به گزارش خبرگزاری ایمنا از همدان، محمدمهدی زاهدی امروز _پنجشنبه سیزدهم شهریور_ در نشست حوزه آموزش عالی نود و نهمین اجلاس رؤسای دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری، با اشاره به چالشهای موجود در نظام تصمیمگیری اظهار کرد: فقدان یک «پایگاه اطلاعات پایه جامع آموزش عالی» از موانع اصلی نظام تصمیمگیری است.
وی با اشاره به اجرای پروژه «پایگاه اطلاعات پایه آموزش عالی» در دو سال گذشته که گامهای اولیهای از جمله «کدینگ استاندارد» در آن برداشته شده است، افزود: ما باید به یک زبان فنی یکسان دست پیدا کنیم.
مدیرکل آمار و فناوری اطلاعات وزارت علوم، تکمیل پایگاه اطلاعات پایه را منوط به همراهی تمامی شرکتهای ارائهدهنده خدمات سامانههای دانشگاهی دانست و با انتقاد از کیفیت خدمات برخی از این شرکتها، ادامه داد: اگر اینها با ما همراهی نکنند، مطمئن باشید این پروژه موفق نخواهد بود و اگر همراهی کنند، یقیناً این پروژه به نتیجه خواهد رسید.
زاهدی اضافه کرد: برای اولین بار بحث کاهش کیفیت خدمات الکترونیکی سامانهها و درگاههای دانشگاهها، پژوهشگاهها، پارکهای علم و فناوری و سازمانهای تابع را انجام دادیم. این ارزیابی که تکلیف برنامه هفتم توسعه بوده، نتایج آن توسط مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) و مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم برای "رتبهبندی دانشگاهها" اعمال خواهد شد.
وی هشدار داد که در این رقابت، مؤسسات بزرگ نیز اگر به فکر تغییر، بازنگری و بازطراحی فرآیندهای سازمانی خود نباشند و به سمت هوشمندی حرکت نکنند، جای خود را به مؤسسات «هوشمندتر و چابکتر» خواهند داد.
وی تصریح کرد: در این دوره از ارزیابی، چهار مؤلفه اصلی شامل "محتوای پرتالها و سامانهها"، "ارائه خدمات الکترونیکی"، "استفاده از فناوری در زیرساختها" و "سرمایه انسانی" مدنظر قرار گرفته است. نتایج ارزیابی نشان میدهد که متوسط امتیاز کلی دستگاههای تابع وزارت علوم تنها ۳۶ درصد از ۱۰۰ درصد بوده است. دانشگاهها ۳۷.۸ درصد، پارکهای علم و فناوری (۲۵ درصد) و مؤسسات پژوهشی (۳۰ درصد) امتیاز کسب کردهاند. زاهدی با ابراز تأسف از وضعیت پارکهای علم و فناوری که کمترین امتیاز را کسب کردهاند، تاکید کرد: "این نشان میدهد که یک تحول جدی باید انجام شود.
زاهدی در ادامه عنوان کرد: در میان دانشگاهها، دانشگاه صنعتی قم، شیراز، بیرجند، محقق اردبیلی، فردوسی مشهد، حضرت معصومه، هرمزگان، تبریز، ارومیه، صنعتی شریف و تحصیلات تکمیلی زنجان، به عنوان پیشگامان این حوزه معرفی شدند.
مدیرکل آمار و فناوری اطلاعات وزارت علوم تصریح کرد: هدفگذاری وزارت علوم برای چهار سال آینده، افزایش امتیاز ۳۶ درصدی فعلی به ۶۰ درصد است که مستلزم برداشتن گامهای عملیاتی در هر سال است.
اولین گامهای اجرایی: اتصال سامانهها و هوشمندسازی خدمات تا پایان مهرماه
زاهدی به دستور وزیر علوم مبنی بر برداشتن گامهای کوچک اما اجرایی اشاره کرد و چهار اولویت اصلی را برای ارزیابی بعدی که در پایان مهرماه انجام خواهد شد، برشمرد و تصریح کرد: اتصال سامانههای پرکاربرد (به ویژه آموزشی و دانشجویی) به پنجره واحد خدمات هوشمند دانشگاهی، عملکرد صحیح و مطلوب سامانههای متصل به پنجره واحد، پیادهسازی پنجره واحد خدمات الکترونیکی و هوشمندسازی خدمات، از جمله گامهای لازم و ضروری در این راستا بشمار میروند.
وی افزود: یک خدمت الکترونیکی یا دیجیتال، بدون مراجعه حضوری و مبتنی بر استعلامات برخط از طریق مرکز ملی تبادل اطلاعات که با هدف حذف عامل انسانی و جایگزینی آن با سیستمها یا سکوهای هوشمند مبتنی بر تحلیل دادههای جمعآوری شده با استفاده از ابزارهای دادهکاوی و هوش مصنوعی ارائه میشود.



نظر شما