نبض خودروهای برقی اروپا در دست کره‌جنوبی

اروپا به‌شدت به کارخانه‌های کره‌جنوبی برای تأمین باتری خودروهای برقی وابسته است؛ حدود ۷۵ درصد ظرفیت تولید سلول باتری در اروپا در اختیار شرکت‌های کره‌ای است. این وابستگی نگرانی‌هایی درباره استقلال صنعتی قاره سبز و زنجیره تأمین خودروهای برقی مطرح کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، در حالی که بازار خودروهای برقی در اروپا به‌سرعت در حال رشد است، بخش عمده‌ای از ظرفیت تولید باتری‌های این خودروها در انحصار شرکت‌های کره‌ای قرار دارد. به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، حدود ۷۵ درصد از ظرفیت تولید باتری‌های سلولی در اروپا توسط شرکت‌های کره‌جنوبی اداره می‌شود که نیمی از آن به شرکت LG تعلق دارد. این وابستگی باعث شده است که بحث‌هایی پیرامون امنیت و ثبات زنجیره تأمین خودروهای برقی در اروپا شکل گیرد.

آژانس بین‌المللی انرژی تخمین می‌زند که شرکت‌های کره‌جنوبی هم‌اکنون حدود ۴۰ درصد از ظرفیت تولید باتری‌های سلولی در ایالات متحده را در اختیار دارند و پیش‌بینی می‌شود این سهم تا سال ۲۰۳۰ به بیش از ۵۰ درصد افزایش یابد. با وجود وابستگی آمریکا به تولیدکنندگان باتری کره‌ای، بازار اروپا به نسبت از این نگرانی‌ها دورتر است زیرا کارخانه‌ها و قطعات خودروها عمدتاً نزدیک به بازارهای مصرف ساخته و تولید می‌شوند. گزارش مشترک گروه تحقیقاتی IPCEI-Batteries در سال ۲۰۲۴ نیز نشان می‌دهد که ۸۰ درصد تقاضای باتری خودروهای برقی اروپا در سال ۲۰۲۳ توسط سلول‌هایی تأمین شده که داخل اروپا تولید می‌شوند.

نبض خودروهای برقی اروپا در دست کره‌جنوبی

با این حال، بزرگ‌ترین کارخانه‌ها و گیگافکتوری‌های (ابرکارخانه‌ها ) تولید باتری در اروپا عمدتاً توسط شرکت‌های کره‌ای اداره می‌شوند. گروه‌های صنعتی بزرگ کره‌ای مانند LG Energy Solution، Samsung SDI و SK On از سال ۲۰۱۶ با سرمایه‌گذاری در کشورهای اروپای مرکزی و شرقی فعالیت خود را در این حوزه گسترش داده‌اند. نمونه‌ای شاخص از این حضور، کارخانه LG در شهر ورشو لهستان است که بزرگ‌ترین کارخانه تولید باتری در اروپا محسوب می‌شود و سالانه حدود ۸۶ گیگاوات ساعت باتری تولید می‌کند و برای شرکت‌هایی مانند فولکس‌واگن، آئودی، پورشه و مرسدس بنز تأمین‌کننده است.

لهستان به کمک این سرمایه‌گذاری‌ها به دومین تولیدکننده بزرگ باتری‌های لیتیوم-یون در جهان پس از چین تبدیل شده است. دیگر کارخانه‌های مهم در اروپا شامل کارخانه Samsung SDI در مجارستان است که به خودروسازانی مانند بی‌ام‌و و فولکس‌واگن باتری می‌دهد و همچنین سایت‌های SK On در ایوانچسا و کوماروم که باتری‌های هیوندای-کیا و فورد را تأمین می‌کنند.

نبض خودروهای برقی اروپا در دست کره‌جنوبی

همچنین شرکت چینی CATL در تورینگن آلمان در سال ۲۰۲۲ تولید سلول باتری را آغاز کرده و در حال افزایش ظرفیت است. برای مقابله با این وابستگی، کمیسیون اروپا از سال ۲۰۱۷ ائتلاف اروپایی باتری‌ها (EBA) را راه‌اندازی کرده و در حال تدوین مقرراتی است که درصد محتوای اروپایی در باتری‌ها و قطعات خودروهای برقی را برای فروش در بازار اروپا تضمین کند. با رشد روزافزون بازار خودروهای برقی و اهمیت باتری‌ها به عنوان قلب این فناوری، استقلال صنعتی و کنترل زنجیره تأمین در اروپا به یکی از اولویت‌های کلیدی تبدیل شده است. در حالی که سرمایه‌گذاری‌های کره‌ای توانسته‌اند سهم عمده‌ای از بازار باتری‌ها را به دست آورند، توجه به تولید محلی و افزایش ظرفیت‌های داخلی برای حفظ رقابت و پایداری اقتصادی اروپا حیاتی است.

کد خبر 905011

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.