به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از بهزیستی، سیدجواد حسینی در مراسم افتتاح طرح سلام با اشاره به شکلگیری پارادایم در نظام حکمرانی اظهار کرد: ۸ هزار سال از تاریخ پیدایش حکومتها و دولتها میگذرد و طی این ۸ هزار سال، چهار تحول را پشت سر گذراندند؛ دولتها ابتدا دولت سیاسی بودند، اما آن حاکمیت و دولت کوچکترین خدمتی به مردم ارائه نمیداد، بعد دولتها به دولت امنیتی تبدیل شد یعنی از مردم مالیات میگرفت و از قبل دریافت مالیات، امنیت ایجاد میکرد و پس از آن وارد مرحله اقتصادی شد تا زندگی مردم از رفاه بیشتری برقرار شود و وقتی که خدمات دولت در سپهر جغرافیای حاکمیت گسترش پیدا کرد، مرحله چهارم دولتها به نام دولت خدمتگزار شکل گرفت که ما در این مرحله قرار داریم.
وی افزود: دولت وقتی به مرحله چهارم رسید یک بروکراسی بسیار وسیعی در پهنه جامعه شکل گرفت و سازمانها و وزارتخانههای گوناگونی شکل گرفتند، اما یک اتفاق نامیمون افتاد و آن این بود که این بروکراسی پیچیده که برای خدمت همگانی در دسترس و ارزان شکل گرفت دچار پیچیدگی و چند لایهای شد، بنابراین تئوری «کوچک زیباست» شکل گرفت، یعنی دولت خود را کوچک و سیاستگذاری کند و از این نظام عریض و طویل سازمانی فاصله بگیرد.
رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه امروز در دنیا گفته میشود که دولت مقتدر به مردم مقتدر نیاز دارد، گفت: مردم مقتدر باید تشکیلات و سازمان پیدا کنند و در محلات مکانیت یابند تا محله احیاء شود و مردم جان بگیرند و پیشگیری و جلوگیری از آسیبها رقم بخورد و قدرت مردم و منطقه، معجزه توسعه را رقم خواهد زد.
حسینی با استناد به مطالعهای بر روی ۲۸ کشور در دنیا اظهار کرد: در ۲۸ کشور، مدارس مکان قدرت مردم شدند، مدرسه جعبه سیاه جامعه است و امروز جامعه ما از دیروز مدارس و فردای جامعه ما از امروز مدارس میگذرند، بنابراین در آمریکا ۵ هزار مدرسه در خدمت محلات هستند که دولت در مدرسه خدمات مشاوره عمومی، تغذیه و حمایت از خانواده را ارائه میدهد.
وی تصریح کرد: رئیس جمهور و رهبر معظم انقلاب نیز بارها بر این نکته تاکید کردند که ما خدمات در دسترس و محلهمحور ارائه دهیم، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اولین روزی که به انتصاب سازمان بهزیستی درآمدم بر خدمات محلهمحور، اجتماعمحور و توانمندسازانه به عنوان یک استراتژی اصلی تاکید کردند و قدم به قدم راهنما بودند.
رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: اگر قرار است محلهمحوری شکل گیرد به یک مکان نیاز داریم و مدرسه، مکان این کار است، در حال حاضر در اهواز، سنندج، مشهد، شاهین شهر و فراورجان کلیت طرح مطرح شد و بلافاصله روسای آموزش و پرورش برای آغاز این طرح اعلام آمادگی کردند، البته این کار برای استمرار هنوز نیازمند قواعد و آییننامهها است، زیرا مدرسه نباید محیطی با فعالیتهای گوناگون باشد و باید در آن فعالیتهای کیفی اثربخش در ساعات غیر مدرسه با تامین نیازهای مدرسه، ارائه شود.
حسینی با بیان اینکه باید به گونهای عمل کنیم که مدیران مدرسه در رقابت خواهان اجرای این طرح در مدرسه شوند و این کار اتفاق خواهد افتاد، تصریح کرد: رکن مدیریتی برای تحقق این کار، تعاونیها هستند و تعاونییار محله را در این مدارس با اساسنامه اجرا میکنیم.
وی اضافه کرد: در طرح سلام سه فعالیت اولیه را شکل خواهیم داد؛ در مدرسه با همت معاونت توانبخشی بهزسستی طرح CBR شهری را جهت توانمندسازی و توانبخشی مبتنی بر جامعه در دستور کار قرار خواهیم داد، همچنین با همت مرکز توانمندسازی و اشتغال سازمان برای همه جوانان و کودکان این محل در طرح استعدادیابی، غربالگری، مهارت آموزی و اشتغال مدنظر قرار دارد و همچنین طرح سلامت، توانمندسازی، آموزش و نشاط همراه با هنر را برای سالمندان خواهیم داشت و تعاونی محلهمحور و باشگاه کارآفرینان به مدد این طرح خواهند آمد.
رئیس سازمان بهزیستی کشور بیان کرد: امید است بتوانیم رویکرد دسترسپذیر، محلهپذیر، توانمندسازانه، پیشگیرانه، مشارکتجویانه، اجتماعیسازانه و تلفیق گرایانه خدمات دولت را در بطن محلات با حضور تسهیلگران محلی و اماکن مدرسه به پیش ببریم.
حسینی تصریح کرد: فقط در بهزیستی ۱۲۰ هزار تسهیلگر داوطلب متخصص داریم و ۱۱ هزار گروه داوطلب توانمند در خدمت محله و با مردم محله و تشکیلات محله وجود دارد.



نظر شما