به گزارش خبرگزاری ایمنا از همدان، حجتالاسلام مصطفی رستمی امروز _چهارشنبه دوازدهم شهریور_ در آئین نود و نهمین اجلاس رؤسای دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری و با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری، سه رسالت اساسی دانشگاهها را برشمرد و اظهار کرد: هدف غایی رسالت تولید دانش، دستیابی به مرجعیت علمی در سطح جهانی و گرهگشایی از مسائل و چالشهای بومی کشور است. این به معنای خلق دانش جدید، نوآوری در روشهای پژوهشی، و توسعه مرزهای دانش در تمامی رشتهها، از علوم پایه تا علوم انسانی و مهندسی است.
وی افزود: دانشگاهها باید با تکیه بر خلاقیت و ابتکار، به قطبهای تولید علم در سطح منطقه و جهان تبدیل شوند و پاسخگوی نیازهای علمی، فناورانه و فرهنگی جامعه باشند. دستیابی به مرجعیت علمی، صرفاً به معنای انتشار مقالات در مجلات معتبر بینالمللی نیست، بلکه متضمن توانایی حل مسائل پیچیده و ارائه راهحلهای بومی برای چالشهای ملی و منطقهای است. این رسالت ایجاب میکند که دانشگاهها ارتباط تنگاتنگی با صنعت، جامعه و سیاستگذاران داشته باشند و دانش تولید شده در دانشگاه، به سرعت به چرخه تولید و اجرا وارد شود.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها ادامه داد: دانشگاهها باید کانون تربیت و پرورش پژوهشگران و محققان زبده در تمامی مقاطع تحصیلی باشند. این به معنای تربیت نسلی از دانشمندان متعهد، متخصص، خلاق و اخلاقمدار است که بتوانند در عرصههای مختلف علمی و پژوهشی، پیشرو و اثرگذار باشند. تربیت دانشمند صرفاً به معنای انتقال دانش به دانشجویان نیست، بلکه شامل پرورش مهارتهای تفکر انتقادی، حل مسئله، کار تیمی، و نوآوری در دانشجویان است.
حجتالاسلام رستمی اضافه کرد: دانشگاه باید محیطی را فراهم آورد که دانشجویان بتوانند استعدادهای خود را شکوفا کنند، با اساتید برجسته همکاری داشته باشند، و در پروژههای تحقیقاتی چالشبرانگیز مشارکت فعال داشته باشند. این امر نیازمند توجه ویژه به کیفیت آموزش، ارتقای سطح پژوهش، فراهم آوردن زیرساختهای لازم، و حمایت از دانشجویان مستعد و فعال در عرصههای علمی است.
وی خاطرنشان کرد: جهتدهی به دانش و دانشمند، مهمترین رسالت است که بر هدایت تلاشهای علمی و پژوهشگران در مسیری تأکید دارد که “مرکب و تلاش علمی دانشمندشان از خون شهدا تأثیرگذارتر باشد.” این بدان معناست که تمام فعالیتهای علمی و پژوهشی باید در راستای اهداف و آرمانهای انقلاب اسلامی، ارزشهای نظام، و منافع ملی صورت گیرد. دانش و دانشمند نباید در خلأ به فعالیت بپردازند، بلکه باید درک درستی از جایگاه خود در جامعه داشته باشند و تلاشهای علمی خود را در خدمت پیشرفت کشور و تحقق ارزشهای اسلامی قرار دهند.
وی ادامه داد: این رسالت، ابعاد اخلاقی و انقلابی علم را مورد توجه قرار میدهد و بر ضرورت بصیرت دینی و انقلابی در میان جامعه دانشگاهی تأکید دارد. هدایت دانش و دانشمند به معنای جهتدهی به پژوهشها به سمت حل مشکلات واقعی جامعه، ارتقای فرهنگ اسلامی، و مقابله با تهاجمات فرهنگی و فکری دشمن است. این امر نیازمند تدوین اولویتهای پژوهشی متناسب با نیازهای کشور، حمایت از تحقیقات کاربردی و مسئلهمحور، و ترویج گفتمان انقلاب اسلامی در دانشگاههاست.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، با بازگویی خاطرهای تأثیرگذار از یک دانشجوی دکتری مهندسی لیزر در آمریکا، به عمق دغدغههای شرعی دانشجویان انقلابی پرداخت و گفت: این دانشجو که پروژه پایاننامهاش مرتبط با ساخت سلاح برای پنتاگون بود، با طرح پرسشی شرعی، مسئولیت خود را در قبال همکاری با نظامی که آن را “زشتترین و جنایتکارترین” (با اشاره به اسرائیل و آمریکا) میداند، جویا شد.
حجتالاسلام رستمی این وضعیت را نتیجه سیطره نظام جهانی دانست که منابع و نیروهای انسانی کشورهای پیرامونی را در خدمت منافع کشورهای مرکز قرار میدهد. این دانشجوی نخبه، با وجود فرصتهای علمی فراوان در بهترین دانشگاههای جهان، دغدغهای عمیق در خصوص همسویی فعالیتهای علمی خود با مبانی اخلاقی و شرعی داشت. او پرسید که آیا همکاری با نهادی که نماینده نظام سلطه و ظلم در جهان است، از نظر شرعی جایز است؟ این پرسش نشاندهنده بلوغ فکری و دینی این دانشجو بود که حتی در دل نظام سرمایهداری و استعماری، به دنبال حفظ هویت و باورهای خود بود.
حجتالاسلام رستمی این موضوع را نمونهای بارز از تأثیرگذاری نظام سلطه بر کشورهای پیرامونی دانست که سعی در جذب و استفاده از ظرفیتهای علمی و انسانی این کشورها در راستای منافع خود دارد.
وی با مقایسه وضعیت ایران با کشورهای پیرامونی، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران، چهل و پنج سال است که “روی پای خودش ایستاده” و هرگز آغازگر جنگی نبوده است.
وی با ذکر مثال مذاکرات هستهای و آغاز جنگی دو روز پیش از دور ششم مذاکرات، آمریکا را متهم کرد که ایران را “کشور یاغی” میداند، چرا که قاعده “کشور پیرامون بودن” را نپذیرفته و در مقابل نظام سلطه ایستادگی کرده است.
حجتالاسلام رستمی تصریح کرد: ایران در “جنگ سخت” سرافرازانه پیروز شده و دشمن را به التماس برای آتشبس کشانده است، اما “جنگ شناختی” و “جنگ نرم” از قبل آغاز شده و پس از این نیز با شدت ادامه خواهد یافت.
وی به تحلیلهای آمریکاییها اشاره کرد: کشورهای غربی اذعان دارند جنگ اخیر، نگاه مثبت نسل جوان ایران به غرب را از بین برده و کار آنها را دشوارتر کرده است. منظور از “جنگ سخت”، همان جنگ نظامی و درگیریهای فیزیکی است که در دوران دفاع مقدس، ایران در برابر تجاوز دشمن ایستادگی کرد و با قدرت و اقتدار، پیروز این نبرد شد. اما “جنگ شناختی” یا “جنگ نرم”، نبردی است که در حوزه اندیشه، فرهنگ، باورها، و ارزشها صورت میگیرد. این جنگ، با استفاده از ابزارهای رسانهای، تبلیغاتی، فرهنگی، و روانی، سعی در تغییر نگرشها، ایجاد شکاف در جامعه، و تضعیف روحیه ملی و انقلابی دارد.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، با ابراز نگرانی از “ترور علمی” و عقبنشینی در نقاط قوت کشور، تأکید کرد: در جنگ شناختی، تلاش بر برهم زدن قواعد و ارزشهاست و دانشگاهها یکی از اصلیترین میدانهای این نبرد هستند.
وی وظیفه دانشگاهها را تبدیل آرمانهای انقلاب اسلامی به ارزشهای مورد مطالبه جوانان و همچنین ایجاد انگیزه، توانمندسازی و روشنگری در برابر هجمههای جنگ شناختی دانست و ابراز امیدواری کرد: دانشجویان دکتری و نسل جوان، با انگیزه و توان بالا، در این مسیر گام بردارند. “ترور علمی” به معنای حذف افراد برجسته علمی، جلوگیری از پیشرفت علمی کشور، و یا سرکوب ایدهها و دستاوردهای علمی است. در جنگ شناختی، این ترور میتواند به صورت غیرمستقیم و از طریق القای ناامیدی، بیاهمیت جلوه دادن دستاوردها، و یا تضعیف روحیه پژوهشگران صورت گیرد.
وی تصریح کرد: دانشگاهها به دلیل حضور نخبگان، اساتید، و دانشجویان، به یکی از مهمترین سنگرهای مقابله با این جنگ تبدیل شدهاند. وظیفه دانشگاهها در این میدان نبرد، صرفاً تولید علم نیست، بلکه باید در راستای تبدیل آرمانهای بلند انقلاب اسلامی به ارزشهای ملموس و قابل پذیرش برای نسل جوان گام بردارند. این امر نیازمند برنامهریزی دقیق، ایجاد فضای فکری سالم، حمایت از ایدههای نو، و تقویت روحیه خودباوری و انقلابی در میان دانشگاهیان است.


نظر شما