جشنواره هنرهای تجسمی جوانان فرصتی برای دیدار، یادگیری و ساختن آینده است

مدرس کارگاه طراحی سی‌ودومین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان، این رویداد را نقطه عطفی در مسیر حرفه‌ای هنرجویان دانست و با اشاره به تجربه‌های شخصی خود در دهه هفتاد، بر اهمیت استعدادیابی، ایجاد ارتباط مستقیم میان استادان و هنرجویان و نقش حمایتی جشنواره در آینده هنری جوانان تأکید کرد.

جمال عرب‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به سه دهه تجربه آموزشی در ایران و خارج از کشور اظهار کرد: ما هر سال چند رویداد ویژه جوانان داریم و در این بازه سنی (۱۷ تا ۲۵ سال)، برخی چهره‌ها را بارها در جشنواره‌های مختلف می‌بینیم. این تکرار نشان می‌دهد که جشنواره بستری برای پرورش استعدادهاست و میانگین آثار در این دوره نیز کیفیت خوبی داشت.

وی جوانان را در کنار جشنواره موسیقی جوان، مهم‌ترین رویداد وزارت فرهنگ برای کشف استعدادها دانست و افزود: این جشنواره‌ها علاوه بر استعدادیابی حرفه‌ای، ارتباط و معاشرت میان استادان و هنرجویان را شکل می‌دهند؛ ویژگی‌ای که در بسیاری از رویدادهای دیگر وجود ندارد.

مدرس کارگاه طراحی سی‌ودومین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان در ادامه با یادآوری تجربه شخصی خود از شرکت در چندین دوره جشنواره در ابتدای دهه هفتاد، گفت: من از شهرستانی دور به تهران می‌آمدم و آن زمان هیچ وسیله ارتباطی امروزی وجود نداشت. جشنواره برای من جایی بود که توانستم استادانی را ببینم که فقط نام یا تصویری از آنها در کتاب‌ها می‌شناختم. دیدار با استادان و معاشرت با هم‌سن‌وسالانی که دغدغه هنری داشتند، به من تصویر روشنی از آینده داد و مسیر حرفه‌ای مرا شکل داد.

عرب‌زاده همچنین از اهمیت ارتباط جشنواره با بنیاد ملی نخبگان سخن گفت و تأکید کرد: اینکه بنیاد ملی نخبگان به عرصه هنر و آن هم در این سنین ورود کرده، گامی ارزشمند است. این حمایت‌ها می‌تواند جایگزین حمایت‌هایی شود که خانواده‌ها به دلایل مالی قادر به تأمین آن نیستند. مهم‌تر از آن، رسمیت یافتن جایگاه خاص هنرمندان است؛ چراکه در نظام آموزشی و دانشگاهی، ارزش فعالیت‌های هنری اغلب نادیده گرفته می‌شود.

وی درباره فرآیند انتخاب آثار توضیح داد: داوری هنری از سخت‌ترین کارهاست، زیرا پشت هر اثر، احساس و تجربه انسانی وجود دارد. ما تلاش می‌کنیم عدالت را رعایت کنیم؛ هم از نظر کیفیت هنری و تکنیکی و هم پراکندگی جغرافیایی و جنسیتی. اگر فقط تکنیک را معیار قرار دهیم، طبیعی است که استان‌هایی با امکانات بیشتر، شانس بالاتری داشته باشند و این عادلانه نیست؛ بنابراین ما میان کیفیت و تنوع تعادل برقرار می‌کنیم.

مدرس کارگاه طراحی سی‌ودومین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان در پایان خاطرنشان کرد: داوری در هنر مطلق نیست؛ ما فرصتی را میان جوانان تقسیم می‌کنیم. کسی که در جشنواره رد می‌شود، الزاماً ارزش هنری کمتری ندارد؛ چه‌بسا بعدها به هنرمند بزرگی تبدیل شود. هدف جشنواره این است که زمینه‌ای برای تجربه، یادگیری و پیشرفت جوانان فراهم کند.

به گزارش ایمنا، نشست انتخاب هنرجویان کارگاه‌های طراحی سی‌ودومین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان با حضور جمال عرب‌زاده، استاد و مدرس این کارگاه برگزار شد.

کد خبر 902762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.