عقب‌نشینی SKDK از تبلیغات صهیونیستی/ قرارداد ۶۰۰ هزار دلاری لغو شد

شرکت سرشناس روابط‌عمومی آمریکایی SKDK پس از افشای نقش خود در تبلیغ و سفیدشویی جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، قرارداد ۶۰۰ هزار دلاری‌اش با وزارت خارجه اسرائیل را لغو کرد، اقدامی که با جنجال بر سر استفاده احتمالی از ربات‌های مجازی برای تقویت پیام‌های تل‌آویو در شبکه‌های اجتماعی هم‌زمان شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از المیادین، شرکت مشهور روابط‌عمومی و افکار عمومی وابسته به دموکرات‌ها، SKDK، قرارداد ۶۰۰ هزار دلاری خود را با رژیم صهیونیستی پایان داد؛ قراردادی که در جریان آن این شرکت وظیفه داشت روایت تل‌آویو درباره جنگ غزه را در رسانه‌ها ترویج کند.

این قرارداد که نخستین بار ماه مارس توسط پولیتیکو افشا شد، قرار بود از آوریل سال جاری تا مارس آینده ادامه پیدا کند. SKDK ابتدا بر موضوع اسرا و گروگان‌های اسرائیلی تمرکز داشت، اما به‌تدریج مأموریتش به هماهنگی حضور مقامات و مفسران اسرائیلی در برنامه‌های خبری بزرگ تغییر کرد تا جنایت‌های رژیم در غزه را توجیه کنند.

اگرچه این شرکت در گذشته نیز از ابتکارهای حامی «اسرائیل» پشتیبانی کرده بود، اما این نخستین بار بود که به‌طور مستقیم نمایندگی این رژیم را بر عهده می‌گرفت. در این پروژه، SKDK همراه با شرکت تبلیغاتی و روابط‌عمومی اروپایی «هاواس» به نمایندگی از «لاپام» (آژانس تبلیغاتی دولتی اسرائیل) فعالیت داشت و کارفرمای اصلی آن وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی بود.

یکی از سخنگویان شرکت اعلام کرد: «SKDK در سی‌ویکم اوت این همکاری را متوقف کرده و روند لغو ثبت رسمی را آغاز کرده است.» او از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرد و تنها گفت که این همکاری «به پایان مسیر خود رسیده بود.»

جنجال بر سر برنامه ربات‌های مجازی

قطع همکاری SKDK یک روز پس از آن صورت گرفت که رسانه تحقیقی اسلاَج گزارش داد بخشی از وظایف این شرکت شامل راه‌اندازی یک برنامه ربات مجازی برای تقویت پیام‌های تبلیغاتی حامی «اسرائیل» در اینستاگرام، تیک‌تاک، لینکدین و یوتیوب بوده است.

این گزارش به اسناد ثبت‌شده در چارچوب قانون ثبت عوامل خارجی (FARA) استناد کرد که نشان می‌داد، شرکت مادر SKDK یعنی استگ‌وِل با انجام چنین کاری موافقت کرده است.

با این حال، هر دو شرکت SKDK و Stagwell این ادعا را رد کردند. به نوشته پولیتیکو، سخنگوی SKDK توضیح داد: «تمام فعالیت‌های ما تنها بر روابط رسانه‌ای متمرکز بود و هیچ چیز دیگری در میان نبود.»

کد خبر 906296

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.