به گزارش خبرگزاری ایمنا؛ سعید ساکت، معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان در یادداشتی نوشت: «گفته میشود که امروزه به کمک دانش ژنتیک، میتوان فهمید که هر شخص، از کدام تبار، قوم و طایفه در روی کره زمین آمده و نسلهای گذشتهاش احتمالاً کجاهای این زمینِ گرد، ساکن بودهاند؛ این یعنی با تقریب خوبی از شباهتهای ژنتیکی، میتوان فهمید که آیا یک نفر در شمال آفریقا به دنیا آمده، یا در بین النهرین، خاور دور، سرزمین ماتادورها یا هندوستان.
به بیان ساده، شباهتهایی وجود دارد که رد پای آن حتی در ژنوم انسانی هم دیده میشود. وجود «شباهت»، اتفاقی بی منفعت نیست! بلکه مزایای بسیاری دارد. برای مثال وقتی شباهتهای زیادی در مسائل مبتلا به یک حوزه دیده میشود یعنی فرصتی فراهم است تا با هم اندیشی و همکاری، تشریک مساعی و همافزایی، برای مسائل مشترک، راهکارهای مشترک جست و جو کرد.
از شباهت ژنتیکی قدری فاصله بگیریم و به زندگی روزمره شهری خودمان بازگردیم؛ امروزه شهرها به ازای گستردگی، تنوع و تداوم خدماتی که به شهروندان خود ارائه میدهند سنجیده و رتبه بندی میشوند؛ فارغ از اینکه آنها را چه بنامیم، شهرهای تاب آور، زیست پذیر، هوشمند و سبز…
از جمله مسائلی که شهروندان سر و کاری همیشگی با آنها دارند، سفر و حمل و نقل و ترافیک است.
طبیعی است که شباهتهای بسیاری در جنس مسائل و چالشهای حملونقل و ترافیک شهرهای جهان و به طور اشبه، در میان شهرهای یک کشور مثل میهن عزیزمان وجود دارد.
اگر تعدادی شأن را مرور کنیم موضوع روشنتر میشود:
- تأمین ناوگان حمل ونقل همگانی، ریلی یا جادهای، مترو، اتوبوس، تاکسی و اخیراً پاکسی با توجه ویژه به ریلی و برقی سازی
- روانسازی و مدیریت بهینه جریان ترافیک با کمترین اتلاف زمان، انرژی، آلایندگی مبتنی بر پویایی تقاضای سفر با رویکرد هوشمند سازی
- درونی سازی توجه به قوانین و مقررات چه از طریق اعمال قانون و چه آموزش و فرهنگسازی در کلان روند همراهسازی.
- تصمیم سازی و تصمیم گیری بر اساس دادهها، سناریوها، شبیه سازی ها با چشمانی باز به یُمنِ پیش بینیها؛ از نقاط حادثه خیز تصادفات گرفته تا گلوگاههای ترافیکی و تقاضای برخطِ مسافران و رسیدن به الگوی مؤثر ایمن، روان و آرام سازی ها.
- مدیریت حمل ونقل و جابجایی بار و کالا، مسافر، درون و برون شهر وحتی موتورسیکلتهایی که حلقه انتهایی زنجیره ارائه خدمات خردِ هستند.
- مراکز معاینات فنی، پایش کیفیت هوا و شاخصهای زیست محیطی، تامین برقِ پایدار تقاطعات، ایستگاههای شارژ خودروهای برقی و...
این فهرست بسیار طولانی ست. آغشته به اهداف، موانع، فرصتها و تهدیدها، چالشها و راهکارها؛ هم مسائلِ بغرنج و هم پاسخهای پرمغز، اما نکته جالب این است که همان مشکلات، استعدادها، فرصتها یا ظرفیتهایی که از این جنس در تهران وجود دارد، نوع تقلیل یافتهاش در مشهد هست، نسخه دیگرش در تبریز، نمونه همسان یا تعدیل یافته آن در شیراز، اصفهان، بندرعباس، اهواز، کرج و…
پس وقتی مشکلاتِ مشابه وجود دارد میشود به صورت منظم و منسجم دور هم نشست و زیر ذره بین بُرد که چگونه باید و شاید برای این مشکلات مشابه به راه حل های هوشمندانه میتوان رسید؛ مطالبه گری کرد و تجربه نگاری، تا چرخ را از نو اختراع نکرد و برعکس در خصوص موضوعات گوناگون ببینیم هر کدام از شهرها و عُقلای آنها، چه مسیرهایی را طی کردهاند، چه چیز دادهاند و چه چیز ستاندهاند.
این معنای محضِ صرفه جویی است در پاسخ به این پرسش که: چه باید کرد؟ نشستهای دورهای برای حوزهای بسیار متنوع و متکثر همچون حملونقل و ترافیک از ضروریاتی است که میتواند ارادهها را تجمیع کند و برای حل مسائل مشترک، به اقداماتی ملموس و نتایجی محسوس بینجامد.
اصفهان اکنون با عنوان نشست تخصصی «هوایاران ایران» میزبان هماندیشی و همگرایی سیاستگذاران کلان حملونقل و ترافیک کلان شهرهاست تا زبده ترین های متخصص و عوامل دست اندرکار حملونقل و ترافیک کشور را دور هم بنشاند و از این نهالِ دوستی، ثمرات خوبی برای همشهریان و هموطنان بچیند.
هوایاران ایران از این جهت برای عنوان این همایش برگزیده شده تا موید تجمیع ارادهها برای تکریم هواداری از تکریم و توسعه پاکی هوا برای همه ایران باشد. یقیناً غنای این نشست با حضور نمایندگان سازمان شهرداریها، وزارت کشور، استانداری، معاونین حمل و نقل و ترافیک کلان شهرها مدیران ارشد و صاحبنظران مسائل حمل ونقل وترافیک دوچندان و قرابتش با نمایشگاه تخصصی مدیریت شهری و حمل و نقل و ترانزیت اصفهان نیز نمونهای عینی برای ترویج گفتمان و تقویت گفتگوها با اصحاب توسعه تخصصی صنعت حمل و نقل خواهد بود.»





نظر شما