علی نادران در گفتوگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در قانون حمایت از سامانههای حملونقل ریلی، دولت خود را مکلف کرده است تا سقف ۵۰ درصد به شهرها کمک کند؛ اوایل (دهه ۸۰) نیز که قصد جاانداختن سیستم و آشنایی شهرها بود، کمکهای بیشتری هم صورت میگرفت، اما واقعیت تلخ این است در شهرهای کشورهایی که دچار مشکلات اقتصادی میشوند، قیمتها به گونهای افزایش پیدا میکند که در دسترس افراد نیست، یعنی اگر ما بپذیریم که با افزایش قیمتها و نابسامان شدن اوضاع اقتصادی، نبود ثبات و تجاوز هزینهها از درآمدها، این موضوع به همه جا از جمله سیستمهای حملونقل تسری پیدا میکند.
وی افزود: بخشی از تأمین سیستمهای حملونقل ریلی وابسته به خارج از کشور است و قیمتهای دلاری دارد که با افزایش هزینهها، توجیه اقتصادی آنها در کشور کاهش پیدا میکند و امکان دارد توان سرمایهگذاری در سطح ملی هم نداشته باشیم.
استادیار گروه حملونقل دانشگاه علوم وتحقیقات تهران ادامهداد: این یک واقعیت ناگواری است که در دهه اخیر شاهد آن بودیم که زمانی که قیمت دلار در بازه زمانی کوتاه قرار است تا ۱۰ برابر افزایش پیدا کند، درآمد ما آنقدر افزایش ندارد و بهطور طبیعی هزینه استفاده از سیستم حملونقل ریلی نیز افزایش پیدا میکند و دیگر توجیه اقتصادی اولیه از بین میرود.
نادران با بیان اینکه افزایش قیمت در تمام سیستمهای حملونقل از جمله خودروی شخصی، اتوبوس و مترو وجود دارد، تصریح کرد: با توجه به اینکه حملونقل همگانی پناه افراد بیشتری از جامعه است، از اینرو سیستمهای حملونقل همگانی اتوبوسی و مترویی یک امتیاز و مسئولیت حکومتی برای حاکمیت محسوب میشود که باید برای افرادی که امکان استفاده از خودروی شخصی ندارند، این سیستم را فراهم کند.
وی با بیان اینکه باید مترو را در شهرهایی که توجیه اقتصادی پیدا میکند، جدی بگیریم، تاکید کرد: کمک مالی دولت برای پروژههای ملی یک امر بدیهی است، حکومت در کشور ما بهصورت مرکزی است، بنابراین در طرحهایی که مقیاس ملی پیدا میکند، از جمله شبکههای ریلی درونشهری و برونشهری نیازمند کمک دولت است و دولت نیز خود را مکلف به انجام این کار کرده است.
استادیار گروه حملونقل دانشگاه علوم و تحقیقات تهران با بیان اینکه طی ۱۰ سال گذشته اتوبوس نو به حد مورد نیاز در شهرها وارد نشده است و رام مترویی وجود نداشته که جایگزین شود، تاکید کرد: سیستمهای انبوهبر باید در شهرها پیادهسازی شود تا عدالت اجتماعی در تمام شهر برای شهروندان برقرار شود.
نادران ادامه داد: دولت باید به حملونقل شهری شهرها کمک کند و شهرداریها نیز به این موضوع توجه کنند که در کنار سایر سرمایهگذاریها برای مترو نیز از ظرفیت سرمایهگذاران استفاده شود.


نظر شما