به گزارش خبرگزاری ایمنا، بخشنامه جدید بانک مرکزی ابلاغ شد و بر اساس آن، صدور دستهچک در بانکهای کشور از ۱۷ شهریور با شرایط جدید انجام میشود. بر اساس این مقررات، متقاضیان حقیقی و حقوقی برای دریافت دستهچک کاغذی و الکترونیکی باید ضوابط خاصی را رعایت کنند. در این مطلب جزئیات کامل شرایط جدید صدور دستهچک را بخوانید.
تاریخ اجرای مقررات جدید صدور دستهچک
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در بخشنامهای در تاریخ ۹ شهریور اعلام کرد که از ۱۷ شهریور، شرایط تازه صدور دستهچک بهصورت اجباری در همه بانکها و مؤسسات اعتباری لازمالاجراست. این تغییرات شامل دستهچکهای کاغذی و الکترونیکی میشود و برای تمام مشتریان حقیقی و حقوقی اعمال خواهد شد.
شرایط دریافت دستهچک برای اولین بار
بر اساس این مقررات، اشخاص حقیقی که برای نخستین بار دستهچک دریافت میکنند، تنها میتوانند در سال اول، ۱۰ برگ دستهچک کاغذی و همزمان ۱۰ برگ دستهچک الکترونیکی داشته باشند. نکته مهم این است که در محاسبه برگهای چک الکترونیکی، قاعده بازگشت ۸۰ درصدی برگههای کاغذی اعمال نمیشود.
شرایط گرفتن دستهچک ۲۵ برگی برای اشخاص حقوقی
مشتریان حقوقی جدید در سال اول فعالیت خود، مجاز به دریافت ۲۵ برگ دستهچک کاغذی هستند. علاوه بر این، بدون در نظر گرفتن الزام بازگشت ۸۰ درصدی برگهها، امکان دریافت ۲۵ برگ دستهچک الکترونیکی نیز برای آنها فراهم شده است.
جزئیات جدید در محاسبه و تخصیص دستهچک
طبق مصوبه هیئت عامل بانک مرکزی، مبنای محاسبه سالانه برای صدور دستهچک، زمان آغاز این فرایند در هر مؤسسه اعتباری است، همچنین قاعده کنترل ۸۰ درصدی همچنان معتبر خواهد بود؛ به این معنا که اشخاص حقیقی باید ثبت و تأیید برگههای خود را در سامانه صیاد (پیچک) انجام دهند و اشخاص حقوقی نیز برگهای چک را در سامانه مخصوص ثبت کنند.



نظر شما