شما را امشب زیر این سقف جمع کرده و ذهن نورانی شما را به سمت توحید سوق داده است.
آیتالله اعرافی با بیان ویژگیهای خداوند در کلام امام علی (ع) خاطرنشان کرد: تمام این مفاهیم تنها گوشهای از ۵۰ مورد سخنان بلند مولا درباره توحید بود که باید سرمشق شاعران و ادیبان قرار گیرد. بالاترین حق در عالم، حق خداست و اساس حقوق در عالم، حق الهی است؛ چرا که همه هستی در کف قدرت او قرار دارد.
وی افزود: این بالاترین حق و بالاترین شرافت برای کسانی است که مغز و دل و جان در محضر او قرار میدهند، به او عشق میورزند، او را میستایند و عبادت میکنند.
مدیر حوزههای علمیه کشور آمدن در مسیر این کنگره را حضور در مقدسترین ساحتهای وجودی و هستیشناسی انسان خواند و گفت: در علوم الهی، مهمترین پشتوانه این کاروان توحید، فلسفه و عرفان اسلامی است و این غنای کامل اندیشه در اسلام و در ایران جلوهگر بوده است.
اعرافی با اشاره به اینکه ادبیات ایران مالامال از اندیشه پاک توحیدی است، گفت: این عقل ایرانی و این اندیشه بلند ایرانی و این زبان غنی، پهناور و پرگنجایش فارسی، پس از عربی و در جاهایی قویتر، ظرف تجلی انوار خدا و توحید است، عظمت توحید طوری است که هر جایی به راحتی پیاده نمیشود و گنجایش عقل، وسعت وجودی، نازکاندیشی، ظرافت روح، طبع لطیف و قوه عقل و خیال مستحکم میخواهد که اینها همه در اندیشه و تمدن اسلامی بود و در ایران به اوج رسید.
وی در ادامه با بیان اینکه توحید تصویر مطلق و بینهایت در عالم است، بیان کرد: فهم این بینهایت کار هر کسی نیست. هیچ مدح و ثنائی و وصف توحیدی در عالم بدون پیوست تسبیح حق نیست؛ چرا که ما را به آن بلندای وجود میرساند و هر چه میگوئیم یک سبحان الله چسبیده به آن لازم است.
مدیر حوزههای علمیه کشور خاطرنشان کرد: توحید اگر در جان انسان جای گرفت، عشقی بیپایان تولید میکند. این عشق در دستگیری از یتیم و نیازمند و نیز در قتلگاه کربلا جلوهگر میشود، توحید و انسان یک ویژگی مشترک دارند و انسان تنها نسخه عالم و تنها آینهای است که همه اسماً و صفات در او تجلی کرده و عشق، انسان را انسان میکند.
آیتالله اعرافی افزود: مراقبت کنیم که در کشاکش زندگی روزمره و زرق و برقهای عالم طبیعت، این گوهر گرانبها توحیدی را در درون خود از دست ندهیم، توحید یک نظام اخلاقی، معرفتی، اجتماعی و تربیتی تولید میکند که اگر آن بیاید، خیلی از چالشهای تربیتی و اخلاقی از میان رخت برمیبندد.
وی بیان کرد: توحید دلها را به هم نزدیک میکند، انسان را شکیبا و صبور میکند، دلها را به آسمان میبرد و لذتها و خوشیهای دیگری برای انسان به ارمغان میآورد. در آثار هشتم و نهم و دهم اشارات بوعلی سینا، نابغه یگانه را ملاحظه کنید؛ آنجا خوب تصویر کرده که کیف و شادی و خوشی و لذتها یک نوع نیست و عالیترین لذتها آن است که به انسان این سرمستی و نشاط معنوی و روح الهی میبخشد.
مدیر حوزههای علمیه کشور بیان کرد: کنگره شعر توحیدی در پی آن است که این قلمرو را بگشاید، این افق را نشان دهد و این چشماندازها را جلوی ادبیات معاصر قرار دهد.
آیتالله اعرافی تصریح کرد: ادبیات قرنهای قبل ما، دستمایه جاویدان تمدن بشری است، دریغا که ما امروز از آن فاصله گرفتیم. شعر، ادب ما و اندیشه عقلی، ادبی و عرفانی ما نیاز به برداشتن گامهای جدیدی دارد. این کنگره همه را به این افقهای جدید فرا میخواند.
از هنر قدسی و شعر توحیدی حمایت راهبردی شود
وی در پایان با تقدیر و تشکر مجدد از برگزارکنندگان، شرکتکنندگان، هنروران و شاعران به بیان چند نکته پرداخت و گفت: البته قبلاً هم یک گلایهای در دولتهای متفاوت از وزیران ارشاد کرده بودم. الان هم میگویم تا آقای دکتر میرمحمدی، نماینده مجلس، به گوششان برسانند. از سازمان تبلیغات اسلامی، از دفتر تبلیغات، از وزارت ارشاد انتظار میرود به همه هنرها در چارچوب خود، و به هنر قدسی یک نگاه کلان و راهبردی ویژه داشته باشند و به ادب و هنر شعر توحیدی توجه کنند.
مدیر حوزههای علمیه کشور افزود: من یکی دو بار اوایل دعوت کردم و بعد دیگر من دعوت نکردم و الان من هیچ دعوتی از کسی برای شرکت نکردم، گفت: ولی اگر جایشان بودم، خودم میآمدم پای آن کار. هر چند از مسئولان ارشاد استان هستید و آقای اخلاقی شاعر برجسته ملی هستند ولی به وزیرتان بگویید در این مراسمها من خودم میآمدم، این گلایه وجود دارد و البته خیلی هم مهم نیست.
اعرافی با تأکید بر لزوم استمرار کنگره گفت: ما استمرار این کنگره را باید طراحی کنیم و برای ارتقای آن تدابیر جدیدی میاندیشیم، اسلوب مناسبی در حوزه شعر توحیدی باید تنظیم شود و در امور بینالملل جاری و عرضه شود.
وی گفت؛ اگر این حقایق ناب به عالم عرضه شود، زبان آنها توسعه پیدا میکند و اندیشه آنان توسعه پیدا میکند و لازم است این کار جزو اولویتها باشد.
پیوند علوم جدید با توحید؛ ضرورت تمدن نوین اسلامی
مدیر حوزههای علمیه کشور خاطرنشان کرد: البته همه اینها بیمایه فطیر است و باید پشتیبانی باشد، علوم جدید و تحولات فناوریها و علوم جدید را باید با توحید گره بزنیم.
آیتالله اعرافی خاطرنشان کرد: برای ارتقای بینش توحیدی و بر جلوهگر ساختن توحید در زندگی فردی و اجتماعی و همه علوم نیاز به تلاش است.


نظر شما